Děti Romů z Anglie: Vracejí se a neumějí číst, děsí se v Mostu. Ve třídě sedí s asistenty

18.03.2019 4:44 | Zprávy

„Máme dávat puberťáky ke druháčkům?“ Někteří Romové se z Anglie vracejí s dětmi, které je těžké zařadit do správného ročníku základní školy. Negramotnost žáků řeší ale ředitelé i u rodin, které migrují v rámci republiky. „Neposílají děti do školy. Utíkají před svými problémy…“ Své o tom vědí zejména v Mostě, kde řeší dlouhodobě potíže s lidmi na sociálních dávkách, kteří se často stěhují. Podle ministerstva v ničem potíž není.

Děti Romů z Anglie: Vracejí se a neumějí číst, děsí se v Mostu. Ve třídě sedí s asistenty
Foto: kr-stredocesky.cz
Popisek: Prázdná učebna

Každá rodina, která se nově přistěhuje, neřeší jen bydlení a finanční zajištění, ale také povinnou docházku dětí do školy. Masivní migrace nejen z jiných států, ale i v rámci republiky – například kvůli bezdoplatkovým zónám, citelně zasahuje zejména základní školy, které musejí zápis nových žáků řešit mnohokrát v rámci již probíhajícího školního roku. Situace bývá o to horší, že jde mnohdy o rodiny s negramotnými dětmi, jejichž vzdělávání zaostalo. Je těžké je zařadit do správného ročníku, aniž nevybočují věkem. Nesnáze jsou především se školáky vracejícími se z Anglie.

Třináctiletý puberťák mezi osmileté holčičky?

„Zažila jsem u nás největší vlnu před dvěma lety, kdy se sem někteří vraceli z Anglie, odkud je po oznámení Brexitu vystěhovávali. Šlo o rodiny i celé klany, které přicházely prakticky každým dnem. Problém byl, že tyto děti neuměly vůbec nic. Nejenže neuměly česky, protože se narodily už v Anglii, ale byly celkově negramotné. Ve Velké Británii do školy nedocházely, maximálně do jakýchsi kostelních, církevních škol, kde se příliš nenaučily,“ popsala ředitelka 7. základní školy v Mostě Libuše Hrdinová.

Nastává komplikace, do jakého ročníku takové ratolesti zařadit. „Věkem by patřily do vyšších ročníků, ale znalostmi ještě na první stupeň. To je překážka, a velká. Řešila jsem ji s Ministerstvem školství i s mosteckou náměstkyní primátora pro oblast školství Markétou Starou, která se této tematice spolu se mnou opravdu intenzivně věnovala,“ zmiňuje ředitelka.

Úroveň vzdělání není u přistěhovalců jediný háček. „Vždy je těžké zařadit dítě, které v raném věku odešlo do ciziny – nejčastěji tedy Anglie –, do příslušného ročníku, protože je to v podstatě cizinec, který má větší či menší problém komunikovat česky. Na rozdíl od skutečného cizince se na tohoto žáka neposkytují žádná podpůrná opatření,“ vyzdvihla náměstkyně Stará zásadní zádrhel, který ztěžuje vzdělávání takového žáka oproti „běžným“ azylantům.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Lucie Bartoš

Ing. et Ing. Miloš Nový byl položen dotaz

DPH

Jaká by podle vás měla být ta jedna jediná sazba DPH? A jak vám věřit, že chcete snižovat daně, když zatím jste dělali jen pravý opak?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Kam zmizelo 11 milionů z našich kapes? Spolek mlží a Česku prý hrozí ostuda

12:34 Kam zmizelo 11 milionů z našich kapes? Spolek mlží a Česku prý hrozí ostuda

Kam se podělo 11 milionů z kapes daňových poplatníků? Část určená k financování automobilového závod…