„Sliby se mají plnit, nejen o Vánocích. Kde jsou sliby vlády Petra Nečase (ODS) a kde realita,“ ptá se první muž kraje.
Dostavba jihočeské Jaderné elektrárny Temelín má stát zhruba 200 až 300 miliard korun. Nabídky odevzdali a investor, energetická společnost ČEZ, příští rok v létě oznámí vítěze. Do té doby bude rozsáhlé nabídky posuzovat. Přitom právě Nečas a jeho lidé „slibovali“ že dostavba atomky bude významnou pomocí pro podnikatele a zaměstnance z jihu Čech.
„Věřím, že ČEZ vybere nabídku po všech stránkách nejlepší. Tedy nejen z hlediska konečné ceny, ale především jaderné bezpečnosti a kvalitativních parametrů. Stranou pozornosti v procesu posuzování nesmí také zůstat další významný aspekt - míra zapojení českých podniků. I přes různá prohlášení a memoranda českým firmám totiž nikdo nezaručí, že zakázky na dostavbě Temelína opravdu získají. Veřejná obchodní soutěž totiž neumožňuje rozsah dodávek z Česka ovlivňovat,“ říká Jiří Zimola s tím, že by byl velmi nerad, kdyby české a jihočeské firmy zůstaly mimo hru.
Právě stejné obavy má i o naplňování slibů vlády Petra Nečase vůči Jihočechům. Oprávněnost požadavků na dostavbu dálnice D3 a s tím související výstavbu navazující silnice R3 na rakouské hranice nebo R4 z Písku do Prahy dnes již nikdo nezpochybňuje.
Nečas zkouší trpělivost?
„Je to dokonce součástí zprávy vládního zmocněnce pro dostavbu Temelína. Bohužel jsme se navzdory nejrůznějším ministerským prohlášením neposunuli dál, než k přípravě PPP projektu dálnice v úseku od Veselí nad Lužnicí do Českých Budějovic, což je ta nejméně bolestivá část z celé dálnice D3. Zkouší Nečasova vláda Jihočechy z trpělivosti? Nebo se jen trochu pozapomnělo na to, co se dříve slíbilo? Ať tak či onak, budeme muset vládě její slib připomenout. Protože sliby se mají plnit nejen o Vánocích,“ říká hejtman.
Pravdou je, že o dostavbě JETE se hovoří jako o hotové věci. O tom, kdy bude celková trasa D3 o délce cca 160 km dokončena, nehovoří nikdo. A kdy bude hotová silnice z Českých Budějovic na hranice s Rakouskem, už vůbec. Přitom právě tato trasa je nejkritičtější. Denně tudy jezdí desítky tisíc aut, desítky kamionů. Jde o dvouproudou silnici, která by mohla spíš splňovat kritéria silnice třetí třídy, než komunikace tolik potřební pro tranzit směrem na jih Evropy.
Jihočeský kraj spoléhá i nato, že člen vlády, ministr průmyslu a obchodu Martin Kuba (ODS) bude také značně bojovat za to, aby D3 a R3 byla dokončena co nejdříve. Protože právě i on byl velkým kritikem toho, že stěžejní silnice je stále v nedohlednu.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Radek Kraus