„Žijeme v době, která je dosti nestabilní a bohužel se to začíná už projevovat," uvedla Švihlíková na úvod. „Nechci strašit příznaky války. Je však potřeba vnímat se vší vážností, že nedaleko od nás probíhá konflikt. Je důležité si také uvědomovat, jakým způsobem byl ten konflikt vyvolán. I když je to něco globálního, tak se nás to dotýká také a zavádí nás to do nejistých časů, ve kterých se nám může hodit, že se naučíme některé věci na komunální úrovni. Svět, ve kterém žijeme, je jen jeden. Takže i to, co se děje na globální úrovni, i když nám to připadá hodně vzdálené, tak se nás to vždycky nějak dotkne a nelze před tím utéct.“ Otestovat si vzájemnou spolupráci, jak na nejnižší, tak i nejvyšší úrovni, je podle ní důležité pro případ zásadních změn ve společnosti, které rozhodně nelze vyloučit.
Pijavice v komunálu
V další části se pak věnovala lokálním problémům. „Do komunální politiky prorostly struktury, které jsou pevně, jak ty pijavice, napojené na veřejné rozpočty, ale může nám to dát také něco víc. Tyto parazitické struktury mají obrovskou odolnost. Jsou zaháčkované v mnoha skupinách, a to i v těch, které jdou v zásadních otázkách zdánlivě proti sobě. To je problém, který se řeší všude, i když je to všude jinak vyhrocené. Občané by se neměli svézt jen po názvu té strany či hnutí, ale také po těch lidech. Třeba v Praze je asi dvacet nových subjektů, všichni jsou oddaní Pražané patrioti, pro Prahu a já nevím co všechno ještě, a když se na to člověk podívá, tak najde recykláty všech možných stran, které se tváří, že třeba něco jako ODS neexistuje, že v ní vůbec nebyli, že neví, co to je.“ Přítomná zhruba třicítka lidí nadšeně přikyvovala a někteří upozorňovali, že obdobná uskupení jsou i v krajském městě Plzni.
Hesla snesou všechno… I hovínka
K angažovanosti ve volbách poté řekla následující: „Občanství znamená, že jsme neustále kriticky přítomní a že to není tak, že dáme někomu na čtyři roky bianko šek a teď se budeme dívat. Měli bychom přestat být konečně diváky, ale vzít si jak ten stát, tak ta jednotlivá města pod tu občanskou správu, což je běžný cíl, který se u nás však za posledních dvacet let pěkně reformoval. Z tohoto hlediska jsou komunální volby důležité a že to není tak, že všechny svině kradou a všichni jsou úplně stejní. Zásadně nevolit někoho, kdo se bojí lidí. Pokud se bojím lidí a nejdu mezi ně, tak nemám v politice co dělat. Hesla na billboardech snesou všechno. V Praze máme takové úžasné heslo, které zní: Pražské ulice bez psí stolice,“ pokračovala ve své řeči za všeobecného veselí Ilona Švihlíková. Rozhovořila se pak také o typickém českém naturelu - skleslosti a pesimismu. „Je třeba přestat s takovým tím typicky českým zoufalstvím. Na zoufalství typu - nic nejde, všechno je v háji, na to je vždycky čas. Co chce vládnoucí elita? Přece lidi, kteří jsou apatičtí, na všechno kašlou, nespojí se, nejsou schopní se domluvit...“ řekla.
Pražák z Olomouce
„Vezměme si současného primátora Prahy, co pronesl o České republice, jejíž vývoj se prý neurčuje od Brna, Ostravy, ale jedině od Prahy,“ prohlásila na adresu „topkaře“ Hudečka. „Za to bych mu palici urazila. On je totiž z Olomouce!“ ukončila své expozé v Plzni ekonomka Švihlíková za potlesku přítomných.
Portová: Nové divadlo má neštovice
Řeči se pak ujala Dita Portová, které by podle přítomných velmi slušela pozice první primátorky v historii města. „Prosazujeme MHD zdarma a větší bezpečnost ve městě. Kdyby měla Plzeň veřejnou dopravu za korunu a my se nebáli chodit večer po ulicích, tak máme mnohem větší kulturu než celé Evropské hlavní město kultury. Ten projekt je jeden velký tunel, jak dostat miliony, miliardy pryč.“
Pustila se pak do kritiky nejnovější stavby Nového divadla, které se jí osobně prý nelíbí. „Je to však otázka vkusu. To divadlo bylo šíleně předražené. Předražilo se na osm set milionů, protože se prý použijí na jeho výstavbu speciální technologie. Když se na to divadlo podíváte, tak zjistíte, že daná stavební firma neumí nic. Zfušovali to tak, že to divadlo vypadá, že má neštovice. Architekt vám řekne, že musíme počkat, až nám to divadlo uzraje. Ten ementál, co je tam vepředu, to mělo být italské teraso. Mělo to být blyštivě bílé, místo toho je to ošklivý beton. Město to divadlo přebralo za dva, tři dny bez jakýchkoli výhrad. Jak se to teď bude reklamovat? Uzavřelo se to z toho titulu, že by stavební firma musela platit sankce za nedodání. Ten, kdo to převzal, tak okradl legálně město, jenom aby se vyfotili na billboardech s nápisem My divadlo nehráli, my divadlo postavili (reklamní předvolební kampaň primátora Martina Baxy z ODS - pozn. red.). Já tvrdím, že divadlo předražili.“
-
Další reportáže ParlamentníchListů.cz ČTĚTE ZDE
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Václav Fiala