Znalci posuzovali 195 obrazů. 153krát při tom chybovali. Přehlédli podpis, datum, spletli velikost. Ruská ruleta s osudy odsouzených pokračuje

17.09.2021 4:43 | Zprávy

Dnes se opět podíváme na kauzu manželů Fröhlichových a jejich přítele Milana Trokana, kteří byli Krajským soudem v Praze, senátem Ivy Říhové, odsouzeni k osmi-, sedmi- a šestiletým trestům odnětí svobody a vysokým peněžitým náhradám za to, že si měli vědomě obstarávat falzifikáty obrazů, opatřovat je nepravdivými znaleckými posudky a prodávat jako díla pravá.

Znalci posuzovali 195 obrazů. 153krát při tom chybovali. Přehlédli podpis, datum, spletli velikost. Ruská ruleta s osudy odsouzených pokračuje
Foto: repro Youtube, BR
Popisek: Soudní znalec Petr Pavliňák

Znalci Pavliňákovi, který posoudil téměř polovinu z projednávaných obrazů, jež označil za falzifikáty, ačkoliv revizní posudky Národní galerie opakovaně prokázaly, že se znalec mýlí, jsme se věnovali v předešlých článcích.

Také jsme se zaobírali znalcem Malivou. Ten pro změnu v hlavním líčení přiznal, že není odborníkem na žádného z projednávaných autorů a jejich originální díla v naprosté většině případů ani nikdy nedržel v ruce.

Dnes se podíváme na další ze znalců i na celkový stav, jak posuzování obrazů probíhalo.

První zvláštní i protizákonnou skutečností je, že k obrazům neexistují předávací protokoly. Policie při údajném odevzdávání obrazů znalcům nesepisovala žádné doklady. Zajištěná díla, jejichž hodnota se v případě originality pohybuje v tisících až milionech českých korun, policisté, aniž tedy měli dopředu předpokládat, že se má jednat o falzifikáty, údajně odevzdávali znalcům a nechávali je u nich týdny či měsíce bez jakéhokoliv oficiálního dokladu. 

Rozporovaná byla i skutečnost, zda tito znalci obrazy opravdu fyzicky zkoumali, nebo je za falza označili pouze podle fotografií poskytnutých policisty, což by odůvodňovalo absenci předávacích protokolů, a zároveň skutečnost, že znalci ve znaleckých posudcích ke 195 obrazům měli celkem 153 chyb v samotné identifikaci zkoumaných obrazů.

Znalci zkrátka ve svých posudcích popsali odlišný podklad či techniku malby. Olej na plátně popsali jako temperu na lepence, určovali odlišné rozměry, které se od skutečných lišily někdy až o deset centimetrů.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tomáš A. Nový

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat

17. listopad

Dobrý večer, pane Zdechovský, chci se zeptat, jak se díváte na prohlášení našeho vrcholného politika, cituji: Ne každý názor musíme respektovat a ne každý názor je stejně "hodnotný"? 35 let po revoluci je schopen toto říci do rozhovoru nás premiér? Opravdu? Svůj názor raději vyjadřovat nebudu, ale ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Nerudová byla v maskérně ze všech nejdéle.“ To řekl a jde na kobereček

15:55 „Nerudová byla v maskérně ze všech nejdéle.“ To řekl a jde na kobereček

Dohru v Bruselu bude mít komentář o tom, že Danuše Nerudová strávila v maskérně před natáčením telev…