Speciální a praktické školy jsou prý přežitek. Oddělují hlavně romské děti

18.09.2012 18:05 | Zprávy

Snaha současného ministerstva školství společně s Drábkovým ministerstvem práce a sociálních věcí dát do tříd všechny děti bez rozdílu, přidělává vrásky na čele nejen odborným pedagogům, ale i rodičům.

Speciální a praktické školy jsou prý přežitek. Oddělují hlavně romské děti
Foto: rep
Popisek: Romské děti si hrají na hřišti

Představa skupiny, ve které jsou „průměrní“ žáci, děti ze speciálních škol – tedy s poruchami učení, retardované a podobně a občas tu a tam nějaký chlapec či dívka s vysokým intelektem, snad mohla vzniknout jen z hlavy člověka, který se nikdy coby kantor nepostavil před tabuli.

„Obyčejné školy a třídy nejsou připraveny na to, aby do nich začaly chodit třeba retardované děti,“ říká ředitelka speciální mateřské a základní školy v Tachově Lenka Hovězáková. „Je třeba jiný styl výuky a obávám se, že na to nejsou připraveni nejen kantoři, ale i žáci. To samé je to třeba s Romy, kteří chodí spokojeně do speciální školy, mají svůj učební plán, pomalejší režim a respektuje se, že jsou třeba více manuálně zruční. Potřebují delší přípravu, což jim ale běžná třída neumožní.“

Bude to na zbláznění. Pro všechny

„Odborná společenstva s projektem integrovaných škol nesouhlasí,“ říká místopředsedkyně Asociace speciálních pedagogů Lenka Mauleová. „Aby ve třídě vznikly tři skupiny dětí – ty, které jsou mimořádně nadané, tedy nadprůměrní, v pravém, nikoliv přeneseném slova smyslu obyčejní a do třetice ti, jenž vyžadují zvláštní péči. To bude takový pel-mel, že z toho nebude mít radost vůbec nikdo. Nadané, až téměř geniální děti, jsou velmi specifické, jejich nadání je někdy kompenzováno osobitým vyjadřováním nebo postojem k životu. Ti se budou nudit a dráždit učitele. Učitelé zase budou mít práci s těmi, kteří přišli ze speciálních škol – mají různé požadavky na učení, psychické či zdravotní problémy. A pak ta většina, která se nakonec nenaučí nic. Vždycky bude někdo na někoho čekat a nedopadne to dobře.“

„Jsme jedinou zemí v Evropě, která zaručuje vzdělání všem, i mentálně retardovaným, kterých je zhruba tři procenta populace,“ vysvětluje Zdeňka Slupská ze Speciálního pedagogického centra v Plzni. „Na to máme vypracovaný systém speciálních škol. Toho bychom se měli zbavit. Unikátního systému, který k nám jezdí pozorovat odborníci  celého světa. Nechápu to.“

Romové nepovažují speciální školy za segregaci

„V době, kdy máme rapidní nedostatek míst v mateřských školách nikdo pořádně nezjišťuje, kolik do nich chodí romských dětí – je to mizivé procento,“ seznamuje nás se situací poslankyně, místopředsedkyně Výboru pro sociální politiku Milada Emmerová. „Mám dojem, že jejich rodiče o to ani nestojí. Jejich rodina se o děti postará, vždyť v době nezaměstnanosti jsou většinou jejich oba rodiče doma. V mateřské škole by se jejich děti naučily mnohé – češtinu, návyky, které by pak uplatnily v dalším životě a nemusely se je učit třeba v první třídě. Tím se neadaptují postupně a včas na většinový životní styl. Tím hůře se pak sžívají s poměry v povinné škole.“

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Václav Fiala

Co myslíte, že bude nyní s Ukrajinou?

Trump přeci dávno deklaroval, že pomoc Ukrajině omezí. Myslíte, že má Ukrajina bez USA šanci Putinovi vzdorovat? Že EU dokáže pomoc ze strany USA nahradit? Podle mě je toto začátek konce Ukrajiny-bohužel. PS: Myslíte, že se Trupmovi podaří konflikt ukončit, čímž se před volbami chvástal? A proč se o...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Od 16 k volbám, už letos, velí EU. A školí. V Německu se jí to tvrdě vrací

9:24 Od 16 k volbám, už letos, velí EU. A školí. V Německu se jí to tvrdě vrací

Povolební rozložení politických sil v Evropském parlamentu (EP) letos mohou rozhodnout hlasy od mlad…