Solidní, dlouholeté a prověřené cestovní kanceláře stále více čelí nekalé konkurenci z řad subjektů, které nelegálně organizují nepojištěné zájezdy. Riziku je však vystaven především spotřebitel.
Existuje velký rozdíl mezi nákupem nepojištěného „zájezdu“ od neoprávněného subjektu a klasickým zájezdem CK. Zdánlivá cenová výhodnost nabídky by tak neměla být rozhodujícím kritériem nákupu dovolené. Nižší cena je jen odrazem nižších nákladů, vyplývajících z neexistence zákonného pojištění proti úpadku a výsledkem daňových úniků. V první řadě je tedy třeba ověřit, zda je zájezd krytý platným pojištěním proti úpadku a subjekt disponuje platnou koncesí. Solidní cestovní kancelář je dohledatelná ve veřejně přístupném obchodním rejstříku, má koncesi k provozování živnosti a certifikát pojištění pro dané období, umístěný na webových stránkách nebo přímo v provozovně. Cestovní kancelář má ze zákona povinnost již při nabídce kombinace služeb (zájezdu) informovat zákazníka o svém pojištění proti úpadku. Doklad o pojištění je pro zákazníka zcela zásadní a měl by jej obdržet s každým nákupem dovolené. Jedině tak může mít jistotu, že jeho peníze jsou chráněny a v případě úpadku pořadatele během pobytu v zahraničí bude o zákazníka postaráno.
Nelegální organizace a prodej zájezdů má zpravidla dvě různé podoby. Činnost cestovní kanceláře často neoprávněně suplují cestovní agentury, autobusoví dopravci, zájmová sdružení, sportovní kluby a jazykové školy. Obdobné riziko představují neidentifikovatelné a těžko postižitelné subjekty bez IČ, zpravidla fyzické osoby, které pod rouškou neziskových spolků pořádají „expedice“ a výlety a cenu zájezdu schovávají za mimořádné členské příspěvky. Poctivým cestovním kancelářím vznikají ekonomické ztráty a nerovné podmínky na trhu. Kdo však skutečně podstupuje riziko je spotřebitel.
Asociace na praktiky podvodných subjektů dlouhodobě poukazuje a aktivně proti nim vystupuje. Ročně obdržíme desítky podnětů z řad laické i odborné veřejnosti a po jejich přezkoumání na příslušné živnostenské úřady podáme v průměru 15-20 podnětů ročně na podezření z neoprávněného podnikání. Alarmujícím zjištěním je skutečnost, že některé subjekty v klamání spotřebitele pokračují i po provedení kontroly živnostenským úřadem. Vyrozumění o zahájení kontrolního řízení ze strany živnostenských úřadů Asociace obdrží v 80 % případů. Nicméně řada podnětů končí bez zjištění pochybení, protože úřady nejsou schopné prokázat úmysl dosažení zisku a opakovanou činnost.
Na českém trhu se k 24.2.2017 dle seznamu pojišťoven nachází 828 aktivních cestovních kanceláří s platným pojištěním a přibližně 1.000 cestovních agentur.
Patero rad pro spotřebitele při nákupu dovolené:
- zkontrolujte si, že pořadatel má koncesi k provozování činnosti CK
- ověřte platnost certifikátu pro případ úpadku (na stránkách pojišťoven nebo webu AČCKA)
- svěřte se do služeb prověřené a dlouholeté CK
- prostudujte si nabídku zájezdu a všeobecné smluvní podmínky všechny zpoplatněné služby
- nechte zanést do smlouvy o zájezdu (výhled na moře…)
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva