Arnika: Kvůli nové megaspalovně vzroste nákladní doprava v Moravskoslezském kraji na trojnásobek

03.04.2019 10:39 | Zprávy

Vedle skládky v Horním Benešově plánuje firma SMOLO, a.s. postavit plazmovou spalovnu komunálních odpadů. Obří spalovna s přemrštěnou kapacitou 360 tisíc tun za rok by se stala jedním z největších zařízení s plazmovou technologií na světě. Odpad by se tedy musel vozit i z jiných krajů.

Arnika: Kvůli nové megaspalovně vzroste nákladní doprava v Moravskoslezském kraji na trojnásobek
Foto: Richard Beneš
Popisek: Arnika

Místní proto mají obavy z navýšení emisí z nákladní dopravy, která by podle investora vzrostla na více než trojnásobek. Arnika k projektové dokumentaci EIA sepsala připomínky, které jsou přílohou této tiskové zprávy.

Podle současných údajů obyvatelé Moravskoslezského, ani z nejbližšího Olomouckého kraje nevyprodukují tolik odpadů pro tak velkou spalovnu. Není tedy jasné, odkud chce firma SMOLO odpad vozit, aby kapacitu naplnila. Sama v dokumentaci počítá s navýšením dopravy na více než trojnásobek.

Plánované zařízení má nejen vysoké požadavky na množství odpadů, ale i na další suroviny. K fungování spalovny budou potřeba desítky tisíc tun vápence a koksu, které firma SMOLO bude také dovážet z velkých vzdáleností. Z předložených dokumentů pro vyhodnocení vlivu na životní prostředí navíc vyplývá, že provoz bude velmi energeticky náročný a spalovna spotřebuje více energie, než kolik sama vyrobí.

„Znečištění ovzduší v Moravskoslezkém kraji je jedno z nejhorších v celé Evropě. Podílí se na něm těžký průmysl, těžba a doprava a určitě není potřeba zatěžovat region dalšími zdroji,” upozorňuje Jindřich Petrlík z Arniky.

Dosavadní plazmové spalovny s technologií od Westinghouse Plasma Corp. provozované ve světě likvidují mezi 9 tisíci a 50 tisíci tunami ročně. Zařízení s větší kapacitou se však potýkaly s různými problémy. Například projekt na Barbadosu krachnul kvůli nedostatku odpadu. Spalovna ve Velké Británii s kapacitou 360 tisíc tun ročně musela být zavřena, protože docházelo ke korozi v důsledku působení kyselých par. Technologie totiž nebyla pro spalování tak velkého objemu uzpůsobena.

Veřejnost mohla připomínkovat záměr v rámci procesu EIA do 24. března. Nyní se čeká na výsledek posouzení ze strany Ministerstva životního prostředí.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Miroslava Němcová byl položen dotaz

falešný tweet

Dobrý den, přemýšlela jste, proč právě vy jste byla zneužita k šíření falešného tweetu? Myslíte, že vás v Rusku nějak znají, že jste pro ně hrozbou? Spíš bych vám dal za pravdu, že popud vzešel z Česka, ale od koho? Myslíte, že je za tím třeba i někdo z politiků, a že jde o předvolební boj?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Správa železnic: Na přejezdech ubývá nehod, pozitivní trend podpoří další investice i osvětová kampaň

22:12 Správa železnic: Na přejezdech ubývá nehod, pozitivní trend podpoří další investice i osvětová kampaň

Správa železnic v letošním roce zabezpečí dalších 130 přejezdů, náklady by měly dosáhnout 1,6 miliar…