V pilotní fázi se zaměřují na výrobky velkých nadnárodních firem – od sportovní obuvi až po zubní kartáčky. Cílem je přesvědčit výrobce, aby informovali zákazníky o obsahu potenciálně škodlivých látek ve zboží. Ostatně, podle evropské legislativy jsou povinni na dotazy k obsahu škodlivin odpovídat. Na vývoji aplikace se podílí evropské úřady, akademici, spotřebitelské instituce a nevládní organizace, za Českou republiku projekt zaštiťuje Arnika. Spuštění aplikace je pak v plánu v říjnu letošního roku.
„Aplikace bude do budoucna uživatelům poskytovat informace o zboží, u kterého výrobce nemusí uvádět složení na obalu a spotřebitel se ho ihned nedozví. Týká se to například dětských hraček, nádobí, obuvi, oblečení, školních potřeb, elektroniky, nábytku a dalších. V minulosti se v těchto předmětech našly extrémně jedovaté látky, jako jsou bromované zpomalovače hoření[ii], bromované dioxiny[iii], ftaláty[iv], těžké kovy nebo azobarviva a další látky[v], které mohou zpomalovat vývoj nervové soustavy, ohrožovat plodnost nebo jsou dokonce karcinogenní,“ říká Karolína Brabcová z Arniky.
Podle evropské legislativy o chemických látkách REACH[vi] si dodavatelé musí informace o škodlivých látkách ve výrobcích v koncentraci nad 0,1 % vzájemně sdělovat. Spotřebitel však nemá šanci zjistit složení přímo v obchodě a rozhodnout se o nákupu. Musí se nejdříve obrátit s dotazem na výrobce nebo prodejce, kteří mají na odpověď ze zákona 45 dnů. Pokud výrobek toxické látky neobsahuje, odpovědět vůbec nemusí.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva