Asociace pro veřejné zakázky: Ohrazujeme se proti výroku, že administrátoři tlačí na zadavatele

28.10.2015 15:39 | Zprávy

Asociace pro veřejné zakázky reaguje na výroky o odstřihnutí administrátorů veřejných zakázek:

Asociace pro veřejné zakázky: Ohrazujeme se proti výroku, že administrátoři tlačí na zadavatele
Foto: AVZ
Popisek: Asociace pro veřejné zakázky, logo.

Asociace pro veřejné zakázky (AVZ) jako organizace, jejíž členskou základnu tvoří z třetiny poradenské společnosti působící často v roli administrátorů veřejných zakázek (dále též jen „VZ“), cítí potřebu vyjádřit se k některým výrokům, připisovaným ministryni Karle Šlechtové, uvedeným v článku autorů Vojtěcha Blažka a Lucie Stuchlíkové, nazvaném „Už žádné zakázky na klíč. Šlechtová chce odstřihnout poradenské firmy“. (Vyšlo v Hospodářských novinách na serveru ihned.cz dne 21. 10. 2015). 

V prvé řadě se AVZ ohrazuje proti hypotéze uvedené v  článku, že to jsou administrátoři, kteří tlačí kvůli zjednodušení na zadavatele, aby soutěžili pouze na cenu. Uvedené tvrzení je klamné a nepodložené. Lze souhlasit s tím, že hodnotit kvalitativní kritéria je vždy složitější, a to jak ve fázi nalezení vhodných kvalitativních kritérií a způsobu jejich hodnocení, tak zejména ve fázi případné obhajoby a udržení správnosti takového nastavení před dodavateli, orgánem dohledu, kontrolními a auditními orgány. Nemalou úlohu sehrávají příkazy interních směrnic a metodik, minimálně ztěžující hodnotit dle jiných kritérií než dle výše nabídkové ceny, potažmo pak i obavy z občas absurdních výkladů orgánů činných v trestním řízení. Nikoliv tedy administrátoři a jejich snaha zjednodušovat proces, ale celospolečenské nastavení a zmíněné aspekty zavinily obecný (byť často nechtěný) příklon k soutěžení na cenu. Neblahá praxe soutěžení na cenu se bytostně dotýká mj. i samotných administrátorů. Z průzkumu časové náročnosti zadávacích řízení, který jsme realizovali v rámci členské základny AVZ, vyšel zjevný nepoměr mezi cenovými nabídkami na služby administrátorů a časovou náročností realizovaných zadávacích řízení. Špatné zkušenosti zadavatelů s nekvalitními administrátory mohou vyplývat ze snahy zadavatelů získat tuto službu co nejlevněji.

Práci administrátorů je třeba chápat jako outsourcingovou službu, jež lze přirovnat ke službám v oblasti daňového poradenství, projektových služeb, ICT služeb či služeb facility managementu. V tom smyslu jsou výhody využívání těchto služeb nezpochybnitelné a v řadě případů i nezastupitelné. AVZ vítá jakoukoliv aktivitu MMR v oblasti metodické a výkladové podpory (nejlépe koordinovanou s rozhodovací praxí ÚOHS, kontrolních a auditních orgánů). Na druhou stranu si těžko lze představit, že zadavatel dle „metodické kuchařky“ zadá složitou VZ např. na technologické celky či v oblasti ICT. Ostatně i samotný Svaz měst a obcí (přestože právě města a obce by si měla umět dle MMR v budoucnu zadávat sama) si tuto skutečnost uvědomuje, když chce za 400 mil. vytvořit síť center s odborníky na veřejné zakázky, ekonomiku a právo, kteří by dokázali poradit i té nejmenší vesnici. Třeba zdůraznit, že administrátoři náklady zadavatelům v řadě případů šetří. Vzhledem ke složitosti, nutnosti speciálního know-how, znalosti rozhodovací praxe a judikatury a znalosti daleko širší škály právních předpisů než jen v oblasti zadávání veřejných zakázek, je pro obec, která zadává cca čtyři VZ v režimu dle zákona do roka, mnohem jednodušší najmout si administrátora, než zaměstnávat odborníka disponujícího potřebnými znalostmi a zkušenostmi.   Obdobně to platí též u zadavatelů, kteří zadávají v režimu zákona naopak desítky a stovky zakázek ročně, neboť u nich bývá zase kapacitně obtížné zajistit a zorganizovat plynulé zadávání. U finančně náročnějších zakázek není pro zadavatele bez významu i přenesení odpovědnosti za dodržení zákonných pravidel a s tím spojené náklady související s pojištěním odpovědnosti, které pak nese administrátor.

Nelze odhlédnout ani od skutečnosti, že poradci své zkušenosti z praxe často sdílí s kolegy a odbornou veřejností a významně se tak podílejí na osvětě a vzdělávání zadavatelů i dodavatelů. Svým konstruktivním přístupem a podněty přispívají ke zvyšování kvality legislativního rámce v oblasti veřejného investování. V této souvislosti zákaz účasti odborníků na seminářích a školeních MMR nedává smysl, MMR se tak samo připravuje o potřebnou zpětnou vazbu z praxe a toto opatření jde proti právu na svobodný přístup k informacím.

V článku uvedené příklady korupce jsou vesměs známé. Rozhodně z těchto excesů nelze vyvozovat obecný závěr, že co administrátor, to „vykuk“. Vyjádření uvedená v článku považujeme za nešťastná a dehonestují práci celé řady poctivých administrátorů a poradců v oblasti veřejných zakázek.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Jaroslav Faltýnek byl položen dotaz

Děláte ve sněmovně vůbec něco?

Dobrý den, zajímalo by mě, co jako poslanec děláte, že o vás není vůbec slyšet? Ani nikde v televizi jsem vás dlouho neviděl, nečetl s vámi žádný rozhovor. Přijde mi, že vás Babiš nechal kandidovat jen proto, aby vám zajistil dobře placené místo, ale jakoby vám zakázal, abyste se po vašem skandálu v...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

HZS ČR: Požáry vícepodlažních a výškových stavbách patří k nejnebezpečnějším

19:25 HZS ČR: Požáry vícepodlažních a výškových stavbách patří k nejnebezpečnějším

Zdolávání požárů ve vícepodlažních budovách a výškových stavbách má mnohá specifika. V budově může b…