Atommaš: Nádoba reaktoru MBIR úspěšně absolvovala zkoušky

25.09.2019 19:38 | Zprávy

V podniku společnosti Atommaš (součást strojírenské divize ruské korporace pro atomovou energii Rosatom) byly úspěšně provedeny zkoušky těsnosti reaktorové nádoby víceúčelového výzkumného rychlého reaktoru MBIR. Jde o klíčovou fázi výroby této komponenty.

Atommaš: Nádoba reaktoru MBIR úspěšně absolvovala zkoušky
Foto: Atommaš
Popisek: Nádoba reaktoru MBIR na výrobní hale Atommaše

Během hydraulických zkoušek byla nádoba naplněna speciální vodou při tlaku 14 atmosfér (zhruba sedmkrát více než je tlak v pneumatikách osobního automobilu). Celkem bylo použito zhruba 80 tun vody. Během vakuových zkoušek byl z nádoby vyčerpán vzduch, až bylo dosaženo tlaku 13 Pa. Podtlak byl udržován 30 minut. Zkoušky potvrdily pevnost konstrukčního materiálu a kvalitu svarů. V nejbližší době bude k nádobě MBIR přivařeno speciální pouzdro a pak bude připravena na závěrečnou fázi výrobního cyklu – kontrolní sestavení s vnitřními částmi.

Víceúčelový výzkumný rychlý reaktor MBIR se staví v Dimitrovgradě v areálu výzkumného ústavu NIIAR a stane se nejvýkonnějším výzkumným reaktorem na světě. Tepelný výkon reaktoru, který je chlazen sodíkem, dosahuje 150 MW. Unikátní technické charakteristiky reaktoru MBIR umožní řešit široké spektrum výzkumných úkolů, které pomohou vytvořit nová konkurenceschopná a bezpečná jaderná energetická zařízení, včetně rychlých reaktorů pro uzavírání jaderného palivového cyklu. MBIR několikanásobně zkrátí trvání prováděných experimentů ve srovnání se stávajícími výzkumnými reaktory.

Do projektu je zapojen také český průmysl. Inženýringová společnost EGP Invest z Uherského Brodu (dnes divize Energoprojekt Praha společnosti ÚJV Řež) dodala Rosatomu v roce 2013 projekt strojovny s vyvedením výkonu. Spolupráce mezi EGP Invest a projekčním ústavem Atomprojekt, ze struktury Rosatomu, byla o rok později dále rozšířena o oblast radioaktivních odpadů.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Ivan Adamec byl položen dotaz

Souhlasíte s tím, že dopravní infrastruktura je páteří ekonomiky?

A co mě zajímá ze všeho nejvíc je, proč se u nás stavby nových úseků dálnic, ale i třeba opravy silnic tak vlečou? Je jedno, kdo je u vlády, ten problém trvá už roky. I třeba sousední Polsko je na tom líp a myslím, že jsou na tom líp min všechny státy EU nebo minimálně na tom není žádný hůř.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Česká pošta: Aršík se Shakespearovými postavami získal prestižní ocenění

22:28 Česká pošta: Aršík se Shakespearovými postavami získal prestižní ocenění

Česká pošta v současné době přebírá do své přepravy téměř 400 tisíc balíků. Pokud si zásilku klient …