Autoklub ČR a Platforma Vize 0 k dodržování bezpečné vzdálenosti mezi vozidly

09.07.2019 10:52 | Zprávy

Autoklub ČR společně s Platformou VIZE 0 upozorňují, že nedodržování bezpečné vzdálenosti mezi vozidly je jednou z nejčastějších příčin dopravních nehod a zakotvení definice bezpečné vzdálenosti do zákona podporují.

Autoklub ČR a Platforma Vize 0 k dodržování bezpečné vzdálenosti mezi vozidly
Foto: Hans Štembera
Popisek: Dálnice, ilustrační foto

V současné době je v mezirezortním řízení návrh, aby nedodržování bezpečné podélné vzdálenosti bylo postihováno v přestupkovém řízení. Prahové hodnoty pro vymáhání sankcí za nedodržení bezpečné vzdálenosti za vozidlem jsou již legislativně zavedeny například v Německu, Rakousku, Polsku, Itálii, Francii, Švédsku či Nizozemsku.

Dodržování určité minimální bezpečné vzájemné vzdálenosti je jedním z nejdůležitějších principů bezpečné jízdy:

  • Pokud se totiž řidič vyskytne v situaci, kdy bude muset rychle zabrzdit, aby se vyhnul nárazu do vozidla před sebou, které nečekaně zpomalí nebo zastaví, potřebuje jeho mozek na zaregistrování rizikové situace minimálně 0,75 sekundy.
  • Stejně dlouhou dobu bude potřebovat řidič na zpracování informace a volbu příslušné reakce.
  • A pak tu máme dobu potřebnou k tomu, aby brzdy vozidla začaly fungovat s potřebnou intenzitou. U osobních vozidel je to cca 0,1 sekundy, u vozidel nákladních a autobusů (vybavených vzduchovými brzdami) to může být až 6x více.

Dobrou pomůckou pro řidiče tak může být tzv. pravidlo 2 sekund. Jeho aplikace je velice jednoduchá. Podstata spočívá ve výběru nějakého statického objektu vedle silnice nebo na ní (například strom, patník nebo jejich stín dopadající na silnici) a od chvíle, kdy ho vpředu jedoucí vozidlo mine, odpočítat čas, který uběhne, než k němu dorazí on. Naměřený čas by měl být minimálně 2 sekundy. Plně soustředěný řidič si postačí všimnout rizikové situace a začít brzdit s potřebnou intenzitou. Pokud však vozidlo vpředu narazí nebo se např. srazí s protijedoucím vozidlem, bude i dvousekundová vzdálenost nedostatečná. Proto se v určitých situacích doporučuje přidat rezervu v podobě 1 sekundy navíc. V opačném případě by nárazová rychlost například z 90 km/h i při dodržování pravidla 2 sekund činila 66 km/h. Za zhoršených povětrnostních podmínek nebo pří řízení vozidel s vyšší celkovou hmotností se počítají 4 i 5 sekund. „Toto platí zvláště v případech, kdy nám rozměrné vpředu jedoucí vozidlo (např. kamion či autobus) neumožňuje sledovat situaci v provozu před ním. Rovněž tak je třeba si uvědomit, že nejlépe brzdí osobní automobily, o poznání hůře vozidla nákladní a autobusy a obzvláště na pozoru by se měli mít motocyklisté, zvláště když vezou tandemistu – ti totiž brzdí nejhůře ze všech,“ upozorňuje Roman Budský z Platformy Vize 0.

Často se lze setkat s argumentem, že na základě tohoto pravidla není možné jezdit, protože mezi vozidly vzniká tak velká mezera, že bude lákat ostatní řidiče do ní vjet a dostat se před naše jedoucí vozidlo. „Nicméně bezpečná vzdálenost mezi vozidly roste společně s rychlostí a dodržování pravidla minimálně 2 sekund při rychlosti 50 km/h za hodinu znamená 28 m a při rychlosti 130 km/h tato vzdálenosti činí 72 m. Což nejsou mezery, do kterých by se pohodlně mohla vozidla zařadit, i když samozřejmě ti méně zodpovědní řidiči to rádi provádějí. Řidiči se nemusejí obávat, že celou jízdu musí počítat 2 sekundy. Výpočet si stačí pouze provést jednou za čas a za chvíli si mozek automaticky na tuto vzdálenost navykne a řidič bude bezpečnou vzdálenost dodržovat automaticky,“ uvádí Libor Budina z Autoklubu ČR.

Jak je tomu v zahraničí?

Ve většině evropských států se setkáme s obecným zákonným požadavkem, že každý řidič musí zachovávat od vpředu jedoucího vozidla takovou vzdálenost, aby v případě, že toto náhle zpomalí či dokonce zastaví, byl schopen zabránit vzájemné kolizi. Uvedené pravidlo zdaleka ne vždy je doplněno konkrétním požadavkem na zachování vzájemného minimálního odstupu, a to ať časového v sekundách, nebo v metrech. Navíc se požadavky v jednotlivých státech liší. Obecně panuje mezi odborníky na bezpečnost dopravy shoda, že by se mělo jednat o minimálně dvousekundový vzájemný odstup, resp. že minimální odstup v metrech by měl odpovídat polovině údaje na tachometru v kilometrech (např. při rychlosti 100 km/h se jedná o 50 metrů). Ostatně takto to bývá budoucím řidičům vykládáno v autoškolách. Jedna věc je ovšem doporučená vzájemná vzdálenost, druhou věcí pak bývá minimální hranice, jejíž nedodržení může být sankcionováno. Například v Německu při rychlostech nad 80 km/h trestají vzdálenost v metrech menší, než odpovídá čtvrtině údaje na rychloměru v kilometrech za hodinu, pokutou 75 eur a navíc přidají 1 trestný bod (např. při rychlosti 90 km/h je nutno dodržovat odstup o délce minimálně 22,5 metru). Pokud ovšem bude vzdálenost ještě 5x menší, pokuta bude 320 eur, 1 trestný bod bude rovněž udělen. V případě, že se tak stane při rychlosti nad 130 km/h, bude sankce výrazně přísnější. Peněžitý trest dosáhne výše 400 eur, navíc budou uděleny 2 trestné body a vysloví se 3měsíční zákaz řízení. V Německu se tedy určitě více než vyplatí dodržovat odstup od vpředu jedoucího vozidla odpovídající minimálně 1 sekundě jízdy. Podle aktuálně dostupných údajů publikovaných v materiálech Conférence Européenne des Directeurs des Routes je vyžadován minimálně jednovteřinový odstup např. i ve Finsku a Nizozemsku.     

Jak tomu je a mohlo by být v České republice

Aktuální zákon o silničním provozu požaduje, aby řidič vozidla jedoucí za jiným vozidlem za ním ponechal dostatečnou bezpečnostní vzdálenost, aby se mohl vyhnout srážce v případě náhlého snížení rychlosti nebo náhlého zastavení vozidla, které jede před ním. Tato formulace je považována za příliš vágní a dostatečná vzájemná vzdálenost za subjektivně definovatelnou. Proto je v současné době v mezirezortním řízení návrh, který počítá s tím, že řidiči nákladních vozidel a autobusů budou muset při rychlosti vyšší než 50 km/h udržovat na všech druzích pozemních komunikací mimo obec za vozidlem jedoucím před nimi vzdálenost minimálně 50 metrů, v případě osobního vozidla je pak při rychlosti nad 80 km/h stanovena vzdálenost na 30 metrů. Ve městech by se mělo postupovat podle stávající úpravy. „Uvedené řešení by bylo česky specifické, navíc v praxi neodzkoušené. Otázkou je, zda se spíše neinspirovat v zahraničí, kde již mají s konkrétním stanovením minimálně požadovaného vzájemného odstupu a jeho vlivem na bezpečnost provozu reálné zkušenosti. Od věci by např. nebylo uvažovat o aplikaci systému dlouhodobě fungujícího například v Německu,“ uvádí Roman Budský. V zásadě by se mohlo jednat o důslednou propagaci doporučeného minimálního odstupu o délce odpovídající 2 sekundám jízdy. „Řidiči by i nadále byli povinni chovat se v souladu se stávající obecnou právní úpravou, nicméně při jízdě mimo obec by za definovaných podmínek mohl být požadován minimální vzájemný odstup odpovídající alespoň 1 sekundě jízdy. Pokud se jedná o definici odstupu v metrech, doporučovaný odstup by odpovídal alespoň polovině údaje na rychloměru v kilometrech, minimální závazný odstup by mohl být roven alespoň jedné čtvrtině,“ dodává Libor Budina.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Patrik Nacher byl položen dotaz

Vy jste teď sice pro zmrazení platů, ale co to řeší do budoucna?

Nemyslíte, že je třeba vyřešit vaše platy nějak komplexně, abyste brali přiměřeně se vším všudy? Ne že budete brát obří platy a ještě k domu dostávat obří náhrady. Vždyť to je výsměch všem a je jedno, že se teď snažíte problém oddálit, to není řešení. Nebo jak si to představujete za 5 let až by došl...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Královéhradecký kraj: Další cenové zvýhodnění jízdenek pro seniory a hendikepované

7:31 Královéhradecký kraj: Další cenové zvýhodnění jízdenek pro seniory a hendikepované

Společně s novými jízdními řády, které vstoupí v platnost 15. prosince, rozšiřuje Královéhradecký kr…