Cílem bylo opět vyhodnotit vlastnosti dezénů v provozu za všech klimatických podmínek, které mohou v průběhu zimy nastat. Celkově bylo zkoumáno osm zimních plášťů rozměru 225/45 R17 a deset celoročních o rozměru 205/55 R16.
Test přináší souhrnnou informaci o vlastnostech testovaných produktů v poměru k referenční pneumatice, která má index 100. Zimní pneumatiky jsou i v nižších oblastech naší republiky stále největší jistotou bezpečného přesunu do cíle. Ovšem i celoroční pneumatiky vykazují podobné hodnoty v testovacích kritériích jako ty zimní a je možné je tedy z pohledu využití v zimě, při hodnotách blíže k nule a bez sněhové pokrývky na silnici, označit za jednu z bezpečných variant. „Tyto pneumatiky by měli využívat ti řidiči, kteří necestují často do hor a v zimě vyrazí na silnice spíše sporadicky. Jeden víkend za lyžařským sportováním do hor lze určitě zvládnout i s celoročními pneumatikami. Stále ale platí, že pro celoroční vášnivé motoristy jsou nejbezpečnější zimní pneumatiky v zimě a letní v létě,“ vysvětlil Libor Budina, ředitel Road Safety Autoklubu ČR.
Pneumatiky musely obstát v celkem 16 disciplínách. Test probíhal za sněhových podmínek na přelomu ledna a února ve Švédsku v polárních podmínkách. Ostatní disciplíny na suchu či mokru během března v Německu. Kritéria byla nastavena tak, aby bylo možné porovnat zimní i celoroční pneumatiky za stejných podmínek. Prostřednictvím záznamové techniky je objektivně zkoumána reakce při akceleraci, brzdění, mezní hranice vzniku aquaplaningu v podélném i příčném směru. Na suché vozovce se měří hlučnost a valivý odpor. Naopak na sněhem pokryté trati se testuje trakce v prokluzu kol. Na kruhové dráze s mokrým povrchem se měří čas vozu v obou směrech. Na okruzích pak v tzv. handlingu licencovaní zkušební jezdci testují ovladatelnost vozu, posuzuje se čas na kolo. Důležité je i subjektivní hodnocení odezvy vozu na řízení a jeho stabilita. Testovací řidiči pochopitelně nevědí, s jakým obutím startují.
V případě zimního testu se nabízí otázka, proč se pneumatiky nezkoušejí také na ledu? Je to z toho důvodu, že na ledovém povrchu je velmi složité simulovat podmínky s vysokou mírou opakovatelnosti. Tento test je uplatňován při testování pneumatik typu Nordic s měkkou směsí nebo hrotovaných pneumatik. Nicméně vybrané pneumatiky do testu jsou nabízeny pro trh střední Evropy, které nemají tak měkkou směs určenou například pro skandinávské země.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva