Stezky pro cyklisty
Na cyklostezce se mohou pohybovat cyklisté, ale i například bruslaři, kteří jsou sice dle zákona považováni za chodce, mají však výjimku a pohyb po cyklostezce je jim dovolen. Elektrokoloběžkař se zde, stejně jako ostatní cyklisté, pohybuje po pravé straně.
Sdílené stezky
Sdílené stezky jsou prostorem pro chodce i cyklisty. Elektrokoloběžkař zde musí dbát zvýšené opatrnosti právě kvůli pohybu chodců. Pokud se jedná o sdílenou stezku společnou, chodci se pohybují po levé a cyklisté po pravé straně. Pokud je sdílená cyklostezka dělená, dopravní značení určuje pohyb jednotlivých účastníků.
Jízdní pruh pro cyklisty
Jízdní pruh pro cyklisty je značen podélným dopravním značením a piktogramy kola. Elektrokoloběžkař s maximálními parametry 25 km/h a 250 W je cyklopruh povinen využít. Cyklisté se v něm pohybují výhradně za sebou.
Piktogramový koridor pro cyklisty
Naznačuje doporučený průjezd cyklistů v pruhu. Pro elektrokoloběžkaře z něj neplynou žádná práva ani povinnosti.
Přejezd pro cyklisty
Přejezd pro cyklisty může jezdec na elektrokoloběžce přejíždět. Nemají zde však přednost a vozidla jim tak nemusí zastavovat. „Přejezdy často navazují na cyklostezku a řidiči elektrokoloběžek se tak domnívají, že mohou plynule pokračovat a mají zde přednost.“ uvádí Radka Binhaková, ředitelka Prevencí pro život. Cyklisté se mohou pohybovat i po silnici. Jízda elektrokoloběžky je však pro řidiče jen těžko předvídatelná. Jezdec obtížně ukazuje změnu směru jízdy a pohyb na frekventovaných komunikacích tak může být velmi rizikový. Pozemní komunikace jsou sdíleným prostorem a je třeba se zde pohybovat s vzájemnou tolerancí a respektem mezi jednotlivými skupinami účastníkům silničního provozu a být ohleduplný.
A kde se elektrokoloběžky naopak pohybovat nesmí?
Nejčastější chybou je právě jízda po chodníku, kde elektrokoloběžkaři ohrožují chodce. Na elektrokoloběžce není umožněno se na chodníku pohybovat ani rychlostí chůze, elektrokoloběžku je zde možné pouze vést.
Projekt Bezpečně na elektrokoloběžce je financován Fondem zábrany škod České kanceláře pojistitelů a je realizován ve spolupráci se Samostatným oddělením BESIP Ministerstva dopravy.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva