BESIP: S přezutím svého auta rozhodně nečekejte na první sníh

03.11.2024 11:12 | Tisková zpráva

Zima se nezadržitelně blíží a s ní i povinnost mít na vozidle zimní pneumatiky. Od 1. listopadu jsou řidiči podle zákona povinni přezout na zimní pneu vždy, když je na vozovce sníh, led nebo námraza, nebo pokud lze tyto podmínky předpokládat.

BESIP: S přezutím svého auta rozhodně nečekejte na první sníh
Foto: Archiv
Popisek: BESIP - nové logo

BESIP proto apeluje na všechny motoristy: nečekejte s přezutím na první mráz či sníh a dbejte při výměně na to, aby vaše pneumatiky měly potřebné vlastnosti. Zimní pneumatiky vám pomohou zvládnout nástrahy chladného počasí - mají lepší přilnavost na mokré, zasněžené nebo zledovatělé vozovce a tím pádem lépe zvládají brzdění a jakékoliv nenadále situace. Ideální je přezout na zimní pneumatiky již tehdy, když se průměrné denní teploty pohybují okolo 7°C a níže. Přezutím na zimní pneumatiky chráníte nejen sebe, ale i všechny ostatní, které při své jízdě potkáte. Nezapomeňte ani na rezervu. I tu je vhodné mít zimní, abyste měli vhodné přezutí i v případě, že byste měli defekt.

Zákonné povinnosti se nemění

Zákon o silničním provozu stanovuje povinnost užít za určitých podmínek zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března. V tomto období musí mít vozidlo zimní pneumatiky vždy, pokud se nachází na vozovce souvislá vrstva sněhu, ledu či námraza nebo tyto jevy lze vzhledem ke klimatickým podmínkám očekávat. Platí tedy stejná pravidla jako v předchozích letech.

Požadované vlastnosti pneumatik

„Řidiči by určitě neměli na pneumatikách šetřit, protože právě ty jsou klíčové pro bezpečnou jízdu a účinné brzdění,“ připomíná Tomáš Neřold, vedoucí oddělení BESIP Ministerstva dopravy. „Důležitá je i hloubka vzorku, u letních pneumatik je jeho minimální hodnota 1,6 mm, u zimních pneumatik potom 4 mm. Ukazatel opotřebení pneumatik zvaný TWI (a WTWI u zimních) najdete v drážce.“ vysvětluje Neřold.

Pneumatika má správné vlastnosti pouze tehdy, když je hloubka dezénu dostatečná. Výška běhounu nového pláště je zhruba 8 mm. „Pokud je pneumatika sjetá na 6 mm, prodlužuje se délka brzdné dráhy o 20 procent, při sjetí na zákonnou minimální hranici 4 mm se prodlužuje brzdná dráha dokonce o polovinu,“ varuje Neřold.

Zimní vs. letní pneumatiky a brzdná dráha

Zimní pneumatika má při nízkých teplotách zcela rozdílné vlastnosti, než pneumatika letní. Při teplotách, které jsou 7°C a nižší, má zimní pneumatika lepší adhezní vlastnosti a je výrazně vhodnější i z hlediska bezpečnosti. Má lepší přilnavost k vozovce a výrazně zkracuje brzdnou dráhu. Například při rychlosti 50 km/h, tedy při nejvyšší dovolené rychlosti v obci, je brzdná dráha na sněhu na zimních pneumatikách o 8 metrů kratší než na letních. Na ledu při rychlosti 30 km/h, což je často nejvyšší povolená rychlost například v okolí škol, je rozdíl v brzdné dráze dokonce 11 metrů v neprospěch letních gum.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Schodek

Paní ministrině,tohle jste přece musela vědět dopředu,nejdříve přebytek a nyní znovu schodek,tohle přece nedělá zodpovědná vláda,hrajete s námi habaďůru a mnoho lidí už Vám nevěří a přibývají další,váš post bude mít na ministerstvu,jak tak předpokládám podle toho co se děje jepičí život,měla jste bý...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Diskuse obsahuje 1 příspěvků Vstoupit do diskuse Tisknout

Další články z rubriky

DIAMO: Jezero Most dopouštíme vyčištěnou důlní vodou

7:23 DIAMO: Jezero Most dopouštíme vyčištěnou důlní vodou

Letošní léto bylo opravdu horké a pokles vodní hladiny byl znát především na velkých vodních plochác…