BESIP: Zimní pneumatiky nejsou pro legraci

07.11.2016 15:50 | Zprávy

Zimní pneumatiky jsou v období, kdy se teploty přiblíží 0 °C, jedním ze základních předpokladů bezpečné jízdy. Jsou vyrobeny z jiné měkčí směsi, mají odlišný dezén, zaručující lepší odvod vody a sněhové břečky, navíc mají lepší záběrové vlastnosti. Díky tomu nám umožňují lepší kontakt s promrzlou vozovkou, která nemá zdaleka takovou přilnavost jako za sucha a tepla. Protože v zimě se zkrátka nedá jezdit stejně jako v létě.

BESIP: Zimní pneumatiky nejsou pro legraci
Foto: Hans Štembera
Popisek: Dálnice, ilustrační foto

„Fyzikální zákony jsou neúprosné. Nelze je obejít, lze je jen respektovat a přizpůsobit se jim, a to jednoduše: snížením rychlosti jízdy,“ radí šéf BESIP Martin Farář. To, do jaké míry a jak dlouho se udržíme bezpečně na silnici, záleží na tom, jak udrží vozidlo na vozovce pneumatika, a to záleží na součiniteli tření. Jeho velikost se odvíjí od vlastností dotýkajících se materiálů – vozovky a pneumatiky. Suchá asfaltová vozovka má větší součinitel tření než mokrá, a ta má větší součinitel tření než vozovka zasněžená.

„Za zhoršených podmínek to na silnici prostě více klouže. To ví každý řidič. Ne každý si už ale uvědomuje, že letní pneumatika provozovaná v zimním období s klesající teplotou tuhne a tvrdý povrch pneumatik nejenže hůře přilne k povrchu vozovky, ale také více klouže. To je jeden z hlavních důvodů, proč v zimě používat jen zimní pneumatiky,“ dodává Martin Farář.

Zimní pneumatiky nejsou zimními jen z hlediska hrubšího záběrového vzorku. Ten má jistě své velké opodstatnění při jízdě po sněhu, nicméně stejně důležité jako hrubý vzorek je i změněné složení směsi materiálu použitého na výrobu běhounu. Zimní pneumatiky obsahují více látky, která se jmenuje silika. Silika je speciálně upravený oxid křemičitý, který se přidává do běhounové směsi, a pneumatika díky ní vyniká lepší přilnavostí zejména na mokrém povrchu za nízkých teplot.

Výhodou siliky je rovněž její nižší měrná hmotnost, která redukuje moment setrvačnosti pneumatiky, takže motor vozidla vynakládá menší výkon na roztočení kol. To pozitivně ovlivňuje záběrové vlastnosti. Kritická hranice pro použití zimních pneumatik je 7 °C, kdy se výkon letních pneumatik výrazně zhoršuje. Pokud teplota klesne pod 7 °C, je nejvyšší čas k přezutí zimních pneumatik.

Směs zimní pneumatiky na bázi siliky se lépe přizpůsobuje nízkým teplotám. Zimní pneumatika má kromě jiné směsi i jiné drážkování. Běhoun zimní pneumatiky se skládá z jednotlivých dezénových bloků, které jsou bohatě protkány lamelami. Při odvalování se lamely pohybují a vytlačují sníh nebo sněhovou břečku z drážek mezi dezénovými bloky. Rovněž lépe odvádějí vodu, čímž dochází ke snížení možnosti vzniku aquaplaningu. To je další z velmi důležitých vlastností zimní pneumatiky, protože ve středoevropských podmínkách jsou zimní silnice dlouhodobě pokryté sněhem jen z 15 %. Mnohem častěji jsou silnice mokré s podílem sněhové břečky. Na takovém povrchu ani nová letní pneumatika s hlubokým dezénem neobstojí, zejména díky její nižší přilnavosti a zvýšené tuhosti vlivem nízkých teplot.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Ondřej Kolář byl položen dotaz

Myslíte, že je Trump ,,Putinův agend"?

Proč jde podle vás na ruku Putinovi, a proč se snaží oslabit Evropu? Vždyť upřímně ona je dost slabá i bez něj - bohužel.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ministerstvo dopravy: Mise Zero-G má velitelku, pátou členkou posádky bude Jana Plodková

22:03 Ministerstvo dopravy: Mise Zero-G má velitelku, pátou členkou posádky bude Jana Plodková

Velitelská posádka projektu Zero-G je kompletní. Dvacítku nejúspěšnějších mladých vesmírných nadšenc…