ČEZ: U nového hubu 11 stanic doplnilo baterie 22 e-aut najednou

24.06.2022 7:29 | Komerční článek

Největší dobíjecí hub v západních Čechách tvoří 11 rychlodobíjecích stojanů. ČEZ momentálně provozuje 13 míst, kde může dobíjet více než 6 e-aut najednou. Dobíjecí huby jsou koncipovány s možností budoucího zvyšování výkonu stanic.

ČEZ: U nového hubu 11 stanic doplnilo baterie 22 e-aut najednou
Foto: ČEZ
Popisek: Logo ČEZ

Cestování po České republice se pro elektrická auta stává stále jednodušší a pohodlnější. I díky dobíjecím hubům - místům, kde může v jednu chvíli a bez zbytečného čekání doplnit své baterie hned několik elektromobilů. Patří k nim i centrum Olympia Plzeň na okraji statutárního města Plzně poblíž dálnice D5, jehož 11 rychlodobíjecích stanic ABB nemá problém dodat jednorázově bezemisní energie do baterií až 22 elektromobilů. Právě tolik se jich sem dnes slétlo doslova z celého kraje.

Dvaadvacítka elektromobilů je se silami na konci, ale jedenáct 50kW dobíjecích stojanů od ČEZ je už naštěstí nadohled. Každá ze stanic může obsloužit dvě auta, která okamžitě začínají nabíjet. Vedle sebe tu stojí vozy z evropských i asijských automobilek, řidiči od Klatov, Rokycan nebo Stříbra. Jen tiché sotva postřehnutelné pískání elektrotechniky ve stojanech dává tušit, že e-auta právě dostávají vydatnou transfúzi nové energie. První spokojení řidiči odjíždějí asi po půlhodině, dobíjecí systém prokázal schopnost jednorázově obsloužit všechna auta.

„Naše obchodní centrum chce udávat trendy a být dobře připraveno na dobu, kdy k nám na nákupy bude jezdit elektromobilem několikanásobně více lidí než dnes. Poloha v blízkosti dálnice D5 je klíčová a věříme, že díky dobíjecím stanicím přivítáme i další nové zákazníky, kteří u nás třeba spojí dobíjení s nákupy. Ve spolupráci s ČEZ jsme proto připravili dostatečně kapacitní zázemí pro dobíjení elektromobilů,“ uvedl Marek Audes, manažer centra Olympia Plzeň.

„Chceme být připraveni na moment, kdy elektromobily v České republice začnou přibývat po desítkách tisíc za rok. Jedním z trendů roku 2022 v rozvoji elektromobility jsou proto dobíjecí huby, které umožní čerpat energii najednou šesti a více e-autům. Právě taková místa dávají řidičům elektromobilů jistotu, že na čerpání energie nebudou muset dlouhé minuty čekat, a elektrická auta se tak mohou definitivně stát rovnocennou alternativou i pro dlouhé cesty,“ řekl Tomáš Dzurilla, ředitel útvaru elektromobilita ČEZ.

V Plzeňském kraji ČEZ aktuálně provozuje 36 veřejných dobíjecích stanic (z toho 34 rychlodobíjecích). Kromě krajské metropole Plzně jsou také v Domažlicích, Kašperských Horách, Plasích, Přešticích, Železné Rudě, u dálnice D5 (včetně velkého dobíjecího hubu o 8 stanicích na 83. km u Šlovic) a na dalších místech. Loni řidiči e-aut na těchto stanicích odebrali celkem 69 802 kWh ekologické energie, tj. palivo pro 1938 plně nabitých elektromobilů střední třídy nebo dost energie pro 11 e-aut na cestu kolem světa).

Více než 80% sítě ČEZ tvoří dnes dobíjecí stojany o výkonu 50 kW, které umožňují nabíjet všechny typy elektromobilů a doplnit většinu kapacity jejich akumulátorů v řádu desítek minut. Celkový instalovaný výkon dobíjecích bodů v síti ČEZ činí přes 27 tisíc kW, což je např. ekvivalent středně velké vodní elektrárny zásobující bezemisní elektřinou domácnosti 75tisícového města. Při využívání sítě se uživatel před dobíjením identifikuje RFID kartou nebo pomocí aplikace FUTUR/E/GO. Ta dokáže dobít elektromobil pomocí mobilního telefonu, vyhledat nejbližší dobíjecí místo a aktuální dobu dojezdu nebo ukázat momentální obsazenost jednotlivých stojanů. ČEZ nabízí jak několik tarifů šitých na míru zákazníkům, tak i možnost jednorázového dobíjení pro ostatní řidiče. Přes 200 stanic sítě vyrostlo i díky evropskému grantu Connecting Europe Facility (CEF) a Operačnímu programu doprava, další desítky jich postavil ČEZ z vlastních prostředků.

ČEZ si v rámci loni ohlášené vize Čistá Energie Zítřka vytyčil do roku 2025 dosáhnout hranice 800 provozovaných stojanů. Příští rok očekává prolomení hranice 4 milionů kWh odebrané energie. Vstříc poptávce po zkrácení časů dobíjení vyšel loni zahájenou výstavbou stanic o výkonech od 150 do 180 kW. Pět nových stojanů už funguje u dálnice D1. Největší domácí síť veřejných dobíjecích stojanů srovnatelná se středně velkými řetězci čerpacích stanic loni poprvé v historii během jednoho roku přidala více než 100 nových stojanů. Celá síť má momentálně přes 400 stojanů a může v jednu chvíli obsloužit více než 800 aut. Loni dodala do akumulátorů elektrických aut bezemisní energii potřebnou pro plné nabití téměř 100 tisíc elektrických aut.

JAK DOBÍJET U ČEZ? Při využívání sítě se uživatel před dobíjením identifikuje zákaznickou RFID kartou. Řidičům e-aut ale také stačí mít staženou letos spuštěnou aplikaci FUTUR/E/GO, která spolu s webovým rozhraním (tzv. Driver portál) umožňuje pohodlnou správu jejich účtů. Zákazníci ČEZ i neregistrovaní platí za odběry energie podle typu stanice a rychlosti nabíjení. Více ZDE.

ČEZ A ELEKTROMOBILITA Skupina ČEZ je v rozvoji elektromobility aktivní od roku 2009. Primární aktivitou bylo od samého začátku budování a provoz veřejných dobíjecích stanic. Dnes jde o záběr mnohem širší, zahrnující obsluhu zákazníků ze segmentu retail (ČEZ Prodej) i servis pro klienty v sektoru firem, municipalit a krajů (ČEZ ESCO). Skupina ČEZ tak např. zajišťuje návrh a instalaci dobíjecích stanic na klíč, elektrifikaci automobilových flotil, platformy pro dobíjení, včetně IT řešení, pronájmy či prodeje elektromobilů nebo wallboxy a kabely pro dobíjení. Pro samosprávy ČEZ nabízí realizaci a provoz dobíjecích stanic pro elektrobusy či návrhy konceptu elektromobility v jednotlivých městech a regionech.

CENTRUM OLYMPIA PLZEŇ Olympia Plzeň (ZDE) je na retailovém trhu významný regionální hráč s nadregionálními ambicemi. Jedná se o výrazně architektonicky profilované destinační centrum s reputací kvality a vynikajícího zákaznického servisu. Centrum je zákaznicky oblíbeným místem pro pohodlné realizování materiálních i nemateriálních potřeb a tužeb, kde každý nalezne vedle uspokojení nákupů skvělou zábavu, krásné prostředí i usměvavé a nápomocné členy lokálního týmu. Centrum je nejnavštěvovanější institucí západočeské metropole, spolupracuje s místními jedničkami na velmi blízké úrovni. Je oporou místního kulturního života a je dobrým služebníkem pro zdejší i přespolní návštěvníky. 

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: komerční tisková zpráva

Schodek

Paní ministrině,tohle jste přece musela vědět dopředu,nejdříve přebytek a nyní znovu schodek,tohle přece nedělá zodpovědná vláda,hrajete s námi habaďůru a mnoho lidí už Vám nevěří a přibývají další,váš post bude mít na ministerstvu,jak tak předpokládám podle toho co se děje jepičí život,měla jste bý...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

ICOMOS oceňuje kvalitu studie obnovy Vyšehradského mostu i postoj ministra Kupky

19:15 ICOMOS oceňuje kvalitu studie obnovy Vyšehradského mostu i postoj ministra Kupky

Studie obnovy železničního mostu pod Vyšehradem představená Nadačním fondem Vyšehradský most vyhovuj…