Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových (ÚZSVM) souhlasí se zjištěními NKÚ ohledně nízké kvality dat v CRAB, sám na ni v minulosti opakovaně upozorňoval. Navíc i NKÚ uvedl, že se nejedná o pochybení ÚZSVM, který se řadou opatření snaží situaci řešit. Podle zákona jsou za úplné a pravdivé údaje odpovědné jednotlivé státní instituce, které je do CRAB vkládají. ÚZSVM bohužel nemá žádnou kompetenci ověřit ekonomické údaje ani přimět státní instituce k nápravě, pokud svoje zákonné povinnosti neplní, což konstatuje i NKÚ. Proto pokud ÚZSVM zjistí nesprávné údaje, žádá státní instituce, aby zajistily nápravu. Takových písemných upozornění jen za roky 2015 a 2016 ÚZSVM rozeslal 741 (u více než 1 330 budov), navíc provedl více než 860 fyzických kontrol objektů. Chybějící nebo nesprávná data ze strany státních institucí pak skutečně zkreslují i prováděné analýzy. ÚZSVM oceňuje, že NKÚ mu v tomto dává za pravdu.
ÚZSVM naopak nesouhlasí s tím, že cíle CRAB nebyly naplněny, neboť sám NKÚ v kontrolním protokolu konstatoval nesplnění pouze u jednoho z devíti cílů, a ani ten není na straně ÚZSVM (totiž ne všichni uživatelé CRAB evidují výdaje ve smyslu vyhlášky č. 323/2002 Sb., ve znění pozdějších předpisů). ÚZSVM dále nemůže souhlasit s výkladem NKÚ, že v CRAB má být evidováno 40 tisíc objektů (tj. i neadministrativní budovy). Tento výklad totiž neodpovídá zákonu. Zákon totiž uvádí (a vyplývá to již z názvu), že Centrální registr administrativních budov zahrnuje administrativní objekty a ne například nemocnice, školy, sklady, rekreační zařízení.
ÚZSVM souhlasí s tím, že vyřazení téměř tisíce budov Ministerstva vnitra z CRAB, které představovaly téměř třetinu všech evidovaných dat a o kterém rozhodl na základě své zákonné kompetence v roce 2016 ministr vnitra, zvýšilo výdaje na jeden objekt, a tím došlo ke snížení efektivnosti vynakládaných prostředků na provoz CRAB. Trendy a meziroční srovnání pak mají nižší vypovídací hodnotu a zvýšily se tím i průměrné náklady na evidování jednoho objektu. Proto ÚZSVM předložil Ministerstvu financí návrh usnesení vlády, kterým by vláda zrušila toto rozhodnutí o vyřazení objektů z CRAB. Současné vedení náklady na provoz CRAB výrazně zlevnilo (roční úspora činí 12,4 mil. Kč), také zadalo přípravu otevřeného zadávacího řízení, které by mělo systém zefektivnit a odstranit závislost na jednom dodavateli.
Pokud NKÚ uvádí, že ve Velké Británii klesla průměrná plocha na jednoho zaměstnance z 13 m2 na 10 m2, tak v ČR se tato plocha snížila od roku 2007 do roku 2016 z téměř 16 m2 na 12,4 m2, tedy absolutní rozdíl je v ČR vyšší. Navíc v případě Velké Británie k poklesu uváděnému NKÚ došlo především díky sdílení pracovišť v administrativních budovách za současného využití práce z domova, což dosud není ve státní správě v ČR zvykem. Jsme rádi, že NKÚ zmínil svůj První hackathon veřejné správy, neboť jedním z vítězů, který řešil právě data z CRAB, je zaměstnanec ÚZSVM.
Smlouva na vybudování CRAB byla uzavřena v roce 2010. Nedostatky, které zjistila kontrola NKÚ, současné vedení postupně odstraňuje. Kontrolovanou osobou nebyl jen ÚZSVM, značnou část údajů v kontrolním závěru proto ÚZSVM nezná a nemůže je ověřit.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva