„V únoru maloobchodní tržby, očištěné o vliv kalendářních variací, klesly o 3 %, neočištěné tržby se snížily o 5,8 %. Meziroční pokles byl ovlivněn jednak tím, že loni v únoru ještě neplatila žádná omezení prodeje, naopak domácnosti se předzásobovaly některými druhy trvanlivých potravin a základních hygienických potřeb. Navíc rok 2020 byl přestupný, takže loňský únor byl o jeden den delší. Meziroční pokles zaznamenaly všechny typy prodejen, naopak prodej prostřednictvím internetu vzrostl téměř o 42 %,“ říká Marie Boušková, ředitelka odboru statistiky služeb ČSÚ.
Meziměsíčně se tržby v maloobchodě kromě motorových vozidel1) po očištění o sezónní vlivy zvýšily v únoru reálně o 2,8 %, v tom za nepotravinářské zboží vzrostly o 4,0 %, za potraviny o 1,9 % a za pohonné hmoty o 1,3 %.
Meziročně se maloobchodní tržby očištěné o kalendářní vlivy snížily o 3,0 %, přičemž za nepotravinářské zboží klesly o 4,6 % a za pohonné hmoty o 7,5 %, naopak za potraviny vzrostly o 0,4 %. V únoru 2021 bylo o jeden kalendářní den méně než v únoru 2020, pracovních dní bylo stejně.
Bez očištění se maloobchodní tržby meziročně snížily o 5,8 %. Tržby za potraviny klesly o 3,2 %, za nepotravinářské zboží o 6,6 % a za pohonné hmoty o 11,3 %.
Maloobchodní prodej byl ovlivněn omezením prodeje či úplným uzavřením prodejen některých sortimentů nepotravinářského zboží z důvodu opatření proti šíření koronaviru. Spotřebitelé více nakupovali přes internetové a zásilkové obchody2), které vykázaly růst tržeb o 41,7 %. Naopak prodejci v kamenných prodejnách zaznamenali pokles tržeb. Ve specializovaných prodejnách s oděvy a obuví tržby klesly o 69,0 %, s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci o 36,5 %, s výrobky pro domácnost o 15,5 %, s počítačovým a komunikačním zařízením o 9,1 %, s kosmetickými a toaletními výrobky o 6,4 % a s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím o 2,1 %. Ve specializovaných prodejnách s potravinami klesly tržby o 12,3 % a v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin o 2,6 %.
Cenový deflátor v maloobchodě kromě motorových vozidel ke stejnému období předcházejícího roku (bez vlivu DPH) činil 99,9 % a byl ovlivněn zejména nižšími cenami pohonných hmot, počítačového a komunikačního zařízení, kosmetických a toaletních výrobků. Naopak vzrostly ceny farmaceutického a zdravotnického zboží, výrobků pro kulturu, sport a rekreaci, oděvů a obuvi, výrobků pro domácnost a potravin.
Sezónně očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel3) klesly reálně meziměsíčně o 1,3 % a meziročně očištěné o kalendářní vlivy se snížily o 1,5 %. Neočištěné tržby klesly meziročně o 2,9 %, v tom za prodej motorových vozidel (včetně náhradních dílů) se snížily o 2,4 % a za opravy motorových vozidel o 4,9 %.
Mezinárodní srovnání vývoje maloobchodních tržeb v zemích EU je k dispozici ZDE.
Poznámky:
Všechny údaje v textu Rychlých informací jsou uvedeny ve stálých cenách.
Podniky jsou do odvětví zatříděny podle své převažující činnosti, tj. taková činnost, ze které podniku plyne největší přidaná hodnota.
Data za měsíc leden 2021 byla v souladu s politikou revizí ČSÚ revidována, za únor 2021 jsou předběžná; definitivní údaje za všechny měsíce roku 2021 budou publikovány v březnu 2022.
Upozorňujeme, že vzhledem ke změně způsobu tvorby odhadů nešetřené části souboru může dojít k vyšší revizi dříve publikovaných dat.
1) CZ-NACE 47 – nezahrnuje prodej a opravy motorových vozidel.
2) CZ-NACE 4791 – maloobchod prostřednictvím internetu nebo zásilkové služby.
3) CZ-NACE 45 – zahrnuje velkoobchod a maloobchod s motorovými vozidly a opravy motorových vozidel.
Navazující výstupy: Bazické a meziroční indexy od roku 2000, resp. od r. 2001 jsou k dispozici v časových řadách (ZDE).
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva