„Meziroční růst maloobchodních tržeb byl podpořen nízkou srovnávací základnou, danou omezeními a uzavírkami obchodů, se kterými se obchodníci potýkali v listopadu 2020 v rámci druhé vlny pandemie. Naopak v listopadu 2021 mohly být maloobchodní prodejny otevřeny. To se projevilo také relativně nízkým růstem prodejů internetových obchodů, zákazníci se vrátili do kamenných obchodů,“ říká Marie Boušková, ředitelka odboru statistiky služeb ČSÚ.
Meziměsíčně se tržby v maloobchodě kromě motorových vozidel1) po očištění o sezónní vlivy snížily v listopadu reálně o 1,0 %, v tom za pohonné hmoty klesly o 5,9 % a za nepotravinářské zboží o 1,0 %, naopak za potraviny vzrostly o 0,4 %.
Meziročně se maloobchodní tržby očištěné o kalendářní vlivy zvýšily o 11,7 %, přičemž za nepotravinářské zboží vzrostly o 20,8 % a za pohonné hmoty o 7,4 %, naopak za potraviny klesly o 0,4 %. V listopadu 2021 bylo o jeden pracovní den více než v listopadu 2020.
Bez očištění se maloobchodní tržby meziročně zvýšily o 13,2 %. Tržby za nepotravinářské zboží vzrostly o 23,0 %, za pohonné hmoty o 8,8 %, naopak za potraviny klesly o 0,1 %.
Meziroční růst tržeb v maloobchodě byl ovlivněn nízkou srovnávací základnou v listopadu 2020. V meziročním srovnání se tržby zvýšily zejména specializovaným prodejnám s nepotravinářským zbožím, a to s oděvy a obuví (o 283,5 %), s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci (o 47,9 %), s výrobky pro domácnost (o 32,9 %), s kosmetickými a toaletními výrobky (o 20,7 %), s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím (o 19,6 %) a s počítačovým a komunikačním zařízením (o 7,2 %). Specializované prodejny s potravinami realizovaly tržby vyšší o 12,6 %, naopak nespecializovaným prodejnám s převahou potravin se tržby snížily o 0,7 %. Internetové obchody2) zaznamenaly meziroční růst tržeb o 0,6 %.
Cenový deflátor v maloobchodě kromě motorových vozidel ke stejnému období předchozího roku (bez vlivu DPH) činil 107,3 % a byl ovlivněn zejména vyššími cenami pohonných hmot, oděvů a obuvi, výrobků pro domácnost, výrobků pro kulturu, sport a rekreaci, počítačového a komunikačního zařízení, potravin a farmaceutického a zdravotnického zboží. Naopak klesly ceny kosmetických a toaletních výrobků.
Sezónně očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel3) vzrostly reálně meziměsíčně o 2,9% a meziročně očištěné o kalendářní vlivy se snížily o 1,5 %. Neočištěné tržby vzrostly meziročně o 1,9 %, v tom za opravy motorových vozidel se zvýšily o 13,5 %, naopak za prodej motorových vozidel (včetně náhradních dílů) klesly o 0,8 %.
Mezinárodní srovnání vývoje maloobchodních tržeb v zemích EU je k dispozici ZDE.
Poznámky:
Všechny údaje v textu Rychlých informací jsou uvedeny ve stálých cenách.
Podniky jsou do odvětví zatříděny podle své převažující činnosti, tj. taková činnost, ze které podniku plyne největší přidaná hodnota.
Data za měsíc říjen 2021 byla v souladu s politikou revizí ČSÚ revidována, za listopad 2021 jsou předběžná; definitivní údaje za všechny měsíce roku 2021 budou publikovány v březnu 2022.
Upozorňujeme, že vzhledem ke změně způsobu tvorby odhadů nešetřené části souboru může dojít k vyšší revizi dříve publikovaných dat.
1) CZ-NACE 47 – nezahrnuje prodej a opravy motorových vozidel.
2) CZ-NACE 4791 – maloobchod prostřednictvím internetu nebo zásilkové služby.
3) CZ-NACE 45 – zahrnuje velkoobchod a maloobchod s motorovými vozidly a opravy motorových vozidel.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva