ČVUT: Laboratoř pro vývoj a testování komunikačních systémů autonomních vozidel

22.06.2021 14:21 | Zprávy

Fakulta dopravní Českého vysokého učení technického v Praze (FD) v úterý 22. června 2021 otevřela evropsky unikátní laboratoř, která bude sloužit k vývoji a testování systémů komunikace mezi vozidly a mezi vozidlem a dopravní infrastrukturou, zásadních komponent pro vývoj autonomních vozidel.

ČVUT: Laboratoř pro vývoj a testování komunikačních systémů autonomních vozidel
Foto: ČVUT
Popisek: ČVUT, logo.

Fakulta dopravní ČVUT v Praze navazuje na své úspěchy v oblasti výzkumu tzv. kooperativních systémů (C-ITS) a vybudovala evropsky unikátní laboratoř CertiLab, umožňující vývoj a testování technologií komunikace mezi vozidly a mezi vozidlem a dopravní infrastrukturou, představující zásadní komponenty pro budoucnost autonomních vozidel, která budou komunikovat mezi sebou i získávat důležité dopravní informace z chytré infrastruktury, bez kterých by jejich provoz byl velmi omezený.

„Laboratoř je vybavena jak komunikačními technologiemi ITS-G5 a LTE, tak simulačními a testovacími nástroji, které jsme si nechali vyvinout na míru a umožňují nám nasimulovat jakékoliv situace na dálnici i v městské aglomeraci a pracovat tak na aplikacích zvyšujících bezpečnost provozu, jako je například upozornění na blížící se vozidlo IZS, stojící vozidlo, práci na silnici, nebezpečný úsek či komunikace s křižovatkou. Současně se věnujeme kybernetické bezpečnosti těchto systémů a řešíme i právní požadavky, aby náš pohled na problematiku byl komplexní,“ popisuje Zdeněk Lokaj, vedoucí laboratoře CertiLab.

Výzkumný tým laboratoře se dlouhodobě výzkumem kooperativních systémů zabývá a spolupracuje s partnery z komerční sféry i ze státní správy v mnoha výzkumných projektech, a to jak v České republice, tak v Evropě a je velmi respektovaným partnerem. Nové pracoviště tak posouvá možnosti výzkumu FD v oblasti kooperativních systémů na evropskou špičku a poskytne zázemí při řešení národních i mezinárodních výzkumných úkolů. Zároveň však bude sloužit k výuce studentů v bakalářském, magisterském a doktorského studia.

„Jsme velice rádi, že u nás takové pracoviště vzniklo a umožní nám v budoucnu nezávisle ověřovat soulad systémů dopravní telematiky s normami a právním požadavky a zajistit tak jejich bezpečnost a spolehlivost, což je významný krok kupředu,“ říká Pavel Hrubeš, děkan Fakulty dopravní.

Vybudování laboratoře bylo spolufinancováno z prostředků Evropské unie z programu CEF v rámci mezinárodního projektu C-ROADS Czech Republic, který je koordinován Ministerstvem dopravy a Fakulta dopravní ČVUT v Praze je členem řešitelského konsorcia.

Fakulta dopravní ČVUT v Praze vznikla v roce 1993 po vzniku České republiky. V dnešní době disponuje 11 ústavy, sídlící ve třech budovách v centru Prahy a samostatným pracovištěm v Děčíně. Fakulta dopravní poskytuje vzdělání v oblasti dopravních systémů, logistiky a řízení dopravních procesů, inteligentních dopravních systémů, smart cities, letecké dopravy a profesionálních pilotů v bakalářských, magisterských a doktorských studijních programech. Fakulta dopravní se zároveň věnuje výzkumu v oblasti dopravních věd a spolupracuje s komerčními subjekty i se státní správou nejen ve výzkumu, ale rovněž v rámci komerčních aktivit a konzultační činnosti. Více informací najdete ZDE.

České vysoké učení technické v Praze patří k největším a nejstarším technickým vysokým školám v Evropě. Podle Metodiky 2017+ je nejlepší českou technikou ve skupině hodnocených technických vysokých škol. V současné době má ČVUT osm fakult (stavební, strojní, elektrotechnická, jaderná a fyzikálně inženýrská, architektury, dopravní, biomedicínského inženýrství, informačních technologií). Studuje na něm přes 17 800 studentů. Pro akademický rok 2021/22 nabízí ČVUT svým studentům 227 akreditovaných studijních programů a z toho 94 v cizím jazyce. ČVUT vychovává odborníky v oblasti techniky, vědce a manažery se znalostí cizích jazyků, kteří jsou dynamičtí, flexibilní a dokáží se rychle přizpůsobovat požadavkům trhu. Podle výsledků takzvaného škálování všech výzkumných organizací dle Metodiky 2017+, které schválila na konci března 2021 Rada pro výzkum, vývoj a inovace, bylo ČVUT hodnoceno ve skupině pěti technických vysokých škol a obdrželo nejvyšší hodnocení stupněm A. ČVUT v Praze je v současné době na následujících pozicích podle žebříčku QS World University Rankings, který hodnotil 1673 univerzit po celém světě. V celosvětovém žebříčku QS World University Rankings je ČVUT na 403. místě a na 12. pozici v regionálním hodnocení „Emerging Europe and Central Asia“. V rámci hodnocení pro „Engineering – Civil and Structural" je ČVUT mezi 151. – 200. místem, v oblasti „Engineering – Mechanical“ na 201. – 250. místě, u „Engineering – Electrical“ na 201. až 250. pozici. V oblasti „Physics and Astronomy“ na 201. až 250. místě, „Natural Sciences“ jsou na 254. příčce. V oblasti „Computer Science and Information Systems" je na 201. – 250. místě, v oblasti „Material Sciences“ na 301. až 350. místě, v oblasti „Mathematics“ na 351. až 400. místě a v oblasti „Engineering and Technology“ je ČVUT na 221. místě. Více ZDE.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Co myslíte, že bude nyní s Ukrajinou?

Trump přeci dávno deklaroval, že pomoc Ukrajině omezí. Myslíte, že má Ukrajina bez USA šanci Putinovi vzdorovat? Že EU dokáže pomoc ze strany USA nahradit? Podle mě je toto začátek konce Ukrajiny-bohužel. PS: Myslíte, že se Trupmovi podaří konflikt ukončit, čímž se před volbami chvástal? A proč se o...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

České dráhy: Český rychlostní rekord má 20 let, Pendolina už najela skoro 39 milionů kilometrů

7:14 České dráhy: Český rychlostní rekord má 20 let, Pendolina už najela skoro 39 milionů kilometrů

Tento týden uplynulo 20 let od vytvoření posledního českého železničního rychlostního rekordu 237,04…