Tento trend je znatelný i ve změně poptávky návštěvníků nákupních center. Odborníci se shodují, že klíčovým hnacím motorem této změny je nárůst nadváhy a obezity Čechů, kterou v současnosti trpí na 57 % dospělých Čechů, stejně jako příbytek přidružených závažných onemocnění.
Podle informací Ministerstva zdravotnictví ČR roste u Čechů počet závažných onemocnění souvisejících s nezdravým životním stylem. V současnosti tak trpí nadváhou či obezitou více než 57 % dospělé české populace, což řadí Českou republiku po Anglii, Maltě a Maďarsku na 4. místo v Evropě. Nadváha a obezita pak koresponduje například s nárůstem osob trpících diabetem II. typu, kterých se v Česku již nyní podle ministerstva léčí na 850 tisíc, či s přibýváním osob s vysokým krevním tlakem.
Základním problémem ve výživě Čechů není podle údajů ministerstva primárně nedostatek potravin na trhu, ale nevyvážená dostupnost a skladba stravy, nadměrný energetický příjem, nedostatek zeleniny a ovoce, vysoká konzumace soli či nepravidelné stravování. Poměrně časté je také používání méně vhodných způsobů přípravy jídel, jako je smažení nebo fritování. U všech populačních skupin v Česku byl tak podle ministerstva zjištěn zvýšený příjem tuků a jednoduchých cukrů, u mužů pak i více cholesterolu a sodíku, než je stanoveno ve výživových cílech Světové zdravotnické organizace (WHO).
Podle odborníků si však Češi v poslední době zdravotní potíže spojené s nevhodným životním stylem stále více uvědomují a začínají se postupně přiklánět k celosvětovému trendu zdravého stravování. „Před 10 lety byl vztah Čechů ke stravování zcela odlišný, než jaký je nyní. Lidé vyhledávali smažená jídla, sladké limonády nebo českou kuchyni v podobě hutných omáček a knedlíků. V posledních 2 letech se však chutě a preference Čechů stáčí ke zdravé a lehké stravě. Lidé kladou důraz na čerstvost surovin a jako přílohu volí salát," potvrzuje trend Marek Sedlák, ředitel české sítě rybích restaurací Nordsee, které letos slaví 10leté výročí fungování v Česku. Podobný přístup začali Češi volit i v případě nápojů. „V období let 2010 až 2011 jsme zaznamenali změnu preferencí kupujících dle všeobecného povědomí o krizi, kdy lidé hledali ty nejlevnější produkty, o jejichž kvalitě by se dalo úspěšně pochybovat. Cena byla při nákupu to jediné kritérium. Nicméně od druhé poloviny roku 2012 pozorujeme značnou změnu v chování českých zákazníků. Lidé se začali více zajímat o své zdraví a volí potraviny, které jim dodají potřebnou energii a vitalitu. Tento růst poptávky u Čechů trvá dosud," souhlasí Marek Farník, ředitel společnosti UGO trade s.r.o., která provozuje síť barů Ugova čerstvá šťáva s čerstvými zeleninovými a ovocnými šťávami, koktejly či točenou zmrzlinou z čerstvého ovoce.
Znatelný posun v uvažování Čechů je velmi patrný také v případě tuzemských nákupních center, v rámci kterých provozuje své podniky řada fastfoodových i klasických restaurací. Podle expertů začíná přibývat podniků se zdravými pokrmy, s mořskými plody, saláty či lehkou italskou kuchyní. „V posledním období sledujeme zájem zákazníků o zdravé potraviny. To se projevuje i v oblasti rychlého stravování, kde i největší operátoři nabízejí zdravější varianty tradičních pokrmů v podobě náhrady smažených mas za grilovaná či rozšiřují nabídky salátů. Poptávka se odráží i u posledních 3 nově otevřených restaurací v našem nákupním centru. Ty nabízí ručně vyráběné těstoviny, celozrnné sendviče s čerstvou zeleninou nebo prémiová masa z nejlepších tuzemských chovů, která jsou vyzrálá minimálně 40 dnů," doplňuje Juraj Aláč z obchodního centra Galerie Šantovka v Olomouci.
O Nordsee
Nordsee drží přes 115 let know-how rybích produktů a mořských ryb od nákupu až po vytváření náročných gurmánských pokrmů v restauraci. Tak vzniká požitek s dobrým pocitem a prvotřídními produkty nejvyšší kvality. Samozřejmě jsou všechny pokrmy sestavovány na základě nejnovějších výživových fyziologických poznatků. Svěží myšlenky a rozmanitost jsou při tom zvláště důležité. Aktuální trendy a přání spotřebitelů jsou u Nordsee přeměňovány ve fascinující svět rybího požitku se stále novými a překvapujícími nápady. Společnost symbolizuje zodpovědné zacházení s rybami. Proto při nákupu zvláště dbá na to, aby ryby pocházely z rybolovu s optimálním výnosem.
O UGO trade
Společnost UGO trade s.r.o. – provozující síť barů UGOVA ČESTVÁ ŠŤÁVA je průkopníkem nových trendů v segmentu fresh barů v Česku a i na Slovensku a můžeme ji přiřadit k úplně prvním provozovatelům tohoto odvětví u nás. Základní činností je provozování UGO juice barů zahrnující výrobu a prodej čerstvých ovocných šťáv, koktejlů, ovocné točené zmrzliny a dalších produktů z čerstvého ovoce, či z oblasti zdravé výživy. První UGO juice bar byl otevřen již v únoru roce 2006. Také na prosinec připravují launch zdravého konceptu UGOVA SALATERIE, který budete moci poprvé spatřit 4.prosince v Metropoli Zličín. A hned pak v týdnu následujícím bude představena další UGOVA SALATERIE v Galerii Myslbek.
O Galerii Šantovka
Galerie Šantovka je s prodejní plochou o rozloze 46.000 m² největší obchodní centrum v celém Olomouckém kraji a řadí se mezi deset největších center v České republice. Návštěvníci zde najdou desítky obchodů s módními značkami, prodejny se sportovním zbožím, útulné kavárny a kvalitní restaurace, velký supermarket, služby pro veřejnost, multikino s 6 promítacími sály i bowlingovou arénu s 18 dráhami. Děti zde naleznou spoustu atrakcí, obchodu s dětským zbožím a hračkami, ale i divadlo a hlavně velké venkovní hřiště s pirátskou lodí.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva