„Denně nám diváci posílají kolem dvaceti až třiceti námětů na reportáže. Přes veškerou osvětu si většina z nich stále stěžuje, že naletěla na předváděcí akci, výrazně jsou zastoupeny také stížnosti na zamítání reklamací vadného zboží, nejčastěji elektroniky, a zvláště mobilních telefonů. Poměrně časté jsou i stížnosti na pojišťovny, v jejichž pojistných podmínkách bývá velké množství výluk a pojistka se tak často nevztahuje na konkrétní, diváky popisované, případy,“ vysvětluje dramaturg pořadu Jan Chaloupecký.
Publicistický magazín vycházející z námětů diváků vznikl v roce 1992 v tvůrčí skupině producenta Čestmíra Kopeckého, který cítil potřebu změnit, jak lidé za minulého režimu vnímali televizi – nabídl divákům pořad, který s nimi komunikoval, a navíc jim i začal pomáhat. Zpočátku byly Černé ovce měsíčníkem, jehož tváří se stal známý rozhlasový moderátor Jan Pokorný. Po půl roce se z pořadu stal čtrnáctideník a začala se v něm objevovat upozornění na závadné zboží i podvodné jednání prodejců a výrobců.
„Tématem, kterému se Černé ovce v minulosti často věnovaly, jsou nebankovní půjčky. Schéma je vždy podobné. Zájemci o půjčku byli většinou z řad žadatelů, kterým odmítla z nějakého důvodu dát úvěr banka. Po sepsání smlouvy byli nuceni zaplatit několikatisícovou zálohu, půjčku ale přes původní sliby nikdy nedostali. Troufám si tvrdit, že i zásluhou našich reportáží zákon platící od prosince loňského roku radikálně zpřísnil podmínky pro poskytovatele takových půjček,“ komentuje Chaloupecký a dodává: „Těší nás ale i dílčí úspěchy, kdy reportáž pomůže konkrétnímu člověku. Velkou radost jsme měli například, když zdravotní pojišťovna zaplatila zdravotně hendikepované divačce speciální vozík, což před odvysíláním reportáže odmítala.“
Příspěvky do pořadu připravuje na jedenadvacet reportérů a při výrobě se střídají dva režiséři. Moderátorkou je již sedmnáctým rokem Iveta Fialová. Kromě klasických publicistických kauz mají v pořadu stálý prostor rubriky Test, Poradna a Vyzkoušeli jsme. Česká televize vysílá magazín čtyřikrát týdně, od pondělí do čtvrtka, vždy v podvečer. Průměrná sledovanost pořadu je 400 tisíc diváků, nadprůměrně se přitom dívají muži, publikum starší pětapadesáti let a středoškolsky nebo vysokoškolsky vzdělaní lidé.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva