Česká televize: Diváky stále trápí předváděcí akce i nebankovní půjčky. Černé ovce řeší problémy spotřebitelů už pětadvacet let

11.04.2017 16:20 | Zprávy

Investigativní publicistický pořad Černé ovce slaví pětadvacet let na obrazovce. Pod názvem Černé ovce, sem tam bílá jej Česká televize vysílala poprvé 13. dubna 1992. Rekord v počtu diváků drží díl o neúspěšné reklamaci mobilního telefonu a špatné dodávce uhlí, který v listopadu 1997 vidělo přes 1,7 milionu lidí.

Česká televize: Diváky stále trápí předváděcí akce i nebankovní půjčky. Černé ovce řeší problémy spotřebitelů už pětadvacet let
Foto: repro youtube, tan
Popisek: Logo ČT

„Denně nám diváci posílají kolem dvaceti až třiceti námětů na reportáže. Přes veškerou osvětu si většina z nich stále stěžuje, že naletěla na předváděcí akci, výrazně jsou zastoupeny také stížnosti na zamítání reklamací vadného zboží, nejčastěji elektroniky, a zvláště mobilních telefonů. Poměrně časté jsou i stížnosti na pojišťovny, v jejichž pojistných podmínkách bývá velké množství výluk a pojistka se tak často nevztahuje na konkrétní, diváky popisované, případy,“ vysvětluje dramaturg pořadu Jan Chaloupecký.

Publicistický magazín vycházející z námětů diváků vznikl v roce 1992 v tvůrčí skupině producenta Čestmíra Kopeckého, který cítil potřebu změnit, jak lidé za minulého režimu vnímali televizi – nabídl divákům pořad, který s nimi komunikoval, a navíc jim i začal pomáhat. Zpočátku byly Černé ovce měsíčníkem, jehož tváří se stal známý rozhlasový moderátor Jan Pokorný. Po půl roce se z pořadu stal čtrnáctideník a začala se v něm objevovat upozornění na závadné zboží i podvodné jednání prodejců a výrobců.

„Tématem, kterému se Černé ovce v minulosti často věnovaly, jsou nebankovní půjčky. Schéma je vždy podobné. Zájemci o půjčku byli většinou z řad žadatelů, kterým odmítla z nějakého důvodu dát úvěr banka. Po sepsání smlouvy byli nuceni zaplatit několikatisícovou zálohu, půjčku ale přes původní sliby nikdy nedostali. Troufám si tvrdit, že i zásluhou našich reportáží zákon platící od prosince loňského roku radikálně zpřísnil podmínky pro poskytovatele takových půjček,“ komentuje Chaloupecký a dodává: „Těší nás ale i dílčí úspěchy, kdy reportáž pomůže konkrétnímu člověku. Velkou radost jsme měli například, když zdravotní pojišťovna zaplatila zdravotně hendikepované divačce speciální vozík, což před odvysíláním reportáže odmítala.“

Příspěvky do pořadu připravuje na jedenadvacet reportérů a při výrobě se střídají dva režiséři. Moderátorkou je již sedmnáctým rokem Iveta Fialová. Kromě klasických publicistických kauz mají v pořadu stálý prostor rubriky Test, Poradna a Vyzkoušeli jsme. Česká televize vysílá magazín čtyřikrát týdně, od pondělí do čtvrtka, vždy v podvečer. Průměrná sledovanost pořadu je 400 tisíc diváků, nadprůměrně se přitom dívají muži, publikum starší pětapadesáti let a středoškolsky nebo vysokoškolsky vzdělaní lidé.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Robert Králíček byl položen dotaz

digitalizace

Ukažte mi někoho, komu se z politiků na první pokud podařila nějaká digitalizace. A proč se v tomto směru pořád tak pozadu? PS: Tímto dotazem nehájím Bartoše, jen mi přijde, že v tom není sám, že udělat něco pořádně vám politikům obecně dělá dost problém

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Český rozhlas: Nejposlouchanější stanice Radiožurnál dál posiluje pozice na trhu

22:03 Český rozhlas: Nejposlouchanější stanice Radiožurnál dál posiluje pozice na trhu

Aktuální výsledky národního výzkumu poslechovosti rádií v České republice Radioprojekt za 2. a 3. kv…