České dráhy: Do krajů zamíří další nové vlaky

14.11.2020 7:34 | Zprávy

České dráhy uzavřely rámcovou smlouvu na dodání až 60 kusů moderních elektrických jednotek s konsorciem Škoda Transportation a Škoda Vagonka.

České dráhy: Do krajů zamíří další nové vlaky
Foto: red
Popisek: ČD - logo

Tyto vlaky jsou určeny pro provoz v regionální dopravě a budou mít klimatizovaný, bezbariérový interiér, nabídnou Wi-Fi připojení k internetu a další prvky nejmodernější výbavy. Cestující se jimi svezou nejdříve v Moravskoslezském, a pokud záměr definitivně posvětí nové krajské vedení, také v Olomouckém kraji.

„Regionální doprava dostane další impuls v podobě až 60 nových elektrických vlaků za téměř 9,6 miliardy korun, které zajistí cestujícím vyšší komfort a současně nabídnou důležité prvky výbavy z hlediska bezbariérovosti a bezpečnosti. Dodání prvních kusů předpokládáme v průběhu roku 2023. Z rámcového kontraktu budeme objednávat vždy jen tolik jednotek, na kolik budeme mít zajištěno financování formou smluv s objednateli,“ řekl předseda představenstva a generální ředitel ČD Václav Nebeský.

„Půjde o moderní klimatizované jednopodlažní a částečně nízkopodlažní třívozové elektrické jednotky pro regionální dopravu s kapacitou téměř 240 sedících cestujících. V první fázi bychom chtěli z rámcového kontraktu závazně objednat až 29 kusů. Z nich jsou první dvě jednotky, jejichž nákup je podpořen i dotací z OPD2, určeny pro Moravskoslezský kraj. Dalších 27 vlaků by mělo po dohodě s krajskou samosprávou v letech 2023 a 2024 postupně vyjet na regionální tratě v Olomouckém kraji,“ dodal člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro obchod Jiří Ješeta.

Konsorcium společností Škoda Transportation a Škoda Vagonka bylo jedním ze dvou uchazečů, kteří předložili nabídky na výrobu moderních vlaků pro České dráhy. Vítěz soutěže dodá elektrické jednotky z rodiny RegioPanter.

České dráhy v současnosti provozují 12 jednosystémových stejnosměrných jednotek RegioPanter řady 440 (ty budou postupně technicky doplněny tak, aby je bylo možné provozovat i na střídavém napájecím systému), 8 jednotek řady 640, 17 jednotek řady 650 (dalších 31 těchto jednotek je již aktuálně ve výrobě) a 14 jednotek pro dálkovou dopravu InterPanter řady 660 a 661.

Moderní vlaky nabídnou cestujícím světlý a prostorný klimatizovaný interiér s ergonomicky řešenými sedačkami s textilním potahem, Wi-Fi připojením k internetu či elektrickými zásuvkami 230 V pro napájení drobné elektroniky. Sociální zařízení bude s uzavřeným systémem, takže může být použito i ve stanici. Umožňuje bezbariérový přístup pro osoby na vozíku a je navíc vybaveno i sklopným pultem pro přebalování kojenců.

Jednotky budou disponovat dostatkem místa pro přepravu osob na invalidním vozíku, úložnými prostory pro zavazadla včetně univerzálního prostoru pro uložení kočárků, jízdních kol nebo zvlášť objemných spoluzavazadel a dále budou vybavené moderním audiovizuálním informačním systémem s LCD monitory, který bude cestující informovat o průběhu jízdy, např. o cílové stanici, směru jízdy, následující zastávce a také o mimořádnostech na trase. Nástupní dveře budou posuvné a ovládat se budou snadno tlačítky. Za jízdy budou dveře blokovány proti otevření. Uzavření a také jejich blokování proti otevření se provádí již před rozjezdem vlaku. Nevidomí pak budou moci použít k ovládání nástupních dveří vlaku speciální vysílačku pro nevidomé.

Vlaky budou mít maximální rychlost 160 km/h, výkon 2 040 kW a budou vybaveny nejmodernějším evropským zabezpečovacím zařízením ETCS.

Výbava elektrických jednotek v bodech:

  • moderní světlý a přehledný klimatizovaný interiér s ergonomicky řešenými čalouněnými sedačkami v provedení 1. a 2. třídy;
  • bezbariérový nástup s podlahou vozidla ve výši moderních nástupišť bez nutnosti překonávat schody, pro cestující na vozíku budou vybaveny plošinou pro překlenutí prostoru mezi nástupištěm a podlahou vozu, na zastávkách s nižšími nástupišti usnadní nástup dodatečný výsuvný schod;
  • moderní bezpečné předsuvné dveře ovládané tlačítky, centrálně uzavírané a blokované již před rozjezdem vlaku, navíc pro nevidomé a slabozraké budou čelní dveře jednotky vybavené dálkovým ovládáním dveří obsluhované slepeckou vysílačkou a vybavené akustickým majáčkem;
  • prostorné bezbariérové WC přístupné také osobám na vozíku s uzavřeným systémem a vybavené také sklopným stolem pro přebalování kojenců;
  • doplňkové služby jako jsou elektrické zásuvky pro napájení přenosné elektroniky cestujících, např. mobilní telefony, tablety atp. včetně USB portů, Wi-Fi, sklopné nebo rozkládací stolky podle rozmístění sedaček a zásuvky 230 V pro dobíjení baterií elektrických invalidních vozíků;
  • dostatečné velké prostory pro umístění kočárků, jízdních kol a přepravu osob na invalidním vozíku;
  • audiovizuální informační systém poskytující informace o jízdě vlaku a zastávkách všem cestujícím včetně nevidomých, slabozrakých nebo neslyšících osob, pro nevidomé a slabozraké budou uvnitř soupravy k dispozici také informační štítky v Braillově písmu.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Patrik Nacher byl položen dotaz

Odvolání Hřiba

Pane Nachere, nemyslíte, že už je opravdu na čase odvolat Hřiba? Sice jste v opozici, ale podle mě by se k vám přidal i někdo z koalice, a pokud ne, tak se jen potvrdí, že takovým lidem jde jen o korýtko, protože je více než jasné, že je Hřib totálně nekompetentní a navíc nedůvěryhodný a dost možná ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

DPP: Blíží se rekonstrukce stanic metra Českomoravská a Pankrác

11:14 DPP: Blíží se rekonstrukce stanic metra Českomoravská a Pankrác

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) finišuje s přípravnými pracemi na kompletní modernizaci stanic me…