České dráhy: Elektricky přímo až do Kadaně, dualizace RegioPanterů se blíží k závěru

10.12.2022 10:59 | Tisková zpráva

S novým jízdním řádem 2023 zahajují České dráhy elektrický provoz na lince U1 z Děčína do Kadaně v úseku Kadaň-Prunéřov – Kadaň předměstí.

České dráhy: Elektricky přímo až do Kadaně, dualizace RegioPanterů se blíží k závěru
Foto: red
Popisek: ČD - logo

Zahájení elektrického provozu umožnila dualizace stejnosměrných elektrických jednotek RegioPanter řady 440 a elektrifikace odbočné tratě do Kadaně předměstí. Ta je nově elektrifikovaná a na rozdíl od zbytku elektrického provozu v Ústeckém kraji využívá soustavou 25 kV 50 Hz. „Na základě objednávky Ústeckého kraje a díky elektrifikaci odbočky z Prunéřova do města Kadaně nyní zajistíme přímé vlakové spojení z centra Kadaně do krajského města. Cestujícím tak odpadne přestup v Prunéřově, vzdáleném vzdušnou čárou 4 kilometry od historického centra. Jízda vlakem tak bude jednodušší a pohodlnější,“ říká Martin Hurajčík, ředitel Oblastního centra obchodu Západ.

Přímé osobní vlaky budou spojovat Děčín, Ústí nad Labem, Most, Chomutov a další města na Podkrušnohorské magistrále přímo s centrem Kadaně. V pracovní dny budou jezdit zhruba každou hodinu a o víkendech každé dvě hodiny. Vlaky nabízejí komfortní cestování. Jsou vybavené klimatizací, audiovizuálním informačním systémem, mají palubní Wi-Fi síť a elektrické zásuvky 230 V 50 Hz pro nabíjení cestovní elektroniky, jako jsou mobilní telefony, tablety nebo notebooky. Jsou bezbariérové, snadno je tedy využívají i cestující na vozíku, senioři nebo cestující s kočárky a malými dětmi. Vlak nabízí také dostatek místa pro cestující se sportovním náčiním, ať už jde o lyže v zimním období nebo jízdní kola mimo zimu.

Železniční trať z Kadaně-Prunéřova do Kadaně předměstí je v souladu s plány na konverzi napájecího systému v České republice již elektrifikovaná jednofázovou střídavou soustavou 25 kV 50 Hz AC, zatímco zbytek elektrifikovaných tratí Ústeckého kraje využívá dříve zavedenou stejnosměrnou soustavu 3 kV DC. V rámci plánované konverze trakčního napětí bude v budoucnosti postupně přepnuta celá síť 3 kV DC na soustavu 25 kV 50 Hz AC včetně tratí v Ústeckém kraji.

Konverze jednotek RegioPanter

„Na konverzi trakčního vedení na naší železniční síti ze stejnosměrné soustavy 3 kV na střídavou 25 kV 50 Hz jsme se začali připravovat již před několika lety. Její součástí je úprava stejnosměrných vozidel s delší životností na vícesystémová a náhrada starších vozidel moderními dvousystémovými lokomotivami a elektrickými jednotkami. Díky tomu dnes můžeme provozovat bez omezení naše vlaky na prvních úsecích, které buď byly přepnuty ze stejnosměrného systému na střídavý, nebo které jsou už napájeny střídavou soustavou, přestože navazují pouze na stejnosměrný systém. To je případ krátkého elektrického úseku v Kadani,“ vysvětluje Zdeněk Štěpánek, ředitel odboru servisu kolejových vozidel Českých drah.

České dráhy přistavily do podniku Škoda Pars k dualizaci, tedy k přestavbě z jednosystémové jednotky řady 440 na dvousystémovou jednotku typu 640.1, první RegioPanter v lednu 2021. Během uplynulých dvou let prošlo touto úpravou všech 12 třívozových jednotek řady 440. Poslední jednotka původní řady 440.006 je nyní dokončována u dodavatele a její předání je plánované na konec roku.

Nejvýznamnější změnou byla zástavba trakčních transformátorů na krajní motorové vozy a dosazení příslušné silnoproudé části, která umožní využívat napájení 25 kV 50 Hz AC, úprava řídicích systémů pro dvousystémový provoz a také nastavení brzd pro jízdu těžších vozů s transformátory. Hodnota kontraktu zajištěného společnostmi Škoda Transportation v Plzni a Škoda Pars v Šumperku byla 286,8 milionů Kč. Částkou 120 milionů Kč přispívá program OPD2.

Dvanáct jednotek RegioPanter původní řady 440, po dualizaci řady 640.1, vyrobených v letech 2012 až 2014 v současnosti obsluhuje osobní a spěšné vlaky na Podkrušnohorské magistrále Děčín – Kadaň (7 jednotek) a na trati Pardubice – Jaroměř (5 jednotek). V jízdním řádu 2023 je plánované nasazení pro 11 souprav denně, které ujedou denně 5 296 km. Tyto moderní jednotky jsou třívozové s délkou 79 metrů, mají maximální rychlostí 160 km/h, výkon 2 040 kW a celkovou kapacitou 241 míst k sezení.

V souvislosti s plánovanou postupnou konverzí trakčního napájení z 3 kV DC na 25 kV 50 Hz AC probíhají i další investice Českých drah. Jedná se například o pronájem a nákup moderních elektrických lokomotiv Siemens Vectron, které nahrazují starší stejnosměrné lokomotivy, dodávky moderních elektrických jednotek RegioPanter v dvousystémovém provedení (řada 640.2 a 650.2) i do regionů, kde je zatím pouze stejnosměrná trakční soustava, nebo nedávno vypsané výběrové řízení na elektrické dvousystémové jednotky typu EMU 400, které doplní a následně nahradí soupravy CityElefant. Ty lze provozovat pouze na stejnosměrné soustavě 3 kV DC. 

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

MUDr. Ivo Trešl byl položen dotaz

očkování

Vážený pane doktore, ráda bych využila možnosti se vás zde zeptat na jednu věc. Když se nechám očkovat proti černému kašli, znamená to, že ho nemůžu dostat nebo je to jak s vakcínou proti covidu? A ještě na jak dlouho mě případně očkování proti nákaze ochrání? A když už jsem nakousla téma covid, pro...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Správa železnic: Podobu terminálu VRT mezi Kořenicemi a Bečváry určí architektonická soutěž

10:34 Správa železnic: Podobu terminálu VRT mezi Kořenicemi a Bečváry určí architektonická soutěž

Správa železnic vyhlásila architektonicko-urbanistickou soutěž na nový terminál Kořenice-Bečváry VRT…