České dráhy: Railjet slaví 10 let na trase Praha – Vídeň

26.06.2024 10:04 | Tisková zpráva

Až osmkrát denně ve dvouhodinovém intervalu jezdí Railjet z Prahy do Vídně. Od jeho zavedení se zvýšil počet cestujících o více než 40 %. V budoucnosti se plánuje rozšíření nabídky.

České dráhy: Railjet slaví 10 let na trase Praha – Vídeň
Foto: red
Popisek: ČD - logo

Od zavedení vlaků Railjet v roce 2014 na trati Praha – Vídeň – Graz (Štýrský Hradec) představuje toto spojení úspěšnou spolupráci Českých drah (ČD) a Rakouských spolkových drah (ÖBB). Během 10 let se zde zvýšil počet cestujících o více než 40 %.

V současnosti obsluhují trať Praha – Brno – Vídeň – Graz až 8× denně společně červené Railjety ÖBB a modré Railjety ČD. Jeden z těchto vlaků je denně prodloužen až do Drážďan a Berlína. Dnes 24. června 2024 se uskutečňuje slavnostní jubilejní jízda z Prahy do Vídně.

Moderní vlaky, kvalitní nabídka, konkurenceschopné a tedy atraktivní jízdní doby i pravidelné intervaly jízdních řádů přivedly do železniční dopravy tisíce nových cestujících. Jsem přesvědčen, že se nám v příštích letech podaří rozšířit nabídku přímých spojení mezi Českou republikou a Rakouskem a vytvořit podmínky pro intenzivnější hospodářskou, kulturní a turistickou spolupráci obou zemí. Zkušenosti, které jsme za posledních 10 let získali, jasně definují směr pro příštích 10 let,“ říká generální ředitel ČD Michal Krapinec.

Zavedení spojů Railjet mezi Vídní a Prahou přineslo zřetelné zvýšení komfortu v mezistátní dopravě mezi Českem a Rakouskem. Úspěch společné nabídky ÖBB a Českých drah se odrazil ve výrazném nárůstu cestujících. V příštích letech proto chceme kapacitu na tomto důležitém spojení dále rozšiřovat,“ říká spokojeně generální ředitel ÖBB Andreas Matthä.

10 let Railjetu z Prahy do Vídně a Grazu

V červnu 2014 začaly jezdit první Railjety mezi Prahou, Vídní a Vídeňským Novým Městem. Nová linka Praha – Vídeň – Graz byla zavedena v prosinci 2014 s dvouhodinovým intervalem v rozsahu sedmi párů vlaků v přeshraniční dopravě. V jízdním řádu 2018 byla rozšířena nabídka o další pár vlaků.

Přehled důležitých detailů

Od zavedení spojení před 10 lety se cestovní časy zkrátily a mobilita mezi oběma evropskými metropolemi se zlepšila. V současné době existuje osm párů denních spojení. Jízdní doba na trase Praha – Vídeň je aktuálně 4:05 hodiny, z Prahy do Grazu je to 6:49 hodin a z Brna lze dojet do Vídně za 1:27 hodiny.

Vedle spojení Railjet Praha – Brno – Vídeň – Graz nabízejí ČD a ÖBB další spojení Prahy a Vídně přes Jihočeský kraj a oblast Waldviertel. Z Prahy jezdí dvakrát denně přímé vlaky přes Tábor a Gmünd (NÖ) na nádraží Wien FJB.

Miliony spokojených cestujících mezi Prahou a Brnem

Jednotky Railjet nabídly novou, podstatně vyšší kvalitu cestování také mezi největšími městy České republiky Prahou a Brnem. „Přestože železniční koridor mezi Prahou a Brnem je o čtvrtinu delší než dálnice D1, daří se vlakům Railjet díky své rychlosti, pohodlí a garanci služeb přilákat množství cestujících, kteří dřív mezi oběma městy cestovali autem. Za deset let jsme jimi v České republice přepravili už více než 22 milionů cestujících a zájem o cestování na trase Praha – Pardubice – Brno – Břeclav vzrostl až o víc než 40 %,“ říká Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu.

Vedle Prahy a Brna zastavují Railjety také v Pardubicích, České Třebové a Břeclavi a nabízejí rychlé a pohodlné spojení mezi východními Čechami a jižní Moravou. Z provozu moderních vlaků tak těží nejen cestující v mezistátní přepravě, ale v největší míře občané v České republice na vnitrostátních cestách.

Railjety nabízejí cestování v klimatizovaných vozech. Je v nich zařazen restaurační vůz, cestující mají k dispozici minibar, palubní Wi-Fi síť, informačně-zábavní portál, zásuvky a USB konektory pro dobíjení cestovní elektroniky. Ve vlaku lze pracovat i relaxovat. Pro nejmenší cestující je připraveno dětské kino, osoby na vozíku mají k dispozici nástupní rampu a vyhrazena komfortní místa a ve vlaku jsou speciální prostory pro uložení kočárků a jízdních kol. V budoucnosti se plánuje vybavení modrých Railjetů také repeatery pro zlepšení příjmu telefonních hovorů uvnitř vlaků.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Radim Fiala byl položen dotaz

Myslíte, že za to, že EU zaostává může Euro?

Mě přijde, že jsou to spíš neustálé zákazy a byrokracie, kterou si sama EU podřezává pod sebou větev. Na druhou stranu, jestli má někdo konkurovat třeba USA nebo Číně, nemyslím si, že to může být jeden stát v Evropě, a že EU má svůj smysl, jen se musí vzpamatovat a začít dělat politiku jinak

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zoo Liberec: Historie nejstarší zoo v Česku vychází v knižní podobě

16:26 Zoo Liberec: Historie nejstarší zoo v Česku vychází v knižní podobě

etošní rok je to přesně 120 let, kdy byla oficiálně založena Zoo Liberec. Jako vyvrcholení oslav zah…