České dráhy: Railjetem do Berlína, více spojů do Polska a posílení dopravy

19.10.2019 9:51 | Zprávy

Už 15. prosince 2019 vstoupí v platnost nový jízdní řád na rok 2020. Díky širší objednávce dopravní obslužnosti a úspěšné spolupráci Českých drah se zahraničními partnery se letos nabídka spojů na mnoha relacích výrazně rozšíří.

České dráhy: Railjetem do Berlína, více spojů do Polska a posílení dopravy
Foto: red
Popisek: ČD - logo

Do Berlína zamíří rychlovlak Railjet, více vlaků pojede do Polska a Rakouska a zahustí se provoz na několika vnitrostátních linkách. Přímé rychlíkové spojení s Prahou nově získají lázně Třeboň a České Velenice.

„I pro jízdní řád 2020 se nám díky aktivnímu jednání se zahraničními partnery podařilo potvrdit pozici důležitého hráče v mezistátní dopravě ve střední Evropě. Naše souprava Railjet obslouží nový přímý mezistátní spoj z Grazu přes Vídeň, Brno a Prahu do Drážďan a Berlína v relaci tradičního vlaku Vindobona a získali jsme i zajímavé nové výkony pro naše soupravy mezi Českou republikou a Polskem,“ připomíná nejvýznamnější změny v mezinárodní dopravě místopředseda Představenstva ČD, a.s., Radek Dvořák.

„Na základě objednávky ministerstva dopravy a některých regionů připravujeme také rozšíření nabídky na několika vnitrostátních linkách. Novinkou bude přímé vlakové spojení Prahy s lázněmi Třeboň a s pohraniční stanicí Českými Velenicemi, odkud je možné pokračovat dál do Rakouska. Díky objednávce Plzeňského kraje pojede více přímých vlaků mezi Klatovy a Prahou, dodatečné spoje zamíří na linky mezi Prahou a Jihočeským nebo Ústeckým krajem, a také mezi Brnem, Jihlavou a Českými Budějovicemi,“ doplňuje informace o novinky ve vnitrostátních jízdních řádech dálkových vlaků Petr Vondráček.

Bez přestupu z Vídně do Berlína i z Přerova do Przemyšle nebo Brestu

Nové přímé spojení railjet Vindobona vyjede na svou trasu od května 2020. Zajistí přímé spojení rakouského Grazu a Vídně s německými Drážďany a Berlínem a zároveň nabídne druhé přímé spojení veletržního Brna s německými městy, kde je možný přestup na rychlovlaky dál do západní Evropy. Spoj pojede v trase Graz (10:26) – Berlin (21:54 / 6:17) – Graz (17:33) a v pátek a v neděli, kdy se očekává největší zájem o cestování, bude navíc v úseku Praha – Brno – Praha doplněn o posilový pár vlaků railjet Brněnský drak. Posíleny budou v hlavní přepravní špičce v pátky a neděle o další vozy také některé spoje railjet Vindobona mezi Prahou a Břeclaví, resp. Rakouskem.

O jeden pár vlaků navíc pojede také ze severní Moravy přes Břeclav do Vídně. Nový pár vlaků Porta Moravica pojede v trase současného expresu Helfštýn Bohumín – Břeclav a zpět a v Rakousku bude pokračovat až do / z Grazu. V opačném směru z jihu na sever pojede v trase vnitrostátního expresu Helfštýn nově vlak EuroCity Sobieski Wien – Gdynia a v dosavadní trase tohoto vlaku pojede nový spoj Porta Moravica. Obyvatelé severní Moravy tak budou mít k dispozici už čtyři páry přímých vlaků do / z Vídně a nově navíc jeden až do / z jižního Rakouska.

Na sever bude Porta Moravica pokračovat do Krakova a Przemyśle na východě Polska nedaleko ukrajinských hranic. Jedná se o důležitý přestupní uzel pro další cesty na Ukrajinu do Lvova a Kyjeva, ale také do atraktivní turistické oblasti polských Polonin. Dalším novým vlakem tímto směrem bude rychlík Galicia Ostrava-Svinov (6:10) – Krakow – Przemyśl (13:19/14:40) – Kraków – Ostrava-Svinov (21:51). Změna se týká také vlaku EuroCity Báthory Budapest – Břeclav – Ostrava – Warszawa, který nově pojede až do / z Terespolu, pohraniční stanice na polsko-běloruských hranicích. Pro letní turistickou sezónu jednají České dráhy s polským partnerem o vedení dalších přímých sezónních vlaků k Baltskému moři, a to např. do Swinoujście nebo Kolobrzegu.

Další změnou vyvolanou modernizací tratě mezi Púchovem a Žilinou je zkrácení většiny spojů Valašský expres jen do / z Púchova s návazností na slovenské vnitrostátní vlaky ve směru Žilina a Košice. Zrušen bude sezónní spoj Bohemia Praha – Košice a spoj EuroCity Porta Bohemica Praha – Leipzig – Praha bude zkrácen jen na úsek Praha – Děčín – Praha.

Z Prahy přímo bez přestupu do lázní v Třeboni

Množství novinek čeká na cestující ve vnitrostátní dopravě, například na jihu Čech. Po mnohaleté přestávce získají lázně Třeboň a pohraniční České Velenice přímé rychlíkové spojení s Prahou. Vlaky Lužnice obslouží tuto trať každým směrem až čtyřikrát denně a doba jízdy bude přibližně 2 hod. 20 min. Cesta autobusem z okraje Prahy do Třeboně dnes trvá 2 a půl hodiny a po započítání cesty metrem do centra je ještě přibližně o 20 minut delší. Vlak tak nabídne nové přímé a navíc rychlé spojení s hlavním městem.

U spojů linky R 17 z Prahy na jih Čech proto dojde k některým vzájemným výměnám v časech jízdy vlaků Vltava Praha – České Budějovice a Lužnice Praha – České Velenice. Spoje Vltava mezi Prahou a jihočeskou metropolí navíc zrychlí přibližně o 7 minut. Vedle prodloužení rychlíků Lužnice z Veselí nad Lužnicí do Českých Velenic se rozšíří také rozsah provozu vlaků Vltava mezi Veselím nad Lužnicí a Českými Budějovicemi. Více jízd nabídnou také Jižní expresy. Do jejich souprav budou v jízdním řádu 2020 postupně zařazeny modernizované vozy 1. třídy s bistrem, které nabídnou širší nabídku občerstvení. Jižní expresy budou také ve větší míře posilovány o dodatečné vozy mezi Českými Budějovicemi a Prahou.

K rozšíření počtu jízd dochází také u rychlíků Rožmberk linky R 11 mezi Brnem, Jihlavou a Českými Budějovicemi. Některé z nich jezdily pouze ve vybrané dny v týdnu a nově pojedou každý den.

Více vlaků na frekventovaných vnitrostátních linkách

Dlouhodobě rostoucí počet cestujících se projeví také v doplnění nabídky na dalších frekventovaných vnitrostátních linkách a v posílení řady spojů. Jen v letošním prvním půlroce přibylo Českým drahám 2,2 milionu cestujících a ve srovnání s rokem 2010 využívá služby Českých drah ročně dokonce přes 17 milionů osob navíc.

Zlepšení čeká například na cestující mezi Prahou a západními Čechami. Nově pojede více přímých vlaků mezi Prahou a Klatovy a dochází také ke zrychlení těchto vlaků. Cestující z Klatov do Prahy ušetří 15 minut na cestě a z Prahy do Klatov 11 minut. Doba jízdy z Klatov do Prahy tak bude jen 2 hod. 17 min. a opačným směrem 2 hod. 15 min. Vlak tak bude rychlejší než autobus, který dnes potřebuje stejnou dobu jízdy na okraj Prahy a nejméně dalších 20 minut zabere cesta metrem do centra. Lepší obslužnost bude zajištěna také na okraji dne, kdy budou jezdit nové Západní expresy Cheb (20:33) – Plzeň (22:00) – Praha (23:20) a Praha (22:39) – Plzeň (23:57). Tyto vlaky navíc zastaví v Hořovicích a v Rokycanech a zajistí lepší možnost pro návrat ze zaměstnání nebo z kulturních akcí v hlavním městě.

Na trati č. 090 Praha – Ústí nad Labem – Děčín bude jezdit denně poslední večerní rychlík s odjezdem z Děčína ve 21:46 a příjezdem do Prahy ve 23:34. Tento vlak jezdí letos jen v neděli a ze strany Severočechů byl požadavek na jeho denní vedení, kterému objednavatel vyšel vstříc. Ranní dojíždění do práce do hlavního města posílí nový rychlík Teplice v Čechách (4:57) – Praha (6:36), který zastaví také v Ústí nad Labem, Lovosicích a v Roudnici nad Labem a zjednoduší se i večerní návraty díky novým vlakům Praha (21:34) – Teplice v Čechách (23:11) a Praha (22:34) – Ústí nad Labem (23:49). Na těchto dodatečných spojích budou využity i komfortní soupravy EuroCity. Oba tyto vlaky zastaví také v Roudnici nad Labem a Lovosicích. V pracovní dny bude také zkrácen interval mezi rychlíky linky R 20 doplněním tří párů vlaků v úseku Praha – Ústí nad Labem, resp. Děčín.

U souprav rychlíků R 20 Praha – Ústí nad Labem – Děčín dojde k plošné výměně vozů. V novém jízdním řádu budě drtivá většina vozů modernizovaná. Půjde o první generaci vozů InterCity, kdy jsou v 1. třídě elektrické zásuvky 230 V pro napájení elektroniky a také nové sedačky a u každého místa individuální sklopný stolek. Vozy 2. třídy pak mají kombinované uspořádání s oddíly pouze se 6 individuálními sedačkami místo lavic s 8 místy v kupé a velkoprostorovou částí, kde jsou stejně jako v 1. třídě pouze 3 místa na šířku vozu.

Drobné změny se chystají také v pojmenování vlaků. Dosavadní spoje Hradečan v trase Praha – Hradec Králové – Trutnov ponesou nově jméno Krakonoš a v jízdních řádech se tak výrazně odliší od spojů, které mají cílovou nebo výchozí stanici v Hradci Králové nebo v jiném místě.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Patrik Nacher byl položen dotaz

Vy jste teď sice pro zmrazení platů, ale co to řeší do budoucna?

Nemyslíte, že je třeba vyřešit vaše platy nějak komplexně, abyste brali přiměřeně se vším všudy? Ne že budete brát obří platy a ještě k domu dostávat obří náhrady. Vždyť to je výsměch všem a je jedno, že se teď snažíte problém oddálit, to není řešení. Nebo jak si to představujete za 5 let až by došl...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Česká televize: Seriály Limity a Děcko, minisérie Dcera národa i tři komedie

19:25 Česká televize: Seriály Limity a Děcko, minisérie Dcera národa i tři komedie

Nové filmy, seriály, nevšední a atraktivní dokumenty i pokračování již zavedených a divácky oblíbený…