Kromě návštěvy ČD Muzea, ve kterém jsou připraveny komentované prohlídky zdejšího depozitáře nebo výstava železničních modelů, se mohou zájemci těšit také na jízdy historických vlaků. Zároveň bude vypraven zvláštní vlak na trase Brno – Olomouc – Česká Třebová. Mimořádně bude v tento den nasazen také legendární „Pantograf“.
Hned dvě traťová výročí připomene sobotní Regionální den železnice v Olomouci. Železnice Olomouc – Praha slaví 175 let a Nezamyslice – Olomouc 150 let. Program oslav svátku železničářů začne v deset hodin ráno, kdy bude v ČD Muzeu v Olomouci–Hodolanech akce oficiálně zahájena. Během dne zde budou probíhat komentované prohlídky, prezentace nostalgických vozidel na točně nebo výstava železničních modelů.
Na své si přijdou také milovníci nostalgických jízd, kteří se svezou hned na několika trasách. Zvláštní vlaky pojedou z olomouckého hlavního nádraží do Hluboček, Řepčína a Prostějova. V jejich čele se představí parní lokomotiva „Velký bejček“ (423.041), historické motoráčky „Hurvínek“ (M131.101) a „Věžák“ (M120.417), motorová lokomotiva „Pilštyk“ (T466.0007) a elektrická lokomotiva „Bobina“ (E499.085). V 8:10 hod. vyjede také zvláštní vlak z Brna dolního nádraží, který do Olomouce dorazí krátce před desátou hodinou a po skončení akce pak bude v 17:00 hod. pokračovat do České Třebové. Velkým lákadlem tohoto vlaku bude nasazení slovenské elektrické lokomotivy „Gorila“ (ES499.0002) a dobové soupravy.
Na kolejích se v sobotu objeví mimořádně také legendární „Pantograf“ (EM 475.1045), který bude nasazený na pravidelných spojích z Olomouce do Nezamyslic a zpět.
Umístění ČD Muzea:
Při průchodu podchodem pod hlavním nádražím v Olomouci, který ústí v městské části Hodolany, je vstup do muzea po levé straně za branou depa.
Podrobný program regionálního Dne železnice v Olomouci včetně jízdních řádů zvláštních vlaků a informace o cenách jízdenek najdete na stránkách Českých drah ZDE.
Proč se slaví Den železnice?
Den železnice připomíná datum 27. září 1825, kdy byl zahájen provoz s parní lokomotivou konstruktéra Georga Stephensona mezi anglickými městy Stockton a Darlington na trase dlouhé 40 km. Byla to revoluční změna, která nahrazovala koňské povozy, začaly se budovat tratě a postupně přecházela přeprava zboží a cestujících na železnici. Na našem území se první železnice objevila v roce 1832, kdy byla vybudována naše první koněspřežka mezi rakouským Lincem a Českými Budějovicemi. První parou tažený vlak pak přijel z Vídně do Břeclavi a následně také do Brna v roce 1839, již před 179 lety.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva