České silnice se začínají nořit do tmy. Především chodci by měli pamatovat na svou viditelnost

27.10.2016 16:20 | Zprávy

V roce 2015 přišlo při dopravních nehodách o život celkem 131 chodců. - Plných 63 procent z nich za snížené viditelnosti. - Kdy a kde musí být chodec označen reflexním doplňkem?

České silnice se začínají nořit do tmy. Především chodci by měli pamatovat na svou viditelnost
Foto: nadacebesip.cz
Popisek: Tým silniční bezpečnosti

Končí letní čas a současně přicházejí měsíce, kdy je nadprůměrně vysoký podíl těch, co umírají při nehodách za tmy. V roce 2015 byl v tomto smyslu rekordním prosinec, kdy pod rouškou noci zemřelo 56 procent všech obětí nehod. V lednu to bylo přesně 50 procent, v březnu 49, listopadu 47 a únoru 45 procent. Celoroční průměr přitom byl 31 procent. 

Nejohroženějšími byli chodci. V roce 2015 zemřelo při dopravních nehodách 131 chodců, z toho 72 za tmyMimo obec zemřelo v nočních hodinách 38 chodců, ovšem dalších 34 přišlo o život v obci. Dalších 11 chodců bylo usmrceno za svítání či soumraku. Dvě třetiny chodců tak zemřely za snížené viditelnosti.

Především oni by tak měli pamatovat na svou dostatečnou viditelnost na potemnělých silnicích. Ostatně od konce letošního února jim to nařizuje Zákon o silničním provozu. Konkrétně pak platí, že chodec pohybující se mimo obec za snížené viditelnosti po krajnici nebo po okraji vozovky v místě, které není osvětleno veřejným osvětlením, je povinen mít na sobě prvky z retroreflexního materiálu umístěné tak, aby byly viditelné pro ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích. „Povinnost být označen tak platí nejen za tmy, ale i například za svítání, soumraku, mlhy, sněžení či silného deště,“upozorňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. 

Jak se účinně zviditelnit

Pravidla silničního provozu neurčují, jak má reflexní doplněk vypadat a kde má být umístěn. „V každém případě by měl mít dostatečnou plochu odpovídající alespoň rozměrům reflexní pásky.  Nejlépe umístit ji nad zápěstí, případně i nad kotník na straně přivrácené ke středu vozovky,“ upřesňuje Roman Budský. Za zhoršené viditelnosti totiž řidiči nejlépe vnímají chodce s reflexními doplňky umístěnými na pohyblivých částech těla. Sáhnout je samozřejmě možné i po kvalitních reflexních přívěscích. Měly by být umístěny na straně ke středu vozovky a současně musí být viditelné pro řidiče přijíždějící nejen k čelu, ale i k zádům chodce.

Neviditelnost se může chodci citelně prodražit

Chodcům, kteří nedodrží novou povinnost, hrozí bloková pokuta ve výši až 2 000 korun. Chodci by ale měli pamatovat na to, že se vystavují nejen hrozbě finančního postihu, ale případně také možné povinnosti uhradit část léčebných či dalších nákladů vzniklých v souvislosti s dopravní nehodou. Jaká bude vlastní praxe, to ukáže budoucnost.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Kateřina Konečná byl položen dotaz

Milá Katko,

Slováci z KSS se přejmenovali na SDL, aby nedráždili generaci, která o KSS jen slyšela. Díky médiím dostala KSS Černého Petra a tak ji Weis , předseda KSS, přejmenoval na SDĽ. Teď jen málo lidí si vzpomene na KSS. Proč se nezkusíte přejmenovat?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

 Lesy ČR splnily slib, daný po povodních, lidé už topí darovaným dřevem

22:03 Lesy ČR splnily slib, daný po povodních, lidé už topí darovaným dřevem

Celkem pět tisíc metrů krychlových palivového dříví darovaly Lesy ČR lidem z 35 severomoravských obc…