Do 4. ročníku Ježíškových vnoučat se zapojilo více než 900 domovů seniorů, pečovatelských služeb a ostatních organizací pečujících o seniory. Splněno bylo během dvou měsíců téměř 16 tisíc přání, z toho většina v samém začátku kampaně. Pro finanční dary na pořízení nákladnějších přání pro seniory navíc zřídil Nadační fond Českého rozhlasu, pod jehož křídly projekt probíhá, veřejnou sbírku.
„Do tohoto ročníku Ježíškových vnoučat zasáhla pandemie koronaviru. Proto nás velmi překvapila velkorysost a ochota pořizovat nákladné dárky, na které se v předchozích ročnících skládali dárci drobnými finančními dary. Tato skutečnost ukázala na velkou solidaritu lidí, kterým nebyla krizová situace v domovech lhostejná,“ uvedl generální ředitel Českého rozhlasu René Zavoral.
„Celkem se vybralo přes 6 milionů korun. Z toho 1,5 milionu díky Slevomatu, který je dlouhodobým partnerem projektu. Odhadovaná cena dárků zakoupených Ježíškovými vnoučaty je 16 milionů korun. Dohromady tedy mluvíme o více než 22 milionech korun, které jednotliví lidé i firmy pro radost seniorů během posledních dvou měsíců roku věnovali,” doplnila výsledky ředitelka Nadačního fondu Českého rozhlasu Gabriela Drastichová.
Lentilky i notebooky. Letošní ročník se vyznačoval skromností seniorů, ale i touhou spojit se s „vnějším světem”
Pro rok 2020 byla typická také skromná přání seniorů. Zatímco v dřívějších ročnících se objevovalo velké množství zážitkových přání, v tom uplynulém jich v důsledku uzavření pobytových zařízení pro seniory ubylo a naopak přibylo přání hmotných. Mezi ta nejskromnější patřila krabička lentilek nebo keramická miska. Mnoho seniorů si ale Ježíškovým vnoučatům napsalo o notebook nebo televizi. V těchto případech byla evidentní touha po spojení se světem za zdmi domovů, které jsou dlouhodobě uzavřené návštěvám.
Velmi často se v balíčku pro seniora objevil dárek i pro pečující personál. Balíček kávy, hrníček nebo třeba malovaný obrázek tak byly projevem toho, že si dárci uvědomují náročnost současné situace v domovech a chtějí pečovatelům a sestřičkám za jejich úsilí poděkovat.
Přibylo společností, které nabízely nezištně svou pomoc
I letos byla partnerem projektu dopravní společnost DHL, která bezplatně rozvezla do domovů seniorů 2180 balíčků od dárců. Kurýři ale pomáhali také s rozvozem 25 tisíc kusů respirátorů od společnosti BTL AESTHETICS pro seniory a personál domovů. Síly spojil Nadační fond Českého rozhlasu také s aplikací Oscar Senior, díky které se za asistence a podpory domova uskutečnilo 233 videohovorů se seniory. Domovům, které jsou méně technicky vybavené, zapůjčil nadační fond tablety s připojením k internetu od společností Alza a Vodafone, které tak umožnily seniorům jednoduché a bezpečné spojení s dárci a rodinami prostřednictvím videohovorů. Podpořit Ježíškova vnoučata se rozhodla také Česká pošta, která vyrobila speciální online pohlednice s logem a známkou Ježíškových vnoučat a tisícovku pohlednic darovala pro radost seniorů.
„Haló, tady Honza Rosák, jak se máte, paní Maruško?“
I letos se mezi Ježíškovými vnoučaty objevili moderátoři Českého rozhlasu. Mezi těmi, kteří se rozhodli plnit přání, byli například moderátoři Jan a Štěpán Pokorní či Petr Král, který uspořádal přímo pod okny domova seniorů živý koncert.
Český rozhlas Radiožurnál věnoval seniorům, ale také pracovníkům domovů tři Koncerty pro jiné myšlenky, kde vystoupili Chinaski s Michalem Malátným, Bára Hrzánová, Radek Holub, Lucie Bílá a Jiří Strach. Radost do domovů vnesly také známé osobnosti Českého rozhlasu Dvojka, které věnovaly seniorům v domovech 60 hodin svého času. Senioři si mohli popovídat s Janem Rosákem, Terezou Kostkovou, Janem Čenským, Halinou Pawlowskou nebo Daliborem Gondíkem. Český rozhlas navíc daroval do domovů 20 digitálních rádií.
Čtvrtý ročník Vánocemi nekončí
Po celou dobu kampaně měli dárci možnost přispět do sbírky Ježíškova vnoučata, ze které jsou teď nakupovány nákladnější dárky pro jednotlivé seniory i domovy jako takové. Dárci tak pomohli pořídit světelnou výzdobu domova, akvárium pro rybičky, šlapadla, elektrické vozíky a další dražší dárky, na které by jednotliví dárci finančně obtížně dosáhli. A aby bylo v této nelehké době opět v domovech veselo, budou příspěvky z veřejné sbírky využity také na hudební a divadelní vystoupení, canisterapii, výlety pro seniory, zřízení mobilních zahrádek a další aktivizační služby pro seniory.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva