Český rozhlas má zpracovanou podrobnou koncepci digitálního vysílání. Mezi jeho digitální programové projekty patří stanice D-dur, Radio Wave, Plus, Rádio Junior, Jazz, Rádio Retro či speciální stanice Sport. Svou připravenost chce letos Český rozhlas prezentovat spuštěním experimentálního vysílání digitálního rádia pro Prahu s dosahem 10 až 15 procent populace celé republiky.
„Jako médium veřejné služby stojí a bude stát Český rozhlas v čele rozvoje digitálního rozhlasového vysílání. Naše dlouhodobá koncepce jasně ukazuje, že jsme připraveni přechod na DAB kdykoliv spustit,“ uvedl generální ředitel Českého rozhlasu Peter Duhan.
Sedmero kroků Českého rozhlasu k rozvoji digitálního vysílání
• Legislativa
Je nutné vyhradit vlastní multiplex veřejné služby pro ČRo - přidělit kmitočty a vyřešit zároveň regionální vysílání. Přidělovat efektivním způsobem kmitočty komerčním subjektům. Liberalizovat trh a odstranit limity počtu celoplošných stanic jednoho rozhlasového provozovatele. Motivovat prodejce elektroniky a automobilů.
• Národní koordinace
Při státní koordinaci se bude postupovat podle jasného plánu, termínu switch off analogového vysílání. ČRo bude stát v čele digitalizace. Vznikne národní koordinační skupina a „Jízdní řád digitalizace“ - technický plán přechodu. Bez státní koordinace se bude čekat na tržní poptávku, proces vypnutí a tím i digitalizace bude trvat až dvě desítky let, vývoj a finanční náklady budou nejasné.
• Financování souběhu
Je nutné vyřešit financování souběžného vysílání: zvýšením rozhlasového poplatku o 5% a jeho účelovým vázáním na digitalizaci, plánovanou rozpočtovou ztrátou krytou z vratky DPH, úpravou zákona o DPH s možností uplatnit nárok na odpočet DPH, účelovou státní dotací.
• Zainteresování soukromých vysilatelů
Podle zkušeností ze zahraničí je součinnost obou sektorů duálního systému pro úspěšný přechod nezbytná. Současné licence jsou platné do roku 2025.
• Atraktivní obsah a nové služby
Doplnit vysílání o doprovodná data (např. EPG), rozvíjet již připravené digitální stanice a připravovat nové projekty (např. ČRo Sport Rock), multimedializaci, tematické projekty, doprovodná data a aplikace. Připravit multikanálové programové strategie, personalizovaný offline obsah (LTE sítí 4G), programové experimenty.
• Informační a marketingová kampaň
Při podpoře státu poběží dle plánu, switch-off termínu a pod vedením národní koordinační skupiny, kde bude hrát aktivní roli ČRo. Bez podpory státu bude masivní marketingová kampaň budující nový tržní segment spoléhat na prostředky a možnosti ČRo. Využít bude nutné významné události (např. OH Rio 2016 vs. ČRo Sport Rock).
• Přijímače a autorádia pro DAB
Je nutné legislativně podpořit dostatečnou nabídku přijímačů na trhu. Zapojit výrobce automobilů, velké prodejce elektroniky, propojit marketingové aktivity.
Veškeré informace k digitálnímu vysílání a koncepci Českého rozhlasu jsou k dispozici na internetových stránkách www.digitalniradio.cz.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Český rozhlas