S pražskou MHD jsme spokojení, říká o 6 % více cestujících než loni
Spokojenost s pražskou MHD vyjádřilo 93 % cestujících (téměř 60 % respondentů zvolilo odpověď Spokojen, přes 10 % Velmi spokojen a necelých 25 % Téměř spokojen). Při průzkumu v roce 2011 bylo s MHD v Praze spokojeno 87 % a v roce 2009 79 % cestujících.
Spokojení jsou cestující také s kapacitou vozidel MHD, kterou ohodnotili průměrnou známkou 2,3 (při známkování 1 až 5 jako ve škole). V roce 2011 byl výsledek horší, známka měla hodnotu 2,54 a v roce 2009 jen 2,74.
Nadprůměrně spokojení jsou lidé také s dodržováním jízdních řádů. Letos dali Praze v této otázce průměrnou známku 2,03. Loni to bylo 2,36 a v roce 2009 2,56.
„Skoro 40 % cestujících souhlasí s výrokem, že pražská MHD je spolehlivá, pokud nedojde k nějaké mimořádné události, a dalších 57 % se přiklonilo k výroku, že pražská MHD je obvykle spolehlivá, to je na stupnici 1 až 5 dvojka. To by Praze mohla ostatní města závidět,“ říká náměstek primátora pro oblast dopravy Josef Nosek.
Zářijové změny: 11 % cestujících vnímá více přestupů, pro drtivou většinu se nic nezměnilo
Průzkum se zaměřil také na otázky, týkající se změn v MHD, které Praha spustila 1. září 2012. Šesti procentům cestujících se jejich obvyklá cesta zrychlila, 19 % prodloužila a 74 % cestujících se vůbec nic nezměnilo.
Obdobný výsledek přinesla otázka na změnu počtu přestupů po prvním září, 2 % cestujících říkají, že jim přestupů ubylo, 11 % že přibylo a 87 % z nich se nic nezměnilo.
„Že se skutečný počet přestupů cestujícím zvýšil jen mírně, ukazuje i meziroční srovnání,“ upozorňuje Pavel Procházka, pověřený řízením organizace ROPID. „S jedním přestupem cestuje dnes 43 % cestujících, loni to bylo 38 %. Dva přestupy má letos na své trase 30 % lidí, loni to bylo 28 %. Průměrný počet přestupů je 1,35.“
Josef Nosek k tomu dodává: „Nepotvrdily se ani obavy, že by lidé přestali MHD kvůli zářijové změně využívat, žádné dramatické změny jsme se nedočkali. Výzkum hovoří jasně, drtivá většina cestujících jezdí stále stejně, ale jsou spokojenější.“
Celkové vysvědčení: Dvojka
V závěrečné části výzkumu známkovali cestující řadu aspektů pražské MHD od 1 do 5 jako ve škole. Otázky zahrnovaly oblasti bezbariérovosti a přístupnosti vozidel i nástupišť, dostatku informací o plánovaných změnách, srovnání délky cesty MHD a autem, včasnosti či modernosti hromadné dopravy v hlavním městě. Průměrná známka, kterou cestující systému Pražské integrované dopravy vystavili, má za všechny otázky hodnotu 2,05 (známkování 1 až 5 jako ve škole).
Nejlépe lidé hodnotili dostupnost MHD, výrok „MHD v Praze se dostanu všude, kam potřebuji,“ získal průměrnou známku 1,68, výrok „Zastávky MHD jsou dobře přístupné“ známku 1,8 a výrok „Důvěřuji MHD v Praze“ známku 1,95.
Detaily o průzkumu
Anketní průzkum provedla na základě objednávky ROPID společnost Czech Consult, která se už 18 let zabývá dopravními studiemi a průzkumy v celé ČR. Otázky byly položeny shodně s průzkumy, které ROPID organizoval v předchozích letech, aby bylo možné srovnat spokojenost cestujících před změnami a po nich. Otázky, které cílily přímo na zářijové změny, byly do průzkumu zařazeny nově.
Tazatelé se ptali cestujících ve druhé polovině listopadu 2012 rovnoměrně v době přepravních špiček i mimo ně, v pracovní dny i o víkendech na 60 místech Prahy. Tohoto anketního výzkumu se zúčastnilo 3 126 respondentů, tedy více než dvojnásobek proti průzkumům v posledních letech a pětinásobek oproti minimálnímu počtu, který odpovídá reprezentativnímu vzorku.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva