CzechInvest: Projekty z kosmického inkubátoru ESA BIC posouvají kupředu letecký průmysl

09.10.2020 11:16 | Zprávy

Vesmírné inovace mění zažité zvyklosti leteckého průmyslu. Projekty založené na satelitních datech zjednodušují fungování mezinárodních letišť, jiné vesmírem inspirované projekty mezitím vyvíjí motory pro stratosférická letadla či s pomocí pravděpodobnostních modelů vylepšují design leteckých profilů.

CzechInvest: Projekty z kosmického inkubátoru ESA BIC posouvají kupředu letecký průmysl
Foto: Hans Štembera
Popisek: Vchod do Czechinvest

Posláním inkubátoru ESA BIC je podobné projekty vyhledávat, rozvíjet a pomáhat jim nastartovat úspěšný byznys.

ZETJET

Startup ZetJet se zabývá vývojem pohonných jednotek pro pseudosatelity (autonomní letadla pohybující se ve výškách přesahujících letovou hladinou letadel, ale níže než satelity). ZetJet je švýcarský projekt, který do České republiky přilákala možnost spolupráce s ČVUT a ESA BIC Praha. Technologie, jejímž vývojem se ZetJet zabývá, funguje na bázi rekuperace energie. Jde o chytré řešení designu motoru, které snižuje spotřebu paliva o desítky procent. A přestože zatím švýcarská společnost pracuje na motorech pro stratosférická letadla, jejím dlouhodobým záměrem je aplikace technologie na dopravní letouny.

UPTIMAI

Vývoj softwaru UptimAI začal na Univerzitě Strathclyde v Glasgow, kde byl jeho prototyp využit k výpočtům trajektorií dopadu tzv. kosmického smetí. Software poprvé umožnil komplexní matematické modelování s nižším počtem simulací, než je počet parametrů daného problému. Potenciál technologie pro řešení praktických otázek současného inženýrství následně prokázalo její využití při analýze nového designu leteckých klapkových profilů pro malá dopravní letadla. S pomocí modelu problému vytvořeného v UptimAI bylo konkrétně možné potvrdit, že má navrhovaná podoba klapek velký potenciál pro zlepšení letových vlastností letadla a zkrácení jeho přistávací dráhy. Ve srovnání se standardně používanými metodami plánování experimentů (design of experiments) přitom využití UptimAI ušetřilo více než 450 hodin výpočetního času. Software též designérům umožnil přímo stanovit postup pro dosažení stabilních aerodynamických vlastností, které budou zachovány i při deformaci klapky v důsledku zatížení.

NG AVIATION

Mnoho světových letišť stále využívá zastaralé metody řízení, které příliš nepokročily od tradiční výměny písemností a telefonické komunikace mezi zaměstnanci. Startup NG Aviation proto vytváří inovativní platformu pro správu letiště a komunikaci s letadly. Ve spolupráci s Evropskou kosmickou agenturou společnost pracuje na projektu tzv. chytrého letiště: její tým nejdříve digitalizuje data letiště a do systému připojí jeho zaměstnance. Veškeré zadané údaje (např. informace o uzavření dráhy) se následně automaticky propisují do digitální kopie letiště a stávají se přímo dostupnými pro letištní personál, řídící letového provozu a piloty.

STRAFOS

Startup Strafos vznikl z lásky k proudovým letadlům. Zakladatel projektu, Daniel Valeš, je na počátku své kariéry umýval; následně se stal leteckým brokerem. Časem ovšem zjistil, že správa letadel je často prováděna s použitím ručních kalkulací, což v praxi vede ke zbytečně neobsazeným letům: zákazník zaplatí za cestu do dané destinace, ale zpáteční let se z důvodu neefektivní komunikace mezi leteckými brokery a zákazníky nezaplní. A protože Daniel Valeš nenalezl žádné existující řešení tohoto problému, přišel s řešením vlastním – založit startup. Strafos je platforma pro správu soukromých letů a propojování jejich provozovatelů s letišti a zákazníky. Namísto dlouhých telefonních hovorů ohledně volných kapacit letadel a letišť Strafos umožňuje provedení rezervace v řádu několika minut. Jde o win-win-win řešení, které vede k nižším nákladům pro provozovatele, nižšímu počtu prázdných letů a přesnějšímu vyhledávání a rezervacím ze strany zákazníků. Strafos je dobrým příkladem business nápadu inspirovaného láskou k oboru a detailní znalostí prostředí.

EUROPEAN SPACE AGENCY AND THE BUSINESS INCUBATION

Česká republika je srdcem a mozkem evropského vesmírného průmyslu a satelitních aplikací. Praha je sídlem Evropské GNSS Agentury a Brokera technologického transferu ESA. Inkubátor ESA BIC Praha zde pak vytváří příležitosti pro s vesmírem související projekty a odvozené aplikace vesmírných technologií. Nabízí až dvouletý inkubační program, který zahrnuje finanční podporu (ve výši 50 tis. €) a odborné poradenství v oblasti businessu a technologií. V blízké budoucnosti rovněž plánuje zřídit nový program výjimečné podpory ve výši až 200 tis. € pro vysoce inovativní projekty.

Tento článek byl uveřejněn v zářijovém čísle (2020) časopisu Aerospace Central Europe. Jeho autorkou je Kateřina Syslová, marketingová manažerka ESA BIC Praha.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

MUDr. Vladimír Zlínský byl položen dotaz

Jaká velkoplošná krize je podle vás nejpravděpodobnější?

Víte, co mě jako první napadlo při čtení vašeho článku, že se v něm zabýváte potencionálními krizemi, ale co krize, kterým čelíme teď? Mám na mysli hlavně existenční krizi, kdy při vší té drahotě je dost obtížné vyjít s normálním platem. Nemyslíte, že by se pozornost vás politiků měla zaměřit teď ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Povodí Moravy dokončilo rekonstrukci vodního díla Letovice

22:00 Povodí Moravy dokončilo rekonstrukci vodního díla Letovice

Rozsáhlá rekonstrukce vodní nádrže Letovice je dokončena. Vodní nádrž po rekonstrukci bezpečnostního…