„Jsme rádi, že se českému zahraničnímu obchodu a českým podnikatelům daří. Potvrzuje se, že jsme v exportu nadále úspěšní zejména v oblasti automotive, ale také telekomunikací. Kromě klasických exportních zemí nově posilujeme například ve Švýcarsku, USA nebo Japonsku,“ říká Karel Havlíček, ministr průmyslu, obchodu a dopravy.
Z pohledu metodiky pohybu zboží přes hranice dosáhla obchodní bilance hodnoty 501,3 mld. Kč a meziročně tak přidala 31,7 %. Vývoz v minulém roce vzrostl o 3,6 % a dosáhl hodnoty 4 563,3 mld. Kč, dovoz meziročně vzrostl o 1,0 % a vykázal objem 4 062 mld. Kč.
Mezi největší exportní partnery České republiky se dlouhodobě řadí evropské i mimoevropské země, jako je například Německo, Slovensko, Polsko, Francie a Velká Británie. V loňském roce se českým exportérům ale dařilo prosazovat i v náročných teritoriích a procentuálně tak nejvíce rostl export do Švýcarska, USA a Japonska. Podíl vývozu do zemí EU činil 83,6 %, což je srovnatelné s rokem 2018.
Nejvyšší podíl na exportu v loňském roce opět zaznamenaly osobní automobily a vozidla pro dopravu osob (11,48 %), díly a příslušenství motorových vozidel (7,95 %), zařízení pro zpracování dat (6,61 %) a telekomunikační zařízení (6,56 %). Čtyři uvedené položky zaujímají 32,6 % z podílu celkového vývozu. „Čeští exportéři se dokázali prosadit i v oborech s menším objemem zakázek. Například export vědeckých přístrojů v roce 2019 vzrostl o 10 %, chemických výrobků o 9,4 % a výrobky z oblasti aerospace o 6,9 %. Letecké motory byly pak druhou největší exportní položkou do USA a další významný artikl představovaly elektronové mikroskopy,“ dodává ministr průmyslu, obchodu a dopravy, Karel Havlíček.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva