Cestující na to bude upozorňovat také nový polep autobusu a tramvaje. Za největší úspěch kampaně za uplynulé dva roky je nulové skóre v počtu smrtelných nehod tramvají s chodci. K žádné smrtelné nehodě naštěstí nedošlo ani během prvního kvartálu letošního roku, i když počet cestujících v dopravních prostředcích roste.
Novým cílem kampaně „Neskákej mi pod kola!“ pro rok 2022 je informování cestujících o povinnosti se za jízdy držet ve všech prostředcích MHD. V některých situacích v běžném provozu je např. autobus občas nucen prudce změnit směr jízdy, nebo brzdit. DPP proto apeluje na cestující, aby dodržovali přepravní řád a v případě nenadálého nutného zabrzdění či mimořádné nehody, si tak nezpůsobili zdravotní úraz v salonu vozů. Příčinou mimořádnosti může být právě i vstup chodce do dráhy autobusu nebo tramvaje.
„V rámci pokračování kampaně jsme nechali nově polepit autobus SOR NB 12 a tramvaj typu T3 s nápadným červeným polepem a v čele s lebkou, který upozorňuje mj. na dodržování přepravního řádu a tím pádem bezpečné cestování v MHD,“ uvedl Josef Voltr, vedoucí odboru Marketing a obchod. Cestující naleznou na autobusu a tramvaji např. následující upozornění: nerespektování výstrahy dveří může způsobit smrt; lehkovážní cestující lehce narazí; držet se vyplatí; neopírej se o dveře; pusť sednout ty, kteří to neustojí; gravitace – dobrý sluha, ale zlý pán; kočárek postav ve směru jízdy, ne příčně.
Během posledních let jsou celkové statistiky ohledně počtu úrazů v jedoucích autobusech spíše klesající, ale stále poměrně vysoké. V roce 2018 DPP eviduje celkem 221 úrazů v jedoucím autobusu, v roce 2019 celkem 257 úrazů, v roce 2020 celkem 196 úrazů a loni 141. Nejrizikovější skupiny, u nichž dochází ke zranění v salonech vozů, jsou zejména: senioři; lidé věnující veškerou pozornost užíváním mobilních telefonů; či matky s kočárky, které se drží pouze kočárku a už ne madla ve voze.
Statistika nehod cestujících v autobusech během jízdy:
Nejčastější příčiny nehod cestujících v autobusech a v tramvajích:
- Nedostatečné nebo žádné se držení za jízdy. Bez obav lze využívat celý zádržný systém v salonu vozu. DPP vypracoval s Fyzikálním ústavem akademie věd ČR studii, kdy nebyly zachyceny žádné vzorky viru COVID 19 na zádržných systémech ve vozech. Zádržní systémy jsou navrženy tak, aby každý cestující měl zádržné zařízení dostupné.
- Procházení se vozem za jízdy.
- Nevhodný způsob sezení na sedadlech uvnitř vozu.
- Nejčastější příčinou je i sezení bokem, případně klečení na sedadlech.
Celková statistika srážek tramvají s chodci:
Nejčastější příčiny srážek tramvají s chodci:
- Nepozornost chodců a soustředění se na displeje různých přístrojů za chůze místo na okolní dopravní situaci, případně v kombinaci s posloucháním hudby, kvůli čemuž neslyší a nevnímají přijíždějící tramvaj a její varovné zvonění. Takový chodec nedokáže včas a s rozvahou zareagovat na blížící se nebezpečí.
- Mylné přesvědčení značné části chodců, že na přechodu pro chodce mají absolutní přednost i před přijíždějící tramvají.
- Chybný odhad vzdálenosti a délky brzdné dráhy přijíždějící tramvaje v situacích, kdy se chodec snaží na poslední chvíli riskantně přeběhnout tramvajový pás a domnívá se, že to v pohodě stihne. To je nejčastější příčina srážek zejména cizinců, kteří vůbec nejsou zvyklí na tramvajový provoz, resp. na jeho intenzitu v Praze.
„Neskákej mi pod kola!“ a antikolizní systémy
DPP dlouhodobě a systematicky pracuje na zvyšování bezpečnosti cestujících i ostatních účastníků silničního provozu. Ve spolupráci s BESIPEM, Magistrátem hl. m. Prahy, Policií ČR a ROPIDem bude pokračovat v osvětové kampani „Neskákej mi pod kola!“, která je zaměřena např. na prevenci srážek tramvají s chodci. Kampaň používá např. drsná videa skutečných případů z běžného provozu, nastříkané siluety chodců na nejčastějších místech srážek, či nepřehlédnutelný žlutočerný a nově červený polep na preventivní tramvaji a autobusu s lebkou, siluetami obětí, které jejich nepozornost stála život a aktualizovaným skóre usmrcených chodců a sloganem „Pomoz mi nezabíjet!“. DPP bude v kampani ve spolupráci s partnery nadále upozorňovat na rizika při lehkovážném chování či nepozornosti v MHD. DPP plánuje mj. letos v červnu pokračovat v testování druhé etapy inovovaného antikolizního systému od firmy Bosch, který je upraven pro specifické podmínky tramvajové dopravy v Praze.
Doporučení pro cestující
Cestujícím se zhoršenou schopností pohybu či orientace je doporučováno, aby zastávku před požadovaným výstupem, je-li vozidlo v klidu, se přiblížili k místu výstupu z vozidla. Jednu zastávku před výstupem tak absolvovali za podmínek řádného držení ve stoje v blízkosti dveřního prostoru. Tím mohou zabránit nebezpečnému přemisťování se v jedoucím vozidle. Řidiči se samozřejmě maximálně snaží ponechat cestujícím adekvátní čas na bezpečný výstup a nástup.
Cestujícím DPP doporučuje, aby manipulovali s mobily, tablety a jinými elektronickými zařízeními pouze při sezení ve vozech. V případě náhlé změny směru jízdy či brždění, může dojít k pádu, či k poškození zařízení. K vyražení telefonu z ruky může dojít nechtěně jiným cestujícím, který se buď řádně nedržel, nebo pouze třeba prochází vozem.
Cestujícím s kočárkem je doporučeno, aby umístili kočár ve voze vždy po směru jízdy. V tomto případě nehrozí převrácení kočárku vlivem náhlého brždění. Na kanálech Dopravního podniku vznikl pod hlavičkou kampaně „Neskákej mi pod kola!“ návodný spot, jak správně s kočárkem cestovat a co hrozí při nedodržování těchto pravidel. Bezpečný způsob je, kdy doprovod drží jednu rukou kočárek a druhou madlo zádržného systému vozu.
Cestujícímu je doporučováno se ihned po nástupu za klidu vozidla chytit madla a tento úchop uvolnit až při výstupu z něj. V případě nutnosti přesunu cestujícího, nechť prosím využije pouze dobu během stání vozidla v zastávce, tj. během odbavování cestujících.
Kvůli nerespektování signalizace (akustické a optické) může dojít, i přes bezpečnostní systémy vozu, k sevření cestujícího dveřmi. Pokud je vozidlo nuceno zastavit v zastávce do oblouku, má řidič zhoršené podmínky vizuální kontroly situace podél vozu. V nejhorších případech pak může dojít k vlečení cestujícího ve dveřích vozidla, v nejhorším případě pak k přejetí.
Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) je největším dopravcem zajišťujícím městskou hromadnou dopravu v České republice. Obsluhuje celkem 143 autobusových linek, 1 trolejbusovou linku, dále 26 denních, 9 nočních tramvajových linek a 3 linky metra. K 1. 1. 2022 DPP vlastnil 1 203 autobusů,1 trolejbus, 802 tramvajových vozů a 146 vlakových souprav metra. Podnik měl k 1. 1. 2022 celkem 10 965 zaměstnanců v evidenčním stavu, z toho 4 282 řidičů MHD. Jediným akcionářem DPP je hlavní město Praha. Více informací o DPP naleznete ZDE.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva