Lanová dráha Podbaba – Troja – Bohnice, jejíž přípravou a realizací byl pověřen DPP na základě rozhodnutí Rady hl. m. Prahy (RHMP) z 15. 6. 2020, bude mít tři stanice a pět podpěr umístěných mezi nimi. Dráha lanovky bude mít jednu větev, a tedy jedinou pohonnou jednotku, která bude pohánět lano v obou jejích úsecích. Předmětem této soutěže je architektonický návrh všech tří stanic lanovky, tj. dolní stanice Podbaba, mezistanice Troja a horní stanice Bohnice, jakož i pěti podpěr. Dvě z nich budou umístěny na Císařském ostrově a tři se budou nacházet ve svažitém terénu mezistanice a horní stanice Bohnice.
Soutěž je otevřena všem architektům a ateliérům, českým nebo zahraničním, které mají zkušenosti s navrhováním dopravních staveb. Zájemci o účast v soutěži totiž v prvním kroku spolu s vyplněnou přihláškou musí poslat také své portfolio, ve kterém budou minimálně dvě dopravní stavby, nejlépe už realizované nebo ve fázi projektové dokumentace pro stavební povolení. Na přihlášení se do soutěže mají zájemci čas do konce května. Žádosti a své portfolio mohou podat v češtině, slovenštině nebo angličtině. Z přihlášených zájemců porota vybere pětici, která bude mít v dalším kroku za úkol připravit a do konce července předložit architektonické návrhy všech stanic a podpěr lanovky. Soutěž pro DPP organizuje architektonická kancelář MOBA studio.
„Lanovka mezi Podbabou a Bohnicemi konečně získá konkrétní podobu, jelikož dosud bylo jasné pouze kudy povede, jak vysoko nad Vltavou a terénem bude projíždět, ale to, jak bude celá stavba esteticky působit na okolí zjistíme až nyní. Stále platí, že lanovka je nejrychlejší možný způsob, jak dostatečně kapacitně spojit Prahu 6 s Prahou 8 přes Troju, přestože tento projekt čeká ještě náročná povolovací cesta. Za několik měsíců představíme výsledky a pak se naplno rozběhnou projekční práce. Už aby to bylo. Lidé ze šestky a osmičky se na pořádné spojení načekali dost dlouho. Když se dnes potřebujete dostat ze zastávky Krakov na sídlišti Bohnice na Vítězné náměstí, musíte autobusem do Kobylis, odtud metrem na Vltavskou a pak tramvají. Nebo z Kobylis metrem do centra s přestupem na Muzeu a pak zase nahoru áčkem na Dejvickou. Obě varianty zaberou 40 minut. Lanovkou zkrátíme cestu na 15 minut s cestou k jejím zastávkám,“ řekl Adam Scheinherr, náměstek primátora pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.
„Dopravní stavby, ať už jsou to stanice metra či lanovky, si bezpochyby zaslouží kvalitní architektonický návrh. V tomto případě to budou mít architekti složitější, protože se budou muset vypořádat s celou řadou omezení a zohlednit několik faktů a záměrů města. V první řadě, že dolní stanice i mezistanice jsou v záplavové oblasti Prahy, tj. bude nutné zohlednit umístění technologií. V případě lanovky do Bohnic se bude strojovna s pohonem a depo kabin lanovky nacházet v mezistanici Troja. To znamená, že zde musí být vyhrazen prostor pro motor, hlavní dispečink, hlavní přívod napájení, převodovku, brzdová zařízení a záložní generátor. V případě horní stanice Bohnice je také velmi důležité, aby zde byla zachována návaznost na plánovanou zastávku nové tramvajové tratě Kobylisy – Bohnice, která bude projíždět pod stanicí lanovky. Výsledná architektonická podoba stanic i podpěr bude mít významný dopad na posuzování vlivů projektu na životní prostředí. Pevně věřím, že se zájemci zhostí úkolu zodpovědně a výsledkem budou moderní a plně funkční stavby respektující své okolí,“ uvedl Jan Šurovský, člen představenstva a technický ředitel DPP – Povrch.
O vítězi rozhodne jedenáctičlenná porota

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva