DPP: Pražská strojírna bude vyrábět kolejové konstrukce nejmodernější technologií

21.05.2019 19:11 | Zprávy

Nové zařízení na ohýbání kolejnic využívající nejmodernější technologie získala v těchto dnech od švýcarské společnosti Stierli-Bieger AG Pražská strojírna a. s.

DPP: Pražská strojírna bude vyrábět kolejové konstrukce nejmodernější technologií
Foto: Hans Štembera
Popisek: Logo Dopravního podniku hlavního města Prahy

Polorobotický, počítačem řízený stroj umí ohýbat všechny v současnosti používané kolejnice, včetně těch s vysokou tvrdostí a širokou stojinou, rovnat jejich výškové i stranové deformity, a jako jeden z mála také torzní zkroucení. Oproti doposud používané technologii je až o 25 % efektivnější, což umožní zvýšit objem zakázek i tržeb společnosti.

Předností nového ohýbacího stroje je, že dokáže vyvinout 2x větší tlak než dosavadní technologie, čímž spolehlivě zajistí optimální ohýbání kolejnic dle požadavků zákazníků a do budoucna umožní výrobu kolejových oblouků z nových materiálů s větší tvrdostí a pevností jako např. Hardox či Dillidur nebo profilů se zvýšeným průřezem. Celý proces výroby je řízen počítačem v polorobotickém režimu a průběžně kontrolován laserovým měřením. Lze si v něm navolit až stovku parametrů a kroků, podle kterých pak stroj vyrobí požadovanou kolejnici přesně na míru a současně opraví výškové, stranové i torzní deformity.

„S trochou nadsázky to lze přirovnat k palubnímu počítači letadla, do kterého zadáte všechny požadované parametry k letu, odstartujete, necháte řídit autopilota a kontrolujete, jestli vše běží, jak má. Ušetříme tím velké množství nejtěžší manuální práce,“ srovnává Pavel Šertler, technický ředitel Pražské strojírny, a. s. technologický pokrok nového stroje s dosavadními postupy.

Pražská strojírna plánovala nákup nové ohýbačky kolejnic ve svém strategickém plánu investic pro rok 2018. Švýcarský výrobce Stierli-Bieger vzešel z výběrového řízení. Plánovanou cenu nákupu a instalace stroje se povedlo z původních 13 mil. Kč snížit na 11,7 mil. Kč. Samotná výroba zařízení trvala šest měsíců. Stroj váží 17 tun a na jeho instalaci musel být použit speciální jeřáb.

„Společnost Stierli-Bieger AG je jedničkou na trhu v ohýbacích a rovnacích strojích a tento stroj je v dnešní době absolutní špičkou ve svém oboru. Byly zatím vyrobeny pouze 4 kusy těch, které umí narovnávat také torzní deformity kolejnic vzniklé při jejich ohybu, jeden z nich je u nás,“ uvedl Robert Masarovič, předseda představenstva a generální ředitel Pražské strojírny, a. s. a dodal: „Ohýbání kolejnic je jednou z našich stěžejních činností. Bez efektivní a moderní technologie bychom nemohli držet krok s požadavky zákazníků a nabídkou konkurence. Jsem rád, že nám nový stroj umožní zlepšit efektivitu výroby, navýšit objem zakázek a expandovat. Návratnost investice předpokládáme do 5 let.“

Dosavadní ohýbačka GEMAR z roku 1969 projde generální opravou a repasováním, a bude sloužit jako technologická a kapacitní záloha během revizí či povinných odstávek nového švýcarského stroje.

Dopravní podnik hl. m. Prahy, a. s., je největším dopravcem zajišťujícím městskou hromadnou dopravu v České republice. Obsluhuje celkem 141 autobusových linek, dále 25 denních a 9 nočních tramvajových linek a 3 linky metra. K 1. 1. 2019 bylo ve vlastnictví společnosti 1 162 autobusů, 865 tramvajových vozů a 730 vozidel metra. Společnost ročně přepraví více než miliardu osob a ujede více než 180 mil. kilometrů. Podnik má k 1. 1. 2019 celkem 10 930 zaměstnanců, z toho 4 265 tvoří řidiči MHD. Jediným akcionářem Dopravního podniku je hlavní město Praha, množství dopravních spojů a zadání pro jízdní řády v Praze určuje společnost ROPID (Regionální organizátor Pražské integrované dopravy). Více informací o Dopravním podniku naleznete rovněž ZDE.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Adéla Šípová byl položen dotaz

předseda

Dobrý den, co vím, tak Vy jste Hřiba za předsedu nechtěla. Je nějaká možnost, jak ho můžete ve straně odvolat? Nemyslíte, že ji svými skandály, ale i neschopností řešit problémy s dopravou v Praze jen poškozuje? A nemyslíte, že to, že už není předsedou Bartoš může mít pro stranu fatální důsledky? On...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

ČSSZ: Poplatek za výplatu důchodu v hotovosti bude od února 78 korun

7:23 ČSSZ: Poplatek za výplatu důchodu v hotovosti bude od února 78 korun

Poplatek za výplaty důchodů, které vyplácí Česká správa sociálního zabezpečení (ČSSZ) v hotovosti pr…