DPP: Tramvajová vozovna Vokovice si připomíná 80. výročí

30.04.2013 9:02 | Zprávy

Ve středu 1. května uplyne 80 let od zahájení provozu tramvajové vozovny Vokovice. Ta byla při zahájení provozu 1. 5. 1933 označená za největší halu v Praze.

DPP: Tramvajová vozovna Vokovice si připomíná 80. výročí
Foto: Hans Štembera
Popisek: Centrální dispečink městské dopravy

 

Souběžně s oslavami nynějšího jubilea byla zahájena rekonstrukce vozovny. Zájemci z řad veřejnosti mohou navíc od 29. dubna do 31. května navštívit fotografickou výstavu ve stanici metra Dejvická, která přiblíží historii této vozovny.

„V těchto dnech byla ve vozovně zahájena rekonstrukce kolejiště v halách, na kterou naváže i přestavba napojení a zřízení objízdné koleje. Při svých osmdesátinách tak vozovna omládne,“ uvedl Milan Křístek, generální ředitel DPP.

V současné době je ve Vokovicích více než 150 tramvají, jedná se o novější modifikace tramvají T3, tedy T3SUCS, T3R.PV, T3R.PLF a T3R.P. Vozovna Vokovice je jednou ze sedmi dnes funkčních tramvajových vozoven, nachází se v pražské čtvrti Veleslavín u hranice s Libocí, západně od Vokovic naproti Vokovickému hřbitovu.

Tehdejší vozovna pojmula 240 tramvají a poprvé byla při stavbě haly použita jediná velká střecha, do té doby mívala každá loď vozoven vlastní střechu. Tehdy unikátní železnou střešní konstrukci dodala společnost Bratři Prášilové z Prahy 8. Montáž střechy trvala bezmála čtyři měsíce. Samotná stavba byla zahájena již 16. července 1931, pozemek byl Elektrickými podniky hl. m. Prahy zakoupen roku 1929.

Pro své zaměstnance Elektrické podniky postavily nedaleko vozovny několik obytných domů. První obyvatelé se do nich začali stěhovat již 1. října 1933. K domům patřil i přízemní obchodní pavilon s kupeckým krámem, řeznictvím, mlékárnou, holičstvím, trafikou a výčepem. Krámky byly pronajaty zájemcům od 1. listopadu 1934. Vznikl tak zde svébytný urbanistický okrsek.

„Hlavním důvodem vybudování vozovny Vokovice byl předválečný rozvoj sítě Elektrických drah, rušení malokapacitních vozoven a zakoupení řady nových vozů, které nebylo již kde odstavovat,“ říká Pavel Fojtík, vedoucí archivu DPP.

Od roku 1971 byla ve vozovně soustředěna sbírka historických tramvají, která se stala v roce 1993 základem expozice střešovického Muzea městské hromadné dopravy v Praze. 

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Petr Beitl byl položen dotaz

Benešík (KDU-ČSL): Slováci jsou na tom v zastoupení lidí v mezinárodní politice lépe než my

Můžete mi vysvětlit, jak je to možné? To jste jako politici tak neschopní protlačit na vysoká místa politiky, kteří by hájili zájmy Česka? Ono to dost vysvětluje, proč podle mě na mezinárodní scéně zájmy nás Čechů vlastně nikdo pořádně nehájí, a proč se stáváme stále více bezvýznamnou zemí.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Hospodářská komora: Dvě třetiny firem počítají se zvyšováním platů zaměstnancům v příštím roce

22:28 Hospodářská komora: Dvě třetiny firem počítají se zvyšováním platů zaměstnancům v příštím roce

Téměř dvě třetiny firem počítají s tím, že v příštím roce svým zaměstnancům zvýší mzdy. Polovina z n…