„Podvodníci vyvěšují na internet inzeráty na ubytování v soukromí a chtějí po zájemcích vysoké zálohové platby předem, aniž by jakýkoli krok rezervace proběhl přes oficiální web www.airbnb.cz,“ upozorňuje Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra, které pomáhá spotřebitelům řešit spory s podnikateli z jiných zemí Evropské unie, Norska a Islandu.
Scénáře podvodu se mohou lišit. Jedním z nich je tento: když spotřebitel na inzerát odpoví, ozve se e-mailem údajný majitel bytu s tím, že objednávka se má uskutečnit přes opět e-mailem zaslaný formulář. O vše další se má pak postarat údajný zástupce společnosti Airbnb, na jehož osobní bankovní účet spotřebitel zašle předem požadovanou částku.
Podvod za 25 000 Kč
Takto jeden Čech málem přišel o téměř 25 000 Kč, když si chtěl na několik týdnů pronajmout byt v Německu. Pojal podezření, že vše není, jak má být, a pro jistotu kontaktoval Evropské spotřebitelské centrum, které potvrdilo, že jde o podvod. Například zjistilo, že použitá e-mailová adresa ve tvaru support@info-airbnb.net byla již zanesena na webu varujícím před podvody www.scamwarners.com. Podoba e-mailu potvrzujícího objednávku se také lišila od e-mailů, které běžně dostávají klienti skutečné společnosti Airbnb. Spotřebitel tedy o své peníze nepřišel.
Inzeráty také mohou obsahovat odkaz na profil skutečně existujícího ubytovatele na webu airbnb.cz. Tam umístěné fotografie objektu či pokojů dodávají inzerátu na důvěryhodnosti. „Důvěru by měl ale spotřebitel ztratit při požadavku vést komunikaci s ubytovatelem e-mailem mimo platformu. Dalším varováním je požadavek na platbu bankovním převodem, a to někdy i na účet jiné fyzické osoby, než je majitel nemovitosti,“ varuje Ondřej Tichota a podotýká, že po odeslání platby převodem se lze peněž těžko domáhat zpět.
Češka přišla o 40 000 Kč
Česká spotřebitelka si myslela, že odeslala existujícímu rakouskému penzionu přes 40 000 Kč. Krátce před pobytem se chtěla ujistit, že vše platí, ale na svůj e-mail nedostala odpověď. Proto na internetu našla jiný kontakt a od skutečného ubytovatele se dověděla, že její rodinu nečeká. O své peníze přišla. Komunikovala opět mimo oficiální platformu Airbnb.
„Vše spojené s pronájmem nemovitosti skrze skutečnou společnost Airbnb, včetně komunikace s ubytovatelem, objednávky a platby, probíhá výhradně přímo na jejím webu www.airbnb.cz,“ uvádí Ondřej Tichota a dodává: „Podvodných nabídek všeho druhu je na internetu celá řada, a proto je potřeba se vždy zamyslet, zda jsou důvěryhodné a vše si pokud možno prověřit.“
Základní znaky podvodu zneužívajícího značku Airbnb
- Komunikace s majitelem nemovitosti probíhá přes e-mail, tedy mimo platformu Airbnb
- Platby jsou vyžadovány bankovním převodem
- Platby i komunikace však mají probíhat přes web této společnosti.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva