Jedním z hlavních problémů je v současné době fungování Speciálního pedagogického centra, které se potýká s nedostatkem speciálních pedagogů. „Po zavedení inkluze od 1. září 2016 škola de facto nepřijímá děti z běžných mateřských škol do praktické školy. Celkově má v letošním školním roce 56 žáků z toho 29 v praktické škole. V příštím roce však odejde 11 žáků deváté třídy, což pro školu znamená další velmi citelný úbytek. O to více se zařízení zaměřuje na péči o těžce postižené žáky v rámci speciální školy,“ uvedl hejtman Martin Netolický.
„Jedním z důsledků inkluze je také velmi vysoký nárůst přihlášek na víceletá gymnázia v našem kraji, a to konkrétně o 350 dětí. Rodiče často volí tuto variantu především kvůli tomu, že mají obavu, aby bylo jejich dítěti zajištěno co nejkvalitnější možné vzdělání,“ řekl Netolický, který se zajímal o postup při umisťování dětí do speciálních a praktických škol a detailní rozdíly mezi současnou a bývalou právní úpravou.
S ředitelkou hejtman debatoval také o dalším rozvoji školy a stávajících problémech, se kterými se potýká. „V příštím školním roce zařízení otevře vlastní školku s kapacitou deset dětí, což nabídne speciální péči dětem již od této fáze vzdělávání. Jedním ze současných problémů, které chceme pomoci řešit, je fungování speciálně pedagogického centra. Vzhledem k nárůstu agendy a počtu klientů se zařízení dostává do problému s personálem a bylo by potřeba přijmout dalšího speciálního pedagoga,“ řekl hejtman a přiblížil jednu z investic, kterou kraj v letošním roce plánuje. „Připravujeme zateplení budovy odloučeného pracoviště v Poličce za dva a čtvrt milionu korun. Snažíme se všem našim zařízením dát nový kabát, který nejenže dobře vypadá na pohled, ale především šetří provozní finanční prostředky, které může zařízení využít jinak,“ řekl hejtman Martin Netolický.
Speciální základní škola Bystré
Ve škole se vzdělávají žáci s lehkým, středně těžkým a těžkým mentálním postižením, více vadami a autismem. Hlavním cílem školy je přizpůsobit vzdělávání individuálním potřebám každého žáka, připravit je pro praktický život, získat dovednosti v sebeobslužných činnostech a vytvořit školu hravou, kreativní, jež dokáže reagovat na potřeby jednotlivých žáků. Všichni žáci se vzdělávají dle platných vzdělávacích programů. Nezbytná je spolupráce s pracovníky školského poradenského zařízení – Speciálně pedagogickým centrem a PPP Ústí nad Orlicí.
V bysterské škole se vzdělávají žáci se středně těžkým mentálním postižením, těžkým mentálním postižením, více vadami a autismem. Podporu zajišťují osobní asistenti (služby osobní asistence jsou zajišťovány ve spolupráci s neziskovými organizacemi působící ve svitavském regionu). Součástí školy je Přípravný stupeň a nově byla zřízena pro žáky s poruchou autistického spektra třída, která je umístěna na odloučeném pracovišti školy – Multifunkčním domě na náměstí v Bystrém.
V poličské škole žáci navštěvují ZŠ praktickou, která je určena žákům s lehkým mentálním postižením, více vadami a autismem (v kombinaci s mentálním postižením). Třídy se naplňují do počtu čtyř až šesti žáků. Nezbytná je pomoc pedagogických asistentů nebo osobních asistentů. Součástí školy je školní družina, která zajišťuje žákům obědy, odpolední volnočasové aktivity a přípravu na vyučování.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: komerční tisková zpráva