ICOMOS: Nádraží Vyšehrad potřebuje rychlou záchranu, vyvlastnění doporučilo UNESCO

21.10.2020 15:13 | Zprávy

ČNK ICOMOS podporuje záměr Hlavního města Prahy opravit a zahájit řízení o vyvlastnění chátrajícího nádraží Vyšehrad.

ICOMOS: Nádraží Vyšehrad potřebuje rychlou záchranu, vyvlastnění doporučilo UNESCO
Foto: icomos.cz
Popisek: ICOMOS - logo

 

Za předpokladu, že nelze vyjednat odkup nemovitosti, je přednější záchrana této součásti památky UNESCO. Vyvlastnění doporučilo státu a hlavnímu městu Centrum světového dědictví UNESCO (WHC) a centrála Mezinárodní rady pro památky a sídla ICOMOS už v březnu 2019.

„Stát by prostřednictvím Magistrátu hlavního města Prahy měl využít své pravomoci k vyvlastnění bývalého nádraží Vyšehrad a předat jej jinému investorovi, který bude ochoten a schopen jej opravit a znovu zprovoznit. Aby byla zajištěna jeho budoucnost, je aktuálně zapotřebí drastičtějších opatření“, důrazně doporučili komisaři UNESCO a ICOMOS ve zprávě z mise v roce 2019, která se zabývala Historickým centrem Prahy, zapsaným na seznam světového kulturního dědictví.

„Jednalo by se o první vyvlastnění kulturní památky v Česku, bohužel zřejmě není jiné řešení.  Teď je nezbytné postupovat rychle, ihned zabránit další devastaci, příští rok na jaře už by také nemuselo být co zachraňovat,“ uvedl prezident ČNK ICOMOS profesor Václav Girsa.

Někteří vlastníci kulturních památek totiž pouze vyčkávají, až památka zchátrá do stavu, kdy je nevyhnutelné její odstranění. Ta tím ztratí i památkovou ochranu a vlastník získá nové možnosti při nakládání s pozemkem, na němž památka původně stála. Tento trestuhodný postup je ale v příkrém rozporu se zákonem o státní památkové péči, ale i stavebním zákonem.

„Pokud město opraví nádraží na své náklady, může jejich úhradu vymáhat po majiteli právní cestou, tedy i exekučně, což může být i důvod k prodeji objektu v dražbě, vedoucí k nalezení nového vlastníka objektu,“ dodal Girsa.

Problém s nádražím Vyšehrad sledují komisaři UNESCO a ICOMOS dlouhodobě, jeho špatný stav zaznamenali už v roce 2010. ČNK ICOMOS připomněl problém primátoru Hlavního města Prahy letos v květnu v otevřeném dopise.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Ivan Adamec byl položen dotaz

Souhlasíte s tím, že dopravní infrastruktura je páteří ekonomiky?

A co mě zajímá ze všeho nejvíc je, proč se u nás stavby nových úseků dálnic, ale i třeba opravy silnic tak vlečou? Je jedno, kdo je u vlády, ten problém trvá už roky. I třeba sousední Polsko je na tom líp a myslím, že jsou na tom líp min všechny státy EU nebo minimálně na tom není žádný hůř.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Správa železnic: Vlaky do Náchoda a Polska zrychlí

7:14 Správa železnic: Vlaky do Náchoda a Polska zrychlí

Správa železnic vypisuje soutěže na přípravu projektů pro tři úseky železnice mezi Hradcem Králové, …