Jihočeská centrála cestovního ruchu: Na jihu Čech utratí turisté ročně 20 miliard korun

09.03.2017 20:20 | Zprávy

Na jihu Čech utratí turisté každoročně přibližně 20 miliard korun. Vyplývá to z analýzy auditorské a poradenské společnosti KPMG, kterou si nechala zpracovat Jihočeská centrála cestovního ruchu (JCCR) spolu s Jihočeskou hospodářskou komorou (JHK).

Jihočeská centrála cestovního ruchu: Na jihu Čech utratí turisté ročně 20 miliard korun
Foto: JCCR
Popisek: Jihočeská centrála cestovního ruchu - logo

Celková ekonomická spotřeba iniciovaná turismem v multiplikaci, tedy včetně zahrnutí nepřímých finančních efektů, se dle studie vyšplhala až na 40 miliard.

Analýza, kterou KPMG zpracovávala loni, sledovala tržby z turismu v regionu v roce 2015. „Na základě těchto souhrnných dat výzkum konstatuje, že celkový přínos cestovního ruchu pro veřejné rozpočty v jižních Čechách, tedy pro města, obce a podobně, se v roce 2015 pohyboval přibližně na úrovni osmi miliard korun. Je tedy zřejmé, jaký význam má cestovní ruch a rozvoj turistiky pro celý region,“ uvedl ředitel Jihočeské centrály cestovního ruchu Jaromír Polášek.

Pro srovnání. V celorepublikovém měřítku dosáhla v roce 2015 celková přímá útrata účastníků cestovního ruchu 260 miliard korun, celková spotřeba v multiplikaci pak zhruba 510 miliard. Cirka 105 miliard korun z této částky směřovalo do veřejných rozpočtů.

„Z celkového koláče výnosů putovalo 72 procent do státního rozpočtu, 11 procent do rozpočtů zdravotních pojišťoven, 12 procent ve prospěch města obcí a pět procent z této sumy získaly kraje,“ doplnil Polášek.

Zmíněných 20 miliard korun, které turisté na jihu Čech utratili, jsou označovány jako přímé efekty vyvolané v odvětvích přímo spojených s turismem, kde dochází zde k přímému kontaktu poskytovatele či zprostředkovatele služeb se zákazníkem – turistou. Sem patří ubytovací služby - hotely, ubytovny, prázdninové tábory, kempy a tábořiště, stravovací služby, služby osobní dopravy, čerpací stanice pohonných hmot, cestovní kanceláře a průvodcovské služby, informační kanceláře, kulturní služby - muzea, galerie, divadla, historické památky, zoologické a botanické zahrady, rekreační a zábavní služby - sportovní, lyžařské, golfové areály, plážové služby, tematické a zábavní parky, herny a kasina i další přímé služby pro turisty.

Multiplikované (vyvolané), tedy nepřímé efekty turismu, jsou vytvářeny v dodavatelských odvětvích, jako je například stavebnictví - výstavba ubytovacích a rekreačních zařízení, prodej a opravy motorových vozidel, prodej pohonných hmot přímým poskytovatelům turistických služeb, prodej cestovních a jiných potřeb, výroba a dodávky potravin do restauračních zařízení, výroba a dodávky vybavení pro hotely, služby hotelovému průmyslu - prádelny, marketingové služby, účetní služby, úklidové služby, telekomunikační služby, veřejná správa, bezpečnost a další.

„Cestovní ruch je mnohostranným odvětvím, které nesporně patří mezi nejvýznamnější součásti regionální, národní i světové ekonomiky. Je také resortem, jehož význam spočívá i ve výrazném přílivu evropských dotačních prostředků do České republiky,“ zdůraznil Polášek.

Jihočeský kraj je v současné době jediným regionem v České republice, který podobným průzkumem disponuje. „Výstupy z analýzy KPGM nám umožňují budoucí efektivní strategické plánování a tvorbu nových projektů v oblasti podpory cestovního ruchu. Sem patří mimo jiné vhodně zvolené a správně zacílené formy a metody propagace turistické nabídky Jihočeského kraje,“ konstatoval manažer marketingu JCCR Ondřej Flemr.

Materiál dopodrobna mapuje nejen skladbu návštěvníků, jejich původ, délku pobytu na jihu Čech, nejčastěji navštěvovaná místa v kraji a podobně, ale obsahuje také konkrétní data o tržbách a příjmech z cestovního ruchu a to jak přímo u poskytovatelů služeb pro turisty, tak u přidružených činností a s tím spojenou zaměstnaností.

Jihočeská centrála cestovního ruchu je příspěvkovou organizací zřizovanou Jihočeským krajem, která využívá dotace, příspěvky a granty z nejrůznějších zdrojů na podporu cestovního ruchu, s jejichž pomocí vytváří produkty cestovního ruchu, rozvíjí turistickou infrastrukturu, kulturu v regionu a spolupráci s příhraničními regiony Horního a Dolního Rakouska a Bavorska. JCCR prezentuje region na domácích výstavách a veletrzích cestovního ruchu, provozuje oficiální Informační systém cestovního ruchu Jihočeského kraje a neustále ho rozšiřuje o aktuální data.

Hlavním cílem JCCR je realizace projektů zaměřených na rozvoj cestovního ruchu v regionu a prezentaci regionu jako turisticky atraktivní destinace.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

17. listopad

Dobrý večer, pane Zdechovský, chci se zeptat, jak se díváte na prohlášení našeho vrcholného politika, cituji: Ne každý názor musíme respektovat a ne každý názor je stejně "hodnotný"? 35 let po revoluci je schopen toto říci do rozhovoru nás premiér? Opravdu? Svůj názor raději vyjadřovat nebudu, ale ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ministerstvo kultury: Ministr nesouhlasí s Radou pro rozhlasové a televizní vysílání

16:13 Ministerstvo kultury: Ministr nesouhlasí s Radou pro rozhlasové a televizní vysílání

RRTV publikovala 21.11.2024 tiskovou zprávu o nutnosti registrace všech tvůrců audiovizuálního obsah…