Bude bez přerušení vybírat mýto od začátku roku 2017 až do okamžiku, kdy stát v tendru vybere nového provozovatele, maximálně však na tři roky. Kontrakt za tu dobu může dosáhnout maximální hodnoty 5,269 miliardy korun, v částce je ale kromě provozních nákladů započítána implementace EETS (evropské jednotné mýtné služby) i variabilní rozpočet na nákup nových palubních jednotek nebo na realizaci přechodového plánu. „Co jsme slíbili, to jsme splnili. Vyšli jsme státu maximálně vstříc a ještě jsme nabídli spolu s našimi subdodavateli slevu na provozu mýta ve výši 28 procent,“ zdůrazňuje Karel Feix, generální ředitel Kapsch v České republice. Stát tak může v následujících třech letech ušetřit na provozu až 1,5 miliardy, přitom od kamionů vybere na mýtném dalších třicet miliard korun.
Tvrdá mnohatýdenní jednání mezi expertními skupinami ministerstva dopravy a společnosti Kapsch vedla k vyřešení všech otázek, na které vláda upozorňovala ve svém usnesení a které mohly komplikovat přípravu otevřeného mýtného tendru na mýto od roku 2020. Kapsch nabídnul daňovým poplatníkům výraznou provozní slevu, zavázal se státu urychleně zavést do českého systému unijní nařízení EETS a dohodnul se na plánu případného přechodu mýtného systému na nového provozovatele. Přesně se také definoval rozsah a podoba součinnosti Kapsche při přípravě technologicky neutrálního tendru tak, aby nedošlo k zásahům do budoucích oprávněných zájmů firmy. Dohoda, která se vtělila do dodatků ke stávající smlouvě o dodávce a smlouvě o provozu mýta, zjistila rovněž vyčištění všech právních otázek z minulosti. „Věřím, že veřejnost ocení, jak jsme byli kooperativní a jak moc jsme dokázali, že jsme spolehlivým partnerem státu,“ říká Karel Feix.
Princip stanovení finální ceny 5,269 mld. Kč spočívá v součtu všech poptávaných položek v jejich maximální možné výši, u spousty z nich je však pouze na zadavateli, v jakém objemu je bude čerpat. Příkladem může být suma za nákup nových palubních jednotek v následujících třech letech, která počítá s přibližným počtem 240 tisíc kusů, ale konkrétní odebraný počet bude záležet na přírůstku počtu kamionů a potřebách státu. Podobně je tomu u přechodového plánu, kde se nabízí dvě varianty – buď Kapsch ukončí činnost systému, nebo jej v průběhu provozu předá třetímu subjektu. Do celkové ceny ale ministerstvo započítalo obě varianty, i když zjevně nastane a bude zaplacena jen jedna z nich. Více detailů ukazuje infografika MD ČR v příloze tiskové zprávy.
Přes nejrůznější mýty o mýtném panuje všeobecná shoda, že systém se osvědčil, když za dosavadních deset let fungoval bez jediného výpadku. „Mýtné je jedna z mála, ne-li jediná takto rozsáhlá celonárodní IT investice státu, která spolehlivě funguje a nejenže nepolyká, ale generuje do rozpočtu potřebné miliardy korun,“ tvrdí Karel Feix. I to jsou podle něj argumenty, které stát vedly k rozhodnutí vlastní mýtný systém dál využívat. Český elektronický mýtný systém funguje od ledna 2007 na více než 1400 km zpoplatněných silnic a dosud vybral od kamionů 74 miliard korun.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: komerční tisková zpráva