Křest tramvaje 15T se jménem Františka Kardause a zahájení 25. sezóny Muzea MHD již tuto sobotu

23.03.2017 18:41 | Zprávy

Sobota 25. března 2017 bude ve znamení tramvajových slavností. Zahájení provozu nostalgické linky č. 23 a křest tramvaje 15T se jménem Františka Kardause jsou stěžejními událostmi programu, které návštěvníci uvidí v prostorách tramvajového obratiště Královka. Z Královky pak vyjede i speciální tramvajové defilé do Muzea MHD ve Střešovicích, jež v tento den zahájí svou již 25. sezónu.

Křest tramvaje 15T se jménem Františka Kardause a zahájení 25. sezóny Muzea MHD již tuto sobotu
Foto: Hans Štembera
Popisek: Logo Dopravního podniku hlavního města Prahy

Tramvaj 15T se jménem Františka Kardause

Na tramvajové smyčce Královka vystoupí v 9.30 hod. nejprve Pěvecký sbor DPP a hned poté bude slavnostně pokřtěna tramvaj 15T (ev. č. 9355) po designérovi Františku Kardausovi, jenž kromě dalších dopravních prostředků stojí i za návrhem legendární tramvaje typu T3. DPP připravil projekt pojmenovávání tramvají po významných zaměstnancích DPP a lidech, kteří se zasloužili či ovlivnili pražskou MHD. Toto bude letos již druhá pojmenovaná tramvaj, přičemž ročně by mělo být takto pojmenováno tři až pět tramvají.

Tramvajové defilé

V 10.10 hod. vyrazí z Královky na okruh Prahou tramvajové defilé, složené z různých typů vozů: T3, T3M, T3SU, T3R.P, T3R.PLF a 15T. V čele pojede nejstarší zachovalá tramvaj typu T3, kterou mohou Pražané jinak obdivovat v Muzeu MHD, vůz ev. č. 6102. Tramvaj se opět představí v pražských ulicích a Pražané si připomenou, že tento vůz nemá typické červené a šedivé laminátové sedačky, ale velké koženkové. Nechybí ani stanoviště průvodčího, který v šedesátých letech prodával jízdenky. Na takové provedení si vzpomenou jen pamětníci.

„Tramvaje T3 se staly skutečnou legendou. Vyrobilo se jich na 14 tisíc kusů a v Praze sloužily až do roku 2011, s jejich nejbližšími sestrami T3SU se v pravidelném provozu právě loučíme,“ řekl Jan Šurovský, technický ředitel DPP.

Nastoupit do tramvají bude možné pouze v tramvajové smyčce Královka, ostatní zastávky na trase (Královka – Pražský hrad – Malostranská – Újezd – Národní divadlo – Karlovo náměstí – Palackého náměstí – Jiráskovo náměstí – Národní divadlo – Staroměstská – Malostranská – Pražský hrad – Brusnice – Vozovna Střešovice) budou tramvaje pouze projíždět. Po zhruba 40 minutách dorazí celé defilé do cílové zastávky – Vozovny Střešovice, resp. Muzea MHD.

Zahájení 25. sezóny Muzea MHD

Muzeum MHD bude v sobotu slavnostně otevřeno krátce před dvanáctou hodinou a do 17.00 hod. si ho budou moci prohlédnout zájemci zdarma! V areálu Muzea MHD se mohou těšit dospělí i děti na pestrý doprovodný program se soutěžemi o drobné ceny. Ve stánku Infocentra DPP si budou moci příznivci pražské legendy (tramvaje T3) zakoupit zcela nové reklamní předměty DPP – flash disk ve tvaru tramvaje T3 či tričko s motivem T3. Zde si budou moci rovněž zarezervovat odpolední okružní jízdy vyhlídkovými vozy Sluníčko a Měsíček, jež budou z Vozovny Střešovice vyjíždět v následujících časech: (Sluníčko: 12.15, 13.15, 14.15 a 15.15 hod. a Měsíček: 12.45, 13.45, 14.45 a 15.45 hod.). Cena okružní jízdy tramvají Sluníčko nebo Měsíček je 35 Kč.

Historická linka č. 41

V tento den ve 12.00 hod. vyjede na svou pravidelnou trasu centrem města z Vozovny Střešovice také historická linka č. 41, kterou do loňska znali Pražané pod číslem 91. Linka je provozována převážně legendárními dvounápravovými vozy, které jezdily pravidelně v Praze do roku 1974. Linka odjíždí ze Střešovic a z Výstaviště Holešovice pravidelně o sobotách, nedělích a svátcích (ve 12.00, 13.00, 14.00, 15.00, 16.00 a 17.00 hod.). Cena jízdenky na lince č. 41 je 35 Kč, neplatí zde běžné jízdenky!

Nostalgická linka č. 23

Od soboty 25. března 2017 se také budou obyvatelé a návštěvníci Prahy moci setkávat s nostalgickou linkou č. 23, jež bude plně obsluhována legendárními historickými tramvajemi typu T3. Tato nová nostalgická linka bude v provozu na trase: Královka – Malovanka – Pražský hrad – Královský letohrádek – Malostranská – Malostranské náměstí – Újezd – Národní divadlo – Národní třída – Karlovo náměstí – I. P. Pavlova – Vinohrady – Zvonařka.

„Pražská MHD je pro cestující levnou, spolehlivou a rychlou formou dopravy po městě, to je její základní funkce. Vždycky je ale fajn, když nabídne i něco navíc. Jsem přesvědčen, že se nostalgická linka stane další atrakcí pro Pražany i návštěvníky našeho města,“ řekl Petr Dolínek, náměstek primátorky hl. m. Prahy pro oblast dopravy, sportu a volného času.

Pro novou retrolinku č. 23 je vyčleněno osmnáct tramvají (typu T3M a T3SUCS).
Vozy budou polepeny historickými evidenčními čísly, které budou umístěny v pozicích z devadesátých let. Zadní i boční cedule budou v dobových fontech. Hlášení zastávek ve vozech bylo upraveno dle dobových hlášení. Na lince č. 23 platí běžný tarif Pražské integrované dopravy!

„Nová tramvajová linka č. 23 bude sloužit nejen turistům a dalším zájemcům o nostalgické cestování v centru metropole, ale díky každodennímu a celoročnímu provozu posílí nejvytíženější pražskou tramvajovou linku č. 22, neboť bude kopírovat její trasu v nejexponovanějším úseku mezi přestupním uzlem I. P. Pavlova a Malovankou na Praze 6,“ doplňuje Petr Tomčík, ředitel ROPID.

Podrobnější informace o nostalgické tramvajové lince č. 23 naleznete na webové stránce: http://www.dpp.cz/nostalgicka-tramvajova-linka-c-23/.

Celý program soboty 25. 3. 2017 naleznete zde: http://www.dpp.cz/tramvajova-slavnost-s-pruvodem-prahou/.

František Kardaus

(25. března 1908 – 20. února 1986)

František Kardaus byl český průmyslový výtvarník a propagační grafik. Vystudoval Uměleckoprůmyslovou školu v Praze a následně Academie de la Grande Chaumiére v Paříži. Kromě další tvorby spolupracoval již od předválečných let s celou řadou strojírenských podniků (Ringhoffer-Tatra, Škoda, Walter, ČZ). V poválečném období vytvořil velké množství designérských návrhů kolejových vozidel, automobilů či trolejbusů, z nichž bylo mnoho realizováno. Z jeho návrhů pochází celá řada později slavných vozidel – tramvaje T1, T2, T3, T5, K1, K2, KT4 (Vagónka Tatra Smíchov), úpravy osobních automobilů Tatra T 600, T87 či T 603 (Tatra Kopřivnice), trolejbusy T 400 a pravděpodobně i T 401 (Tatra Smíchov), elektrické jednotky EM 475.0, SM 488.0, motorové vozy M 230.5 s přípojnými vozy Balm (Vagónka Tatra Studénka) a další. Vedle designérské práce se v poválečných letech intenzivně věnoval propagační grafice a filmovým plakátům. Řada jeho prací získala ocenění v mezinárodních soutěžích.

Dopravní podnik hl. m. Prahy, akciová společnost

Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s. je největším dopravcem zajišťujícím městskou hromadnou dopravu v České republice. Obsluhuje celkem 142 autobusových linek, dále 24 denních a 9 nočních tramvajových linek a 3 linky metra. K 1. 1. 2017 bylo ve vlastnictví společnosti 1 179 autobusů, 857 tramvajových vozů a 730 vozidel metra. Společnost ročně přepraví více než miliardu osob a ujede cca 175 mil. kilometrů. Podnik má k 1. 1. 2017 celkem 10 962 zaměstnanců, z toho 4 230 tvoří řidiči MHD. Jediným akcionářem Dopravního podniku je hlavní město Praha, množství dopravních spojů a zadání pro jízdní řády v Praze určuje společnost ROPID (Regionální organizátor Pražské integrované dopravy). Více informací o Dopravním podniku naleznete rovněž na http://www.dpp.cz.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva



Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

HZS ČR: Letošní konference na téma Mimořádné události s přesahem

16:25 HZS ČR: Letošní konference na téma Mimořádné události s přesahem

V prostorách kongresového sálu hotelu Thermal se uskutečnil 9. ročník karlovarské konference IZS.