Tvůrci tak dostávají prostor vyzkoušet nové postupy i kombinace a také je již v průběhu procesu sdílet s veřejností. Pod názvem Cube proto vzniká taneční projekt, který uvedeme v sezoně 2016/2017 třikrát jako work in progress. První předvedení a otevřenou diskusi chystá Laterna magika hned na 1. září.
Na tvorbě se podílí choreografové Štěpán Pechar a David Stránský v režii vedoucího uměleckého souboru Laterny magiky Pavla Knolleho. Hudba je v rukou skladatele a muzikanta Jana Šikla, který v poslední době inklinuje k tanečnímu a pohybovému divadlu. Filmové projekce a videomapping vytváří tým mladých tvůrců z oblasti videoartu a spolupracovníků Laterny magiky – Jan Hladil, František Pecháček a Marek Brožek. Dramaturgickou supervizi poskytl Jan Tošovský.
V inscenaci Cube se propojí rovnoměrným způsobem choreografie, hudba a scénografie spočívající především v kombinaci projekcí a mappingu. Vznikající prostorové iluze a vůbec hra s prostorem je inspirovaná jednoduchým geometrickým prvkem, krychlí. „Inspirovala nás Rubikova kostka, ale tím nechceme říct, že by naše inscenace měla být hlavolam a že se v ní snažíme rozřešit nějaký problém,“ upozorňuje choreograf David Stránský. Jádro nového projektu spočívá ve formě, její nápaditosti, estetice a působivosti.
Kostka jako jednoduchý, ale nesmírně variabilní prvek, je jádrem výtvarného řešení prostoru a projekcí. Pomocí základní scénografie a detailní přesně zaměřené projekce je možné výrazně měnit její perspektivu, pohyb a povrch, a ovlivňovat tím celkový prostor, dynamiku a čas. Cube bude především sledem vizuálně silných obrazů. „Každý obraz pracuje s jiným prostorovým principem, jinou náladou, jinou energií. Nejsou to ale příběhy,“ přibližuje charakter inscenace Pavel Knolle.
Nejdůležitější prostor by měla mít divákova imaginace. V inscenaci nemá hlavní slovo příběh, ale především velký zážitek z dynamiky tance a z práce s prostorem a iluzí. V tom nový projekt navazuje na původní principy Laterny magiky, ačkoli využívá už zcela jinou divadelní estetiku i možnosti nových médií. „Je to náš pohled na základní princip Laterny magiky. Princip Laterny magiky totiž je živoucí a my ho chceme dál rozvíjet ve smyslu nových médií a nových možností. Co si z něj bereme jako inspiraci, je ale pouze to, že jde o naprostou symbiózu všech médií,“ vysvětluje dál Pavel Knolle. Komunikace živého interpreta s filmovou či digitální projekcí je jen prostředkem k hledání nového divadelního výrazu.
„Chceme, aby divák odcházel s pocitem, že viděl krásné představení, aby měl vizuální zážitek a aby třeba i dál přemýšlel nad iluzí, ke které došlo. Aby v něm Laterna magika znovu probudila zvědavost, jak se takové iluze mohlo podařit dosáhnout, co bylo reálné, a co ne,“ doplňuje Štěpán Pechar. Právě to byl účinek někdejší Laterny magiky na publikum.
Své první dojmy mohou diváci s tvůrčím týmem sdílet hned po prvním uvedení work in progress 1. září. Po představení bude v hledišti Nové scény následovat diskuse, kde bude prostor pro první dojmy a připomínky.
Cube
Režie: Pavel Knolle
Scénář: Pavel Knolle, Štěpán Pechar, David Stránský
Scéna a kostýmy: Pavel Knolle
Choreografie: Štěpán Pechar, David Stránský
Hudba: Jan Šikl
Projekce, mapping: Jan Hladil, František Pecháček
Kamera a střih: Marek Brožek
Asistent choreografie: Zuzana Herényiová
Dramaturgie: Jan Tošovský
Tančí: Pavlína Červíčková, Zuzana Herényiová, Tereza Chábová, Eva Zápotocká, Libor Kettner, Alexandr Sadirov, Adam Sojka, Viktor Svidró
První uvedení - work in progress 1. 9. 2016, Nová scéna ND / New Stage, National Theatre
Premiéra: 23. 3. 2017, Nová scéna ND / New Stage, National Theatre
Tvůrci
Pavel Knolle
Tanečník, vedoucí uměleckého souboru Laterny magiky. Po absolvování pražské taneční konzervatoře nastoupil angažmá v Laterně magice, kde tančil jako sólista ve všech inscenacích. Na počátku 90. let založil s choreografem Davidem Slobašpyckým soubor Pražský festivalový balet, se kterou se zúčastnil zahraničních turné (USA, Portugalsko, Čína, Turecko). Hostoval v divadle F. X. Šaldy v Liberci a v Baletu Národního divadla v Praze. Věnuje se návrhům kostýmů a scén pro taneční a baletní inscenace. V roce 2002 byl nominován na Cenu Thálie za výkon v duetu Les Bras de Mer (chor. P. Zuska, v rámci inscenace Graffiti) a získal cenu Tanečního sdružení ČR.
Štěpán Pechar
Tanečník, choreograf, umělecký vedoucí souboru DEKKADANCERS. V roce 2010 absolvoval Taneční konzervatoř hl. m. Prahy. Byl členem tanečního souboru při TKP – Bohemia Balet, spolupracoval s Pražským komorním baletem a souborem 420PEOPLE. V letech 2011–15 byl členem souboru Laterny magiky, v současnosti stálým hostem. Od roku 2015 je členem Baletu ND. Tančil v choreografiích tvůrců, jako jsou J. Kylián, V. Kuneš, V. Konvalinka, P. Zuska, J. P. Aviotte, P. Šmok, J. Kodet, J. Bubeníček, A. V. Bruke, O. Naharin ad. Společně s Ondřejem Vinklátem vytvořil řadu choreografií, např. Červenej čudlík, Přesně včas, Křehký vrh, Vnuknutí. S O. Vinklátem a Markem Svobodníkem vytvořil choreografii k zahájení divadelní sezóny ND 2013/14 s názvem 131ND 56LM 31NS. Od roku 2015 spolu vedou ve spolupráci s Viktorem Konvalinkou a Pavlem Hejným taneční soubor DEKKADANCERS.
David Stránský
Tanečník a choreograf David Stránský absolvoval v oboru moderní a lidový tanec na Taneční konzervatoři hl. m. Prahy. Kromě Laterny magiky byl také členem Pražského komorního baletu Pavla Šmoka. Od roku 2007 do roku 2011 vyučoval na Taneční konzervatoři hl. m. Prahy scénickou praxi a moderní tanec. Je autorem nebo spoluautorem choreografií (Extáze, Kdysi, Alterego, Pozitivní…?, Čtyři, Nanopicture, Za oponou, Chyť mě, Bjerkely – Březový háj). V roce 2005 byl v širší nominaci na Cenu Thálie za výkon v inscenaci Time of Pain (chor. B. Roznos) a v roce 2006 byl nominován na Cenu Thálie za roli Puka v baletu Sen noci svatojánské (chor. L. Vaculík), oboje ve Státní opeře Praha.
Jan Šikl
Hudebník, skladatel. Jan Šikl se hudbě věnuje na několika úrovních. Jako bubeník v projektech Zabelov Group a Korjen, jako skladatel vážné hudby (opakovaná spolupráce s Orchestrem Berg), skladatel filmové a video tvorby a hudby scénické. Kromě činohry je v poslední době spjat zejména s tanečním divadlem: 420PEOPLE (Peklo – Dantovské variace), Spitfire Company (Vypravěč). Ve volném čase se nesystematicky věnuje intuitivnímu hledání smyslu života…
Jan Hladil
Jan Hladil studoval sociologii na Fakultě sociálních věd na Karlově univerzitě v Praze, ale po třetím semestru se „rekvalifikoval“ na vizuálního umělce na Institutu digitálních medií. Poté studoval na Vyšší odborné škole grafické obor Grafický design a v ateliéru Supermédia na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze. Během studia intenzivně pracuje na ovládnutí celého procesu video tvorby ve všech podobách, má za sebou produkce audiovizuálních eventů Super Smart Selection v Experimentálním prostoru NoD/Roxy, v Klubu Cross a MeetFactory v Praze. Několik let pracuje jako VJ a věnuje se videoinstalaci a tvorbě obsahu pro audiovizuální label / občanské sdružení Lunchmeat. Je projekčním technikem Laterny magiky a technickým realizátorem Signal Festivalu.
František Pecháček
Vizuální umělec působící v oblasti digitálních médií. Vystudoval Univerzitu Jana Evangelisty Purkyně, má za sebou víc než 20 realizací videoprojekcí pro činoherní a operní inscenace. Spolupracoval s pražským Národním divadlem, Divadlem na Vinohradech, Národním divadlem moravskoslezským, budapešťským Vígszínház ad. Věnuje se video mappingu a scénografii. V roce 2014 získal na festivalu video mappingu Maska cenu za nejlepší videomapping, v roce 2013 se stal grafikem roku v kategorii video.
Marek Brožek
Marek Brožek aka Marek Párek studoval na pražské DAMU a FAMU. Pracuje jako kameraman (ATELIER22) a scénograf (OFF NÁROD, Loutková divadelní společnost pana Párka). V současné době se snaží najít dialog mezi filmovým a divadelním světem s ohledem na tradice Laterny magiky.
Jan Tošovský
Překladatel, dramaturg, country ferformer. Vystudoval obor arabistika-religionistika na FF UK a činoherní dramaturgii na DAMU. V letech 2008–11 byl dramaturgem libereckého Divadla F. X. Šaldy. Překládá z angličtiny (mj. Enron uvedený ve Stavovském divadle), francouzštiny, němčiny. Pro Činohru Národního divadla přeložil také texty songů pro inscenaci Brechtovy/Weillovy Žebrácké opery (2009). Než nastoupil do Národního divadla v září 2012 do angažmá, působil v pražské MeetFactory.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva