„Samoobslužné odbavení zavazadel představuje další krok k rychlejšímu a efektivnějšímu odbavení cestujících. Očekáváme, že tok cestujících v terminálu bude zásluhou nového odbavovacího systému plynulejší. Z provozního a ekonomického hlediska jde o vysoce účinné řešení a součást technologického rozvoje letiště, který realizujeme souběžně s rozvojem stavebním,“ říká Václav Řehoř, předseda představenstva Letiště Praha. Celkem má ruzyňské letiště 12 zařízení pro samoobslužné odbavení zavazadel – všechny v rámci nového odbavovacího ostrova, který se nachází v Terminálu 2 a celkem zahrnuje 24 přepážek. Zde jsou také k dispozici vyškolení asistenti, kteří cestující informují o možnosti využít novou službu a případně jim v tomto poradí s jednotlivými úkony.
V prvotní fázi je služba v provozu pro lety vybraných leteckých společností z Terminálu 2. Jako první se na ruzyňském letišti do systému samoobslužného odbavení zavazadel zapojily aerolinky v rámci Smartwings Group, tedy České aerolinie a Smartwings. „Jsme rádi, že cestující Smartwings a ČSA patří k prvním, kteří mohou využívat tuto novinku a odbavit si zavazadlo rychle a bezplatně. Tento krok zapadá do naší koncepce kontinuálního zlepšování služeb pro naše klienty odlétající z domovského letiště v Praze,“ říká Petr Čeněk, provozní ředitel skupiny Smartwings.
Spuštěním systému samoobslužného odbavení zavazadel se Letiště Praha zařadilo mezi významná mezinárodní letiště, která tato službu rovněž nabízejí – jde například o letiště ve Frankfurtu nad Mohanem, v Bruselu či Letiště Heathrow v Londýně nebo Mezinárodní letiště Johna F. Kennedyho v New Yorku. Dodavatelem technologického řešení pro Letiště Praha je společnost SITA. „Celosvětově cestující upřednostňují výhody samoobslužného odbavení, kam patří i odbavení zavazadel. Samoodbavovací zařízení SITA Scan & Fly na Letišti Praha pomáhají snižovat čas odbavení zavazadel bez nutnosti čekání ve frontě, čímž zlepšují kvalitu cestování,“ říká Sergio Colella, prezident pro Evropu ze společnosti SITA. Celkové pořizovací náklady Letiště Praha na 12 zařízení pro samoobslužné odbavení činily 2,6 milionu korun. Letiště počítá s tím, že v nejbližších měsících tato zařízení budou moci využít i cestující leteckých společností Air France, KLM Royal Dutch Airlines, Scandinavian Airlines System (SAS) nebo Brussels Airlines. V jednání je následné zapojení dalších dopravců.
Samotné zařízení nabízí osm jazykových verzí (čeština, angličtina, ruština, němčina, španělština, nizozemština, italština a francouzština) a snadno cestujícího provede procesem odbavení. Cestující nejprve u samoobslužné přepážky naskenuje čárový kód své palubní vstupenky, kterou získá při on-line odbavení z domova. Na displeji přístroje se mu zobrazí souhrnné údaje, které uvedl při zakoupení letu: jméno a příjmení, cílová destinace, číslo letu a povolené parametry zapsaného zavazadla. Po potvrzení těchto údajů systém cestujícího vyzve, aby položil své zavazadlo na odbavovací pás. Cestující pak stisknutím tlačítka na displeji potvrdí, že nemá v zavazadle zakázané předměty (např. zbraně, hořlaviny nebo powerbanku). Následně si již vytiskne zavazadlový štítek a připevní jej na zavazadlo, které pak odešle do třídírny a k převozu do letadla. Pokud si cestující rovnou přinese zavazadlový štítek ze samoodbavovacího kiosku v terminálu, musí vedle palubní vstupenky naskenovat i tento štítek. Nakonec může přejít k bezpečnostní kontrole a pokračovat dále do odbavovací čekárny a do letadla.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva