MF ČR: Plnění státního rozpočtu ČR za leden až únor 2016

01.03.2016 14:46 | Zprávy

K 29.2.2016 dosáhly celkové příjmy státního rozpočtu 216,9 mld. Kč, celkové výdaje 189,2 mld. Kč a přebytek hospodaření 27,7 mld. Kč (v únoru 2015 vykázán přebytek 22,6 mld. Kč). Vyšší jsou daňové příjmy (o 5,3 %) a rostly i výdaje na investice určené na financování programů EU.

MF ČR: Plnění státního rozpočtu ČR za leden až únor 2016
Foto: Hans Štembera
Popisek: Ministerstvo financí

Příjmy státního rozpočtu

Meziroční růst celkových příjmů o 11,5 mld. Kč, tj. o 5,6 %, především ovlivnily daňové příjmy včetně pojistného na sociální zabezpečení, které vykázaly meziroční růst 7,7 mld. Kč, tj. o 5,3 %. Na vyšší příjmy působily i prostředky přijaté z EU (růst o 5,0 mld. Kč).

Inkaso DPH ve výši 36,9 mld. Kč je na stejné úrovni jako v roce 2015. Na úrovni veřejných rozpočtů bylo dosaženo meziročního růstu o 0,6 mld. Kč, tj. o 1,2 %. Meziroční tempo růstu DPH bylo ke konci února negativně ovlivněno snížením objemu zadržovaných odpočtů. V únoru 2015 dosahovala jejich výše 7,4 mld. Kč, v letošním únoru už jen 4,5 mld. Kč. Finanční správa tak meziročně vyplatila cca 2,8 mld. Kč, neboť v průběhu roku 2015 přijala metodické pokyny sjednocující správní praxi v oblasti postupu k odstranění pochybností a daňové kontroly. Tím došlo v kontextu dalších opatření Finanční správy ke značnému zefektivnění těchto postupů v aplikační praxi. Ve prospěch plátců daně tak došlo ke zrychlení kontrolních mechanismů a tím i ke zmíněnému snížení objemu zadržených nadměrných odpočtů s negativním dopadem na inkaso.

Inkaso pro státní rozpočet je ovlivněno také změnou rozpočtového určení daní platného od 1.1.2016, kdy došlo k navýšení podílu krajů na celkovém výnosu DPH ze 7,86 % na 8,92 % (odhad negativního dopadu na SR je 3,7 mld. Kč). Pozitivně by měl na inkaso působit růst výdajů na spotřebu domácností a vládních institucí. Dále lze očekávat, že v průběhu roku pozitivně ovlivní inkaso DPH zavedení kontrolního hlášení a posléze i elektronická evidence tržeb.

Inkaso spotřebních daní (vč. tzv. energetických daní a odvodu z elektřiny ze slunečního záření) dosáhlo 24,4 mld. Kč, což je o 3,3 mld. Kč více než ve stejném období roku 2015. Inkaso spotřební daně z minerálních olejů dosáhlo 12,2 mld. Kč při meziročního růstu o 0,6 mld. Kč. Pozitivně se zde promítá vyšší spotřeba daná nízkými cenami pohonných hmot. Inkaso spotřební daně z tabákových výrobků zatím dosáhlo 9,1 mld. Kč, což je meziročně o 2,5 mld. Kč více. Rozpočet této daně na rok 2016 počítá zejména se zvýšením sazeb z tabákových výrobků od 1.1.2016, a proto je jeho výše o 1,6 % nad úrovní inkasa roku 2015.

Inkaso daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti při meziročním růstu o 0,7 mld. Kč, tj. o 4,2 %, zatím dosáhlo 16,7 mld. Kč. V rozpočtu této daně se promítl vliv nového rozpočtového určení daně, kterým se od 1.1.2016 snížil podíl státního rozpočtu na celostátním inkasu o 0,98 procentního bodu, což představuje negativní celoroční dopad ve výši 1,4 mld. Kč. Očekávaný meziroční růst inkasa proti skutečnosti 2015 se opírá především o makroekonomické odhady vývoje průměrných mezd, do kterých se pozitivně promítlo i navýšení platů státním zaměstnancům, zákonodárcům, učitelům, hasičům a policistům, dále i nižší míry nezaměstnanosti. Stejně jako v roce 2015 bude inkaso této daně negativně ovlivněno zejména znovuzavedením slev pracujícím důchodcům a tzv. školkovným. Také další zvýšení daňového zvýhodnění na druhé a další dítě (pro rok 2016) bude mít negativní dodatečný dopad ve výši 0,5 mld. Kč na úrovni státního rozpočtu. Pozitivní dopad na výši celkového inkasa bude mít, i v tomto roce, solidární zvýšení daně.

Relativně nízké inkaso daně z příjmů fyzických osob podávajících přiznání (0,3 mld. Kč) souvisí, stejně tak jako i v minulém roce, s platebním kalendářem, kdy většina příjmů z této daně je placena na konci kalendářního čtvrtletí. Na inkaso této daně bude mít i v tomto roce pozitivní vliv zastropování výdajových paušálů pro OSVČ (60 % a 80 %) na výši 2 mil. Kč. Negativní dopad na inkaso bude mít zvýšení daňového zvýhodnění na druhé a další dítě, a to ve výši cca -0,2 mld. Kč, dále i znovuzavedení slev pracujícím důchodcům a tzv. školkovné.

U inkasa daně z příjmů fyzických osob vybírané srážkou, které zatím dosáhlo 1,8 mld. Kč, očekáváme v roce 2016 mírný meziroční nárůst ve výši cca 0,4 mld. Kč. Inkaso daní z příjmů právnických osob (1,5 mld. Kč tj. o 15,9 % více oproti minulému roku), souvisí s platebním kalendářem, kdy zálohy daně platí právnické osoby až v polovině třetího měsíce příslušného čtvrtletí. V roce 2016 je rozpočet této daně vyšší o 1,8 % oproti inkasu roku 2015. Na růst inkasa by měl mít vliv zejména pozitivní vývoj ekonomiky v roce 2015. Pro rok 2016 se také počítá s povinným vznikem rezolučních fondů ve finančním sektoru (dopad na úrovni státního rozpočtu očekáván ve výši -0,3 mld. Kč). Inkaso této daně nebudou v roce 2016 ovlivňovat žádné další výraznější legislativní změny.

U inkasa majetkových daní, které zatím dosáhly 1,8 mld. Kč, se v roce 2016 nepočítá s žádnými legislativními změnami, které by měly mít zásadní dopad na inkaso daně. Negativně se na začátku letošního roku projevily další vratky na dani darovací z bezúplatného nabytí emisních povolenek z let 2011 a 2012 ve výši 0,1 mld. Kč (ke konci roku 2015 bylo z tohoto titulu vráceno na základě soudních rozhodnutí již 4,5 mld. Kč).

Pro příjmy z pojistného na sociální zabezpečení, které zatím při meziročním růstu o 4,9 % dosáhly 68,0 mld. Kč, počítá rozpočet s růstem o 4,3 % proti skutečnosti 2015. Rozpočet vychází z dynamiky meziročního růstu objemu mezd a platů pro rok 2016 o 4,1 %. V odhadu bylo zohledněno i zvýšení platů státních zaměstnanců.

Na nedaňových a kapitálových příjmech a přijatých transferech ve výši 63,5 mld. Kč (meziroční růst o 3,8 mld. Kč) se nejvíce podílely příjmy z EU. Ty dosáhly 57,2 mld. Kč a byly tak proti stejnému období roku 2015 vyšší o 5,0 mld. Kč. V roce 2016 již nejsou rozpočtovány příjmy kapitoly Státní dluh související s řízením likvidity státní pokladny. Dle novely rozpočtových pravidel je možné tyto příjmy vzájemně započíst s výdaji souvisejícími s dluhovou službou (to vysvětluje i výrazně nižší rozpočet na výdajové straně kapitoly Státní dluh).

Výdaje státního rozpočtu

Celkové výdaje v objemu 189,2 mld. Kč čerpané ke konci února 2016 byly o 6,4 mld. Kč, tj. o 3,5 %, nad úrovní stejného období minulého roku. Rozpočet počítá s poklesem proti skutečnosti 2015 o 3,6 %. Na meziroční růst měly vliv zejména vyšší sociální dávky o 5,0 mld. Kč a také vyšší čerpání nároků z nespotřebovaných výdajů o 4,4 mld. Kč související zejména se snahou dočerpat prostředky určené na spolufinancování společných programů EU a ČR programového období 2007-2013 s dopadem hlavně do investičních výdajů.

Největší objem prostředků v rámci běžných výdajů je každoročně vynakládán na sociální dávky. Ve schváleném rozpočtu byly zapracovány ve výši 515,8 mld. Kč, což představuje o 1,9 % více než skutečnost dosažená v roce 2015 (z toho meziroční rozpočtovaný růst důchodů činí 1,5 %). K 29.2.2016 bylo na sociálních dávkách vyčerpáno 82,1 mld. Kč, což je o 5,0 mld. Kč více než na konci února 2015. Na tom se podílely nejvíce výdaje na důchody, které meziročně vzrostly o 4,7 mld. Kč.

Neinvestiční transfery veřejným rozpočtům územní úrovně dosáhly 18,5 mld. Kč, což je o 0,7 mld. Kč méně než v únoru 2015. Na jejich výši se podílely především převody prostředků na přímé náklady škol zřizovaných obcemi a kraji ve výši 15,4 mld. Kč. Šlo o zálohu regionálnímu školství na první dva měsíce roku ve výši 14,2 mld. Kč (v únoru 2015 to bylo 15,5 mld. Kč) a čtvrtletní zálohu soukromému školství ve výši 1,1 mld. Kč (v únoru 2015 to bylo o 0,1 mld. Kč méně).

Pojistné na veřejné zdravotní pojištění (platba státu za tzv. státní pojištěnce) ve výši 10,4 mld. Kč znamenalo meziroční růst o 0,2 mld. Kč. Předpokládaný růst těchto výdajů proti skutečnost roku 2015 o 3,5 % vychází ze zvýšení plateb z 845 Kč na 870 Kč za měsíc a pojištěnce s platností od 1.1.2016.

Kapitálové výdaje zatím dosáhly 13,1 mld. Kč a byly vyšší o 4,3 mld. Kč než ve stejném období minulého roku. Z této částky bylo určeno 11,9 mld. Kč na financování společných programů EU a ČR. Schválený rozpočet je sice nad úrovní rozpočtu roku 2015, nicméně lze očekávat, že skutečné čerpání v roce 2016 bude nižší než v minulém roce. Je tomu tak proto, že v roce 2015 bylo mimořádně vysoké čerpání prostředků určených na financování společných programů EU a ČR z programového období 2007-2013 a také fakt, že pro nové programové období 2014-2020 se s čerpáním prostředků teprve začíná. Dosavadní meziroční růst byl ovlivněn zejména vysokým únorovým čerpáním prostředků ve výši 8,6 mld. Kč z nároků z nespotřebovaných výdajů minulých let určených na spolufinancování Regionálních operačních programů programového období 2007-2013.

Saldo státního rozpočtu

Hospodaření státního rozpočtu skončilo na konci února 2016 přebytkem ve výši 27,7 mld. Kč, což je proti stejnému období roku 2015 výsledek lepší o 5,1 mld. Kč. Na meziroční srovnání působí pozitivně zejména fakta na příjmové straně rozpočtu – růst daňových příjmů včetně pojistného na sociální zabezpečení o 7,7 mld. Kč a růst EU příjmů o 5,0 mld. Kč.

Hospodaření rozpočtu v samotném únoru skončilo schodkem 18,2 mld. Kč (v únoru 2015 schodkem 6,0 mld. Kč), když příjmy činily 91,0 mld. Kč (v únoru 2015 to bylo 94,4 mld. Kč) a výdaje byly čerpány ve výši 109,2 mld. Kč (v únoru 2015 to bylo 100,3 mld. Kč). Na meziročně nižších příjmech v samotném únoru se negativně projevily zejména nižší EU příjmy o 7,8 mld. Kč. Na meziročně vyšší výdaje v samotném únoru působily zejména vyšší kapitálové výdaje o 7,2 mld. Kč a také vyšší sociální dávky o 5,0 mld. Kč.

Podrobnější výsledky hospodaření státního rozpočtu za leden až únor 2016 jsou patrny z tabulkové přílohy.

Tabulková příloha

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Josef Bazala byl položen dotaz

Bečva

Dobrý den, rozumíte rozhodnutí soudu? Mně rozsudek hlava nebere. Přeci není normální, že soud řekne, ano stal se trestný čin, ale viníka nepotrestá. Jestli to je možné, není třeba změnit zákon?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Společnost DAKO-CZ rozšířila své představenstvo o nového člena

13:39 Společnost DAKO-CZ rozšířila své představenstvo o nového člena

Výrobce brzdových systémů a komponentů pro kolejová vozidla z východočeské Třemošnice, společnost DA…