Registr v uplynulých 10 letech prošel rozsáhlým vývojem, který umožnil významným způsobem zredukovat povinnosti živnostníků a dosáhnout tak zjednodušení podnikatelského prostředí, včetně snížení finanční zátěže vyplývající z nutných administrativních úkonů a s nimi spojených správních poplatků. Jedná se zejména o:
- zrušení povinnosti dokládat bezúhonnost výpisem z Rejstříku trestů (od roku 2006)
- povinnost ohlašovat změny, které již byly zapsány do obchodního rejstříku (od roku 2008)
- zrušení povinnosti ohlašovat změny osobních údajů (občané ČR od roku 2010, cizinci od roku 2012)
- zrušení místní příslušnosti živnostenských úřadů (od roku 2008)
- zrušení povinnosti opakovaně dokládat dokumenty (legislativní změna získala ocenění podnikatelskou veřejností jako nejlepší zákon roku 2014)
Významným krokem bylo vytvoření Centrálního registračního místa na obecních živnostenských úřadech. Díky tomu mohou podnikatelé od roku 2006 plnit své závazky vyplývající nejenom ze živnostenského zákona, ale i z jiných právních předpisů.
Registr je jeden z největších procesních informačních systémů v České republice, v němž se zaznamenávají údaje o podnikatelích a živnostech, včetně jejich změn. Od počátku své existence je provozován s důrazem na bezpečnost a vysokou úroveň dostupnosti dat i funkcí. Bezprostředním efektem jeho vytvoření byla zejména standardizace postupů při výkonu státní správy v oblasti vymezené živnostenským zákonem (uživateli jsou primárně pracovníci 227 obecních živnostenských úřadů, 14 krajských živnostenských úřadů a odboru živností Ministerstva průmyslu a obchodu, který plní funkci Živnostenského úřadu České republiky).
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva