MYTO CZ: Provozní náklady mýtného systému klesly na 16 %

13.03.2017 14:19 | Zprávy

Provozní náklady mýtného systému od začátku letošního roku podle očekávání klesly až k 16 procentům z vybraného mýta. Je to důsledek slev, které se ministerstvu dopravy podařilo vyjednat se stávajícím provozovatelem systému firmou Kapsch při prodlužování mýtné smlouvy.

MYTO CZ: Provozní náklady mýtného systému klesly na 16 %
Foto: Hans Štembera
Popisek: Dálnice, ilustrační foto

Státu tak z každé vybrané stokoruny aktuálně zůstává 84 korun. „Ročně teď ušetříme na provozních nákladech proti minulému období kolem půlmiliardy,“ vysvětluje Jan Rýdl, vedoucí oddělení komunikace Ředitelství silnic a dálnic, které státní mýto spravuje. Celkové výběry mýta za dosavadních 122 měsíců se přiblížily 80 miliardám korun.

Tab.: Výběry mýtného podle měsíců

Měsíc

2016 (Kč)

2017 (Kč)

Rozdíl

leden

727 709 728

786 916 553

8,14 %

únor

798 359 219

799 126 951

0,10 %

březen

838 931 943

 

-

duben

859 661 133

 

 -

květen

865 222 095

 

 -

červen

880 390 967

 

 -

červenec

762 419 328

 

 -

srpen

818 420 410

 

 -

září

861 059 979

 

 -

říjen

861 143 146

 

 -

listopad

887 081 902

 

 -

prosinec

727 162 378

 

-

Celkem

9 887 562 228

1 586 043 504

3,93 %

CELKEM

79 108 916 905 Kč (122 měsíců)

Zdroj: MYTO CZ

„Po historicky nejsilnějším lednu pokračoval v rekordech také únor, v němž jsme od kamionů vybrali bezmála 800 milionů korun,“ říká Jan Rýdl, vedoucí oddělení komunikace ŘSD. Meziročně jde sice o nepatrný nárůst 0,1 %, ale statistiku ovlivňuje fakt, že loňský přestupný únor měl o jeden den více. Také počet mýtných transakcí byl prakticky stejný jako v lednu a jako loni v únoru (meziročně jen 2 % více). Od začátku roku ale rostou průměrné výběry mýta v pracovní dny. Stát každý den vybírá přes 36 milionů korun. Zlepšující se výběry mýta lze připsat pokračujícímu hospodářskému růstu v Evropě, ale i dokončené dálnici D8, která stáhla kamionovou dopravu ze silnic nižších tříd na dražší autostrádu.

Výběry mýta naopak nahlodává ekologický efekt mýta, kdy se do kategorie EURO VI s nejnižšími kilometrovými sazbami přesunulo velké množství vozidel. Poměr těchto ekologických vozidel na zaplaceném mýtném se ustálil na 46,5 procentech. České mýto tak zůstává významným pozitivním prvkem při zkvalitňování životního prostředí.  

Rok

Mýtné (Kč)

Meziročně

2007

5 565 277 630

-

2008

6 144 1521 02

+ 10,40 %

2009

5 543 272 476

- 9,78 %

2010

 6 574 441 233

+ 18,60 %

2011

8 126 016 899

+ 23,60 %

2012

8 680 051 033

+ 6,82 %

2013

8 554 998 250

+ 1,44 %

2014

8 714 961 827

+ 1,87 %

2015

9 732 139 723

+ 11,67 %

2016

9 887 562 228

+ 1,6 %

Zdroj: MYTO CZ

O projektu MYTO CZ

Český mýtný systém vybírá od nákladních automobilů kilometrové poplatky za použití dálnic a vybraných úseků silnic I. třídy (cca 200 km). Při jeho spuštění 1. ledna 2007 na takřka tisícovce kilometrů zpoplatňoval vozidla s hmotností vyšší než 12 tun, od roku 2010 se mýtná povinnost rozšířila na všechny automobily s hmotností nad 3,5 tuny a zpoplatněno je aktuálně 1428 kilometrů komunikací. Od září 2011 je v mýtném systému vyčleněna samostatná kategorie pro autobusy, na něž se vztahují nejnižší tarifní sazby. Obě zvýšení tarifů (2011 a 2012) vynechala kamiony s emisní třídou Euro V a vyšší. Masivní přeměna vozového parku ve prospěch ekologičtějších vozidel se v posledních letech projevuje na snižování výběrů mýta. Od roku 2015 stát přistoupil ke zvýšení kilometrových sazeb ve všech tarifních skupinách, zároveň s tím zavedl novou zvýhodněnou kategorii pro vozidla EURO VI+EEV. Za prvních deset let provozu mýta stát vybral 77,5 mld. korun. Provozovatelem mýta je Ředitelství silnic a dálnic ČR, na dodržování mýtné povinnosti dohlíží celníci, technický provoz systému pro stát smluvně zajišťuje společnost Kapsch. Společnost CGI provádí nezávislý audit účinnosti výběru mýta, který aktuálně činí 99,6 %.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: komerční tisková zpráva

Budoucnost

Dobrý den, reaguji na váš dotaz ve vašem článku, kde se ptáte, jak vidíme naši budoucnost. Upřímně, já moc růžově ne. Zajímalo by mě, co proto, aby byla růžová navrhujete ta vaše strana? Upřímně moc nevím, co jste vůbec zač. Jen vím, že jste proti green dealu a migraci. Děkuji Zamlíková

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Správa jeskyní: Dětské prohlídky s Medvědem Brunem v jeskyni Výpustek

20:16 Správa jeskyní: Dětské prohlídky s Medvědem Brunem v jeskyni Výpustek

Letošní dlouhé zimní prázdniny si rodiče s dětmi mohou zpestřit návštěvou jeskyně Výpustek u Křtin v…