MYTO.CZ: Říjen dle očekávání rekordní, 812 milionů Kč mýtného

09.11.2012 11:36 | Zprávy

„Rekordních 812,8 milionů korun vybrala Česká republika na mýtném v právě skončeném měsíci říjnu. Je to nejvyšší měsíční částka za uplynulých skoro šest let trvání mýtné povinnosti,“ říká David Čermák, šéf Ředitelství silnic a dálnic, které české mýto provozuje.

MYTO.CZ: Říjen dle očekávání rekordní, 812 milionů Kč mýtného
Foto: Hans Štembera
Popisek: Dálnice, ilustrační foto

Při srovnání stejných měsíců stojí za meziročním čtrnáctiprocentním nárůstem především fakt, že říjen měl celých 23 pracovních dnů a státní svátek připadl na víkend. Celkem stát vybral od kamionů s hmotností nad 3,5 tuny za 70 měsíců provozu 39,3 miliardy korun.


Rok 2012 se podle počtu mýtných transakcí stále neliší od roku 2011. „Meziročně nám v Česku jezdí a platí mýto přibližně stejný počet kamionů jako loni,“ vysvětluje David Čermák. Výběry mýta tak může ovlivnit jen zvýšení mýtných tarifů nebo rozšíření zpoplatněné sítě. Za dosavadním sedmiprocentním růstem stojí především lednové zvýšení kilometrových mýtných tarifů, zároveň s ním ale zafungoval ekologický efekt tuzemského mýtného systému, který výraznějšímu zvýšení výběrů zabránil.

"Pokud se do konce roku nestane něco mimořádného, vybere letos Česká republika na mýtném podle zpřesněných odhadů 8,6 miliardy korun," říká Karel Feix, generální ředitel Kapsch, smluvního provozovatele českého mýtného systému.

Nejsilnějším týdnem historie mýta je 38. týden (17.-23.9.), kdy se vybralo 182.091.492 Kč mýta. Rekordním dnem pak zůstává posváteční 9. květen s 35.697.584 korunami.

Dominantně se na platbách mýta podílí kamiony s hmotností nad 12 tun (87,66 %), vozidla nad 3,5 tuny zaplatila 11,25 procenta a na autobusy „zbývá“ přibližně jedno procento. Podle nezávislého auditora Logica je průměrná účinnost výběru mýta 99,56 %. V českém systému je aktuálně registrováno jako aktivních na 631 tisíc palubních jednotek.

O projektu MYTO CZ: Český mýtný systém vybírá od těžkých nákladních automobilů kilometrové poplatky za použití dálnic, rychlostních silnic a vybraných úseků silnic I. třídy již přes čtyři roky. Při jeho spuštění 1. ledna na takřka tisícovce kilometrů zpoplatňoval vozidla s hmotností vyšší než 12 tun. Od roku 2010 se mýtná povinnost rozšířila na všechny automobily s hmotností nad 3,5 tuny a zpoplatněno je aktuálně více než 1300 kilometrů komunikací. Od září 2011 je v mýtném systému vyčleněna samostatná kategorie pro autobusy, na něž se budou vztahovat nejnižší kilometrové tarify. V mýtném je zaregistrováno 615 tisíc aktivních uživatelů. V roce 2007 mýtné předepsalo 5,56 mld. korun, v roce 2008 přes 6,14 mld. Kč, o rok později 5,54 miliard a loni 6,57 miliard Kč. Poslední rok přinesl 8,13 mld. korun, za pět let a osm měsíců pak dohromady už více než 37 miliard korun. Provozovatelem mýtného systému je Ředitelství silnic a dálnic ČR, na dodržování mýtné povinnosti dohlíží celníci GŘC, technický provoz systému pro stát smluvně zajišťuje firma Kapsch. Společnost Logica provádí nezávislý audit účinnosti výběru mýta, který aktuálně činí 99,5 %.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Jana Krutáková byl položen dotaz

Jak bude to zálohování fungovat v praxi? A je to už definitivní věc?

Dobrý den, to budu muset pet lahve nebo plechovky vracet v původním stavu, tzn. nesešlapané apod.? Někdo tvrdí, že budou muset dokonce mít i etiketu. To jako fakt? Proč se ptám na tu deformaci, jestli je to tak, tak nevím, kde je mám skladovat a vůbec mi celý ten systém záloh přijde nesmysl. Podle m...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

HZS ČR: Požáry vícepodlažních a výškových stavbách patří k nejnebezpečnějším

19:25 HZS ČR: Požáry vícepodlažních a výškových stavbách patří k nejnebezpečnějším

Zdolávání požárů ve vícepodlažních budovách a výškových stavbách má mnohá specifika. V budově může b…