MZV: Profesor Štech upozorňuje na zásadní význam zachování prezenčních forem vzdělávání

23.11.2021 9:15 | Tisková zpráva

Předseda České komise pro UNESCO[1] prof. Stanislav Štech doporučuje vládě, aby v reakci na zhoršující se epidemiologickou situaci v ČR nepřistupovala k plošnému uzavírání škol a školských zařízení pro prezenční vzdělávání.

MZV: Profesor Štech upozorňuje na zásadní význam zachování prezenčních forem vzdělávání
Foto: Hans Štembera
Popisek: Profesor Stanislav Štech

„Jakkoliv nezbytná jsou celospolečenská opatření k zamezení šíření infekce, snaha zachovat prezenční formy vzdělávání je prioritou i v rámci mezinárodního společenství,“ uvedl prof. Štech. Např. Organizace OSN pro vzdělání, vědu a kulturu (UNESCO) po celou dobu pandemie prosazuje princip, aby byly školy a školská zařízení plošně uzavírány až v nejkrajnějším případě a i poté aby se jejich provoz obnovoval co možná nejdříve. Pokud by k zákazu osobní přítomnosti žáků ve školách skutečně mělo dojít, je dle prof. Štecha zásadní, aby se tak dělo na lokálních principech respektujících místní epidemiologickou situaci, diverzifikovaně (např. maximální snaha o zachování prezenčního vzdělávání pro žáky 1. stupně ZŠ) a pouze na nezbytně nutnou dobu. Zvláštní pozornost by rovněž měla být věnována i spolkům a sdružením, které pracují s dětmi a mládeží a poskytují jim pravidelnou činnost v rámci zájmového a neformálního vzdělávání.

V těchto dnech v Paříži vrcholí 41. zasedání Generální konference UNESCO, jehož se prof. Štech účastnil v rámci delegace ČR. V programu konference je vzdělávání, jeho obnova a investice do něj, jedním z hlavních témat. Nejvyšší představitelé více než 40 zemí dne 10. 11. přijali globální výzvu, tzv. Pařížskou deklaraci, s cílem posílit závazek ke zvyšování investic do vzdělávání po pandemii COVID-19. V roce 2015 se členské státy UNESCO dohodly na financování vzdělávání ve výši 4 až 6 % HDP, ale většina zemí této prahové hodnoty dosud nedosáhla. České školství je z tohoto pohledu i přes významné navyšování rozpočtu v posledních letech rovněž podfinancované. V sídle UNESCO bylo rovněž rozhodnuto o vzniku posíleného mechanismu globální spolupráce – Řídícího výboru na vysoké úrovni, který má přispět k urychlení pokroku při plnění cílů udržitelného rozvoje v oblasti vzdělávání.

ČR je dle monitoringu UNESCO (ZDE) mezi členskými státy EU druhou zemí s nejdelší celkovou dobou přerušení prezenčních forem vzdělávání od počátku pandemie covid-19, a to již v celkové délce 46 týdnů (po Slovinsku se 47 týdny). Podle generální ředitelky UNESCO Audrey Azoulay jsou stále částečně či zcela uzavřené školy v 65 zemích světa, což se týká 750 milionů žáků a studentů. „Česká republika by se neměla k této praxi vracet. I v naší zemi se potvrdilo, že se tím prohlubují existující sociální a geografické nerovnosti a zhoršuje se fyzické i duševní zdraví dětí,“ konstatuje prof. Štech. Na zásadní a velmi negativní dopady plošných zákazů prezenční přítomnosti žáků ve školách po celou dobu pandemie upozorňují také relevantní národní instituce (např. Česká školní inspekce), odborníci a instituce z akademického prostředí (např. Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy) i neziskové organizace (např. Člověk v tísni). I proto musí mít v národních plánech post-pandemické obnovy klíčový podíl podpora vzdělávání a rozvoje sociálních vazeb, duševního zdraví, fyzické kondice a tělesné zdatnosti dětí.

Poznámka:
[1] Česká komise pro UNESCO je poradní a koordinační orgán vlády České republiky. MZV ČR plní funkci Sekretariátu Komise.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

koronavirus

Více aktuálních informací týkajících se COVID-19 naleznete na oficiálních stránkách MZ ČR. Přehled hlavních dezinformací o COVID-19 naleznete na oficiálních stránkách MV ČR. Pro aktuální informace o COVID-19 můžete také volat na Informační linku ke koronaviru 1221. Ta je vhodná zejména pro seniory a osoby se sluchovým postižením.

Zcela jiné informace o COVID-19 poskytuje například Přehled mýtů o COVID-19 zpracovaný týmem Iniciativy 21, nebo přehled Covid z druhé strany zpacovaný studentskou iniciativou Změna Matrixu, nebo výstupy Sdružení mikrobiologů, imunologů a statistiků.

autor: Tisková zpráva

Co myslíte, že bude nyní s Ukrajinou?

Trump přeci dávno deklaroval, že pomoc Ukrajině omezí. Myslíte, že má Ukrajina bez USA šanci Putinovi vzdorovat? Že EU dokáže pomoc ze strany USA nahradit? Podle mě je toto začátek konce Ukrajiny-bohužel. PS: Myslíte, že se Trupmovi podaří konflikt ukončit, čímž se před volbami chvástal? A proč se o...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

DPP: Místo tramvají budou na Libeňském mostě dočasně jezdit autobusy

22:03 DPP: Místo tramvají budou na Libeňském mostě dočasně jezdit autobusy

Současný provoz tramvají na části Libeňského soumostí bude od půlnoci z neděle 24. na pondělí 25. li…